AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 Av og til så er vi ute og spiser en større gjeng. Vi er alle godt voksne med god økonomi, så det står ikke egentlig på det. Men jeg er ikke så veldig alkoholdrikkende, litt men aldri i nærheten av de andre, og heller ikke et dessertmenneske. Men stort sett så blir man liksom enige om at man deler regningen likt på alle for å gjøre det enkelt. Problemet mitt er at det begynner å irritere meg litt, for jeg sitter alltid da og betaler for andres forbruk. Ikke at det er så himla mye da, men de ekstra flaskene med rødvin og dessert gjør at jeg gjerne blir sittende og betale tja 2-500 kroner ekstra da. Som jeg godt kunne tenkt meg å brukt til andre ting. Hvordan kan jeg unngå dette uten å bli "hun kjipe"? Skal jeg bare enkelt ta ansvar for regninga kanskje og ta jobben med delingen så det blir enkelt for de andre? Erfaringer? Anonymkode: 55660...e9c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 Men ber dere ikke bare servitøren om å dele det opp, så alle betaler kun for sitt forbruk. For det gjør alltid vi når vi er flere ute og spiser. Og takk og pris for det, for jeg drikker ikke alkohol, liker ikke brus. Så da blir det vann til maten, ofte bestiller jeg noe billig på menyen, og spiser ikke dessert. Anonymkode: 407c0...480
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av og til så er vi ute og spiser en større gjeng. Vi er alle godt voksne med god økonomi, så det står ikke egentlig på det. Men jeg er ikke så veldig alkoholdrikkende, litt men aldri i nærheten av de andre, og heller ikke et dessertmenneske. Men stort sett så blir man liksom enige om at man deler regningen likt på alle for å gjøre det enkelt. Problemet mitt er at det begynner å irritere meg litt, for jeg sitter alltid da og betaler for andres forbruk. Ikke at det er så himla mye da, men de ekstra flaskene med rødvin og dessert gjør at jeg gjerne blir sittende og betale tja 2-500 kroner ekstra da. Som jeg godt kunne tenkt meg å brukt til andre ting. Hvordan kan jeg unngå dette uten å bli "hun kjipe"? Skal jeg bare enkelt ta ansvar for regninga kanskje og ta jobben med delingen så det blir enkelt for de andre? Erfaringer? Anonymkode: 55660...e9c Det er jo ikke vanskeligere enn at du sier du vil betale for deg selv. Anonymkode: a6b65...b11
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Ta regninga, trekk fra ditt. Betal til servitøren og si til de andre at nå gjenstår xxx kr. Så får de dele som de vil Anonymkode: 5a299...7a0
Gjest canacas Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Dette skjer meg ofte, og mine venner vet godt at vi kun splitter maten og at de selv får betale drikken sin (jeg drikker ikke alkohol). Det er helt uaktuelt å dele likt på hele regningen! Ikke forvent at folk ser ting på din måte, dersom du vil ha det slik må du også informere om det.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Jeg synes sånne mennesker er direkte frekke. Selvsagt skal man betale for det man spiser og drikker selv. Vanligvis er det storsløserene som foretrekker at det gjøres slik. Anonymkode: c14ba...e26 1
penny_ Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Det er jo servitøren som skal ta jobben med å dele opp regningen. Når jeg er ute og spiser så spør servitøren om regningen skal deles eller ikke, også går vedkommende rundt bordet med kalkulator og regner sammen hvor mye hver enkelt skal betale. Det blir kanskje litt styr hvis tre stykker deler to vinflasker, men da får de tre dele regningen likt seg i mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå