AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 " Mange gir kalender til partneren - og seg selv I 2012 laget Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) en spørreundersøkelse om nordmenns praksis med julekalendre. 57 prosent av nordmenn svarte at de ga minst én julekalender i adventstiden. Også for fire år siden var det en god del som ga julekaldender til voksne: 22 og 13 prosent ga henholdsvis kjøpekalendre og selvlagede julekalendre med smågaver til partneren sin. Dette gjaldt fortrinnsvis unge par. 29 prosent svarte at de ga kjøpekalendre til seg selv. Dette var i hovedsak kvinner