Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så frustrert, at jeg nesten snart river av meg hodet! For jeg forstår ikke hva jeg gjør galt og anser meg selv som en meget god kandidat til en ufaglært helgestilling i helsevesenet, rettet mot psykisk utviklingshemmede. Likevel kommer jeg ikke lenger enn til gruppeintervjuet sammen med en hel haug av yngre jenter og det irriterer meg grenseløst! 

Jeg søker på en helgestilling fordi jeg vil bygge stein på stein, dvs at jeg vil bare ha en fot innenfor før videre helse og sosial studier. Kan det være det at det ikke kommer klart nok frem, at de får inntrykket av at jeg ønsker vesentlig mer? Jeg er 30. Er vikar i bhg ellers, og det trives jeg godt med! ikke noe forventning om en høy stilling i helsesektoren, så lenge jeg mangler erfaring. Har erfaring innen BPA og teori, dvs at jeg studerer. 

Likevel min oppførsel på gruppeintervju - er det noe feil her? 

- jeg kommer i god tid

- jeg håndhilser på alle som skal intervjue, småprater underveis. 

- er positiv, stiller spørsmål underveis der det er naturlig, tar ansvar ved å notere og holde tråden under casen, oppttatt av å lytte til andre og få de til å si noe (jeg vet at jeg tar mye plass på godt og vondt, så det er noe jeg jobber aktivt med! ikke være den som skal ha hovedrollen). Trekker frem at samarbeidet var verdifullt og at vi bruker hverandre positivt osv.

- avslutter gjerne med et spørsmål om hva de er ute etter og hva som forventes. sier ha det og takker for intervjuet til hver og en av dem, samt deltagerne og ønsker dem lykke til. 

I mine øyne kan jeg ikke gjøre mer på den fronten, jeg opplever at jeg fremstår som et hyggelig og høflig intervjuobjekt, som er interessert og engasjert. Er det likevel andre tips jeg kan ta med meg? Jeg vil så gjerne ha en fot innenfor i helsevesenet, alt er bedre enn ingenting og lurer rett og slett på om jeg må konkretisere i enda større grad at jeg vet hva jeg har søkt på og ønsker å starte der! 

Også kjenner jeg på denne at jeg er 30 og akkurat i den alderes... :P følte hun ene kikket veldig etter om jeg var gravid for noen uker siden, er ikke det, men ser kanskje det at jeg kunne se sånn ut den dagen. :fnise::fnise: Ikke vant til å ikke lykkes på intervju! Og denne koden må jeg knekke! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at de andre har utdanning eller jobberfaring som er mer relevant enn det du har?

Anonymkode: efd43...133

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at de andre har utdanning eller jobberfaring som er mer relevant enn det du har?

Anonymkode: efd43...133

ja, selvsagt kan det det, og derfor småpratet vi litt underveis før intervjuet. Det er 3stk psykologistudenter (type privatskole) og ikke noe sosionomer eller annet. Jeg tar Helserett som emne ved siden av jobb, og kurs, som kan bygge på det at jeg er ufaglært. 

Men selvsagt er jeg innstillt på at andre har bedre utgangspunkt enn meg! Likevel mener jeg feks selv at jeg gjorde en bedre figur enn sosionomen på forrige gruppeintervju der vi bare var 4stk. Så der håper jeg VELDIG på at de velger meg! 

Endret av Klementine
Skrevet

Men oppførselen min på gruppeintervjuet, den er helt ok ikke sant? eller skal jeg gjøre noe annerledes? 

Skrevet

Det kan godt være de andre har mer erfaring. Og så hadde nok jeg som sjef lurt veldig på hvorfor du vil ha en liten stilling i helsevesenet når du ikke har noe erfaring, har en annen jobb og tar fag som ikke er direkte relevant for arbeidet du skal gjøre. Hvordan det gjør deg til en meget god kandidat ser jeg ikke, beklager. Forresten er det med graviditet ikke helt usannsynlig, vi har hatt noen på jobben min som søker tredje hver helg stilling selv om de egentlig jobber ett annet sted, de "ønsker mer erfaring" og vips så er de gravide og var egentlig bare ute etter mer penger i sykemeldingsperiode/permisjon. Har faktisk to sånne nå på min jobb, den tredje er mann og hadde planlagt å sykemelde seg men hadde ikke nok lønn... Ingen av de jobbet mer enn en helg i stillingen før de var vekke, og nå lager det mye krøll for sjefen som må i møter med nav, tilrettelegge for folk som ikke vil jobbe osv. For øvrig er det å være veldig frempå i et gruppeintervju og nærmest styre andre slik du gir inntrykk av ikke alltid positivt.

