Gå til innhold

Floradix ved jernmangel og ulcerøs kolitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist jernmangel ved siste blodprøver. Har moderat ulcerøs kolitt og er inn i en litt aktiv periode der magen sliter og jeg har hatt litt magevondt og løs avføring de siste to ukene og dårlig matlyst, men det kommer seg nå tror jeg. Har ikke så mye blodtap akkurat nå heldigvis.

Jernlageret var på 12 ved siste blodprøve, men blodprosenten var heldigvis enda god (13). Vikarlegen jeg var inne hos mente likevel at jeg ikke trengte å ta tilskudd, men at jeg skulle prøve først med vanlig jernrik kost en stund nå også komme tilbake om 1 mnd og ta nye blodprøver. Har fortalt han at jeg har hatt jernmangel før og så lavt lager som 4 og at jeg gikk på Niferex sist gang etter anbefaling fra daværende lege og at jeg måtte gå dobbelt så lenge enn "vanlig" pågrunn av at det tok litt tid før jernlageret ble bedre. Husker den gang at disse tablettene var litt harde for magen. 

Jeg er ganske sikker på at vanlig jernrik kost ikke vil hjelpe meg med ulcerøs kolitt og har derfor tenkt å starte på noe tilskudd. Jeg har likevel ikke lyst å gå på Niferex nå da jeg sliter såpass med magen akkurat nå. Har derfor tenkt å gå på noe litt mildere og har jo hørt om Floradix, spørsmålet er om dosene der vil ha noen effekt på meg med tanke på sykdommen min og mengde? Floradix er jo egentlig ikke beregnet for jernmangel? Samtidig er jeg jo rett under normalen så det skal sikkert ikke så mye til for å komme opp i normale verdier.

Tar gjerne i mot tips. Legen virker ikke helt ha peiling med tanke på sykdommen min og tilstrekkelig behandling ved jernmangel ved min tilstand. Det er jo ikke krise nå, men er litt trøtt og sliten fortiden (skyldes nok også dårlig mage og lite ernæring i det siste) og vet jo at lageret synker sakte men sikkert når jeg ikke går på tilskudd. Husker ikke helt, men mener at lageret var rett over 20 for ca 1 år siden. Har forøvrig aldri vært så gale enda at det har gått over i anemi, selv da lageret var på 4 hadde jeg heldigvis god blodprosent.

Anonymkode: 6f116...4f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kjørt på med mørkegrønne grønnsaker. Friske spinatblader i stedet for vanlig salat, brokkoli, erter og aspargesbønner til middag så ofte du greier, i tillegg til floradix. Vet ikke så mye om ulcerøs kolitt med disse grønnsakene er vel så vidt jeg husker bra i forhold til FOD-map dietten.

Anonymkode: 8d232...e69

Skrevet

Floradix er uttrekk av diverse urter og naturlige vekster. Den inneholder ikke noen tilsetningsstoffer (derfor skal det ikke drikkes/tutes av flasken. Flasker eksploderte for en del år siden fordi folk ikke brukte målebeger, men drakk fra flaska.)

Produktet er derfor "var" for mikroorganismer vi har naturlig i luften. Det er heller ikke like "rent" som jernprodukter fremstilt til medisinsk bruk som f.eks. jerntabletter fra alboratorium. Ved allergi og annen overfølsomhet skal en være forsiktig med "naturprodukter"/fremstilte produkter utenfor legemiddelindustrien fordi en er mer sensitiv for uønskede produkter disse kan ha med seg. Kontrollen er ikke like streng som for milder fremstilt i legemiddelindustrien. (Dette er forsøkt forklart overfladisk, og på en folkelig måte.)

Derfor bør du ikke prøve ut Floradix men heller gå på jerntabletter fra apoteket om du skal prøve noe jerntilskudd. Der finnes alternativer til Niferex, og der finnes ulike produkter avhengig av hvordan magen din reagerer. 

Det du ikke har opplyst om, er om du er mann eller menstruerende kvinne. Sistnevnte er av betydning fordi du da mister jern hver måned. 

Men hør på legen din og få tatt nye prøver om en måned. Er du usikker på om legen forstår sykdommen din, så be om henvisning til spesialist. 

Anonymkode: 154f8...019

• Liker 2
Skrevet

Brukte floradix under forrige UC utbrud, men når jeg hadde tatt blodprøver og prosenten var normal, fikk jeg beskjed om å stoppe til neste kontroll.

Anonymkode: 2b51c...537

Skrevet

Hei. Takk for svar!

Jeg gikk for hemjern av Gevita som skal vere mild for magen etter å ha spurt på apoteket. Begynner med å ta 2 om dagen nå i tillegg til jernrik kost, det virker som det beste valget akkurat nå. Mulig at dette ikke er kraftig nok, men får prøve det først også se an blodprøvene. Spurte om Floradix på apoteket, men de hadde det ikke inne. Så prøver i tablettform først nå.

Jeg er kvinne ja, men på grunn av p-pillene mine så menstruerer jeg heldigvis ikke, jeg mister bare litt blod fra UC nå.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Takk for svar!

Jeg gikk for hemjern av Gevita som skal vere mild for magen etter å ha spurt på apoteket. Begynner med å ta 2 om dagen nå i tillegg til jernrik kost, det virker som det beste valget akkurat nå. Mulig at dette ikke er kraftig nok, men får prøve det først også se an blodprøvene. Spurte om Floradix på apoteket, men de hadde det ikke inne. Så prøver i tablettform først nå.

Jeg er kvinne ja, men på grunn av p-pillene mine så menstruerer jeg heldigvis ikke, jeg mister bare litt blod fra UC nå.

Husk bare på å slutte med Hemjern 3 dager før du tar blodprøve. Ellers kan prøvene bli falsk forhøyet i forhold til det du egentlig har av jern og jernverdier i blodet og å lager. 

Anonymkode: 154f8...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...