Anonymkode: df83e...5da

Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være de andre har mer erfaring. Og så hadde nok jeg som sjef lurt veldig på hvorfor du vil ha en liten stilling i helsevesenet når du ikke har noe erfaring, har en annen jobb og tar fag som ikke er direkte relevant for arbeidet du skal gjøre. Hvordan det gjør deg til en meget god kandidat ser jeg ikke, beklager. Forresten er det med graviditet ikke helt usannsynlig, vi har hatt noen på jobben min som søker tredje hver helg stilling selv om de egentlig jobber ett annet sted, de "ønsker mer erfaring" og vips så er de gravide og var egentlig bare ute etter mer penger i sykemeldingsperiode/permisjon. Har faktisk to sånne nå på min jobb, den tredje er mann og hadde planlagt å sykemelde seg men hadde ikke nok lønn... Ingen av de jobbet mer enn en helg i stillingen før de var vekke, og nå lager det mye krøll for sjefen som må i møter med nav, tilrettelegge for folk som ikke vil jobbe osv. For øvrig er det å være veldig frempå i et gruppeintervju og nærmest styre andre slik du gir inntrykk av ikke alltid positivt.

Helserett er MEGET relevant. Det er fordypning i Helse og Omsorgstjenesteloven kap 9, som er spesielt viktig mtp yrkesutøvelsen ift utadgering feks. Jeg tar dette fordi jeg starter på Vernepleien neste høst og har en CV som er i en omstillingsprosess, så jeg søker rett og slett etter relevant erfaring! Og erfaring som BPA er også en meget relevant erfaring når det er som tjenesteyter til funksjonshemmende jeg vil jobbe som.  

Tar til meg den med å styre andre. Skal se på meg selv enda en gang, om hva jeg kan tone ytterligere ned. :) Dessverre kommer det naturlig, da jeg er sånn. Jeg tar styringen. Det er selvsagt en egenskap på godt og på vondt. :P 

Og jeg vil jo si det er et tegn på ydmykhet jeg da, og være klar over at ingen gir deg en 100% stilling i helsevesenet, men at en må starte på bånn og jobbe seg oppover med kvelder og helger + ekstra. 

Endret av Klementine
Skrevet
41 minutter siden, Klementine skrev:

Helserett er MEGET relevant. Det er fordypning i Helse og Omsorgstjenesteloven kap 9, som er spesielt viktig mtp yrkesutøvelsen ift utadgering feks. Jeg tar dette fordi jeg starter på Vernepleien neste høst og har en CV som er i en omstillingsprosess, så jeg søker rett og slett etter relevant erfaring! Og erfaring som BPA er også en meget relevant erfaring når det er som tjenesteyter til funksjonshemmende jeg vil jobbe som.   

Som du vil lære når du begynner på vernepleien så er helserett ganske lite relevant ifht dagligdags miljørettet arbeid med psykisk utviklingshemmede, det er et støttefag som er relevant spesielt på administrativt nivå, men det gir deg svært lite kunnskap om daglig oppfølging, tilrettelegging og samhandling med psykisk utviklingshemmede. Det blir litt som å si at du vil bli lærer med vil lære opplæringsloven først, ikke videre praktisk rettet. Så hvis du har fokusert på helserett som meget relevant i intervjuet, så kan det være at de som intervjuer deg ikke helt får forståelsen av at du forstår hva du går til. Hvis du i tillegg har fokusert på utagering, så vel, da hadde jeg oppfattet at du hadde feil fokus hvis jeg skulle ansette. Fokuser heller på erfaring som BPA og at du vil begynne på vernepleien, og at du tar helserett som en ting å gjøre til neste opptak. 

• Liker 1
Skrevet

Til syvende og sist koker det gjerne ned til "personlig egnethet". 

Anonymkode: 6f240...dec

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du vil lære når du begynner på vernepleien så er helserett ganske lite relevant ifht dagligdags miljørettet arbeid med psykisk utviklingshemmede, det er et støttefag som er relevant spesielt på administrativt nivå, men det gir deg svært lite kunnskap om daglig oppfølging, tilrettelegging og samhandling med psykisk utviklingshemmede. Det blir litt som å si at du vil bli lærer med vil lære opplæringsloven først, ikke videre praktisk rettet. Så hvis du har fokusert på helserett som meget relevant i intervjuet, så kan det være at de som intervjuer deg ikke helt får forståelsen av at du forstår hva du går til. Hvis du i tillegg har fokusert på utagering, så vel, da hadde jeg oppfattet at du hadde feil fokus hvis jeg skulle ansette. Fokuser heller på erfaring som BPA og at du vil begynne på vernepleien, og at du tar helserett som en ting å gjøre til neste opptak. 

Enig. Jeg var heldig på forrige intervju (ennå ikke avklart) for der var casen lagt opp til KHOL kap 9. Der gav den meg et veldig fortrinn mtp begrunnelse mm. Og jeg vektlegger det ikke i særlig grad utover at det er et emne jeg tar i påvente av Vernepleien. Men at det er den praktiske og dagligdagse erfaringen jeg ønsker meg mer av. :) 

skal ta med meg denne kommentaren videre, takk. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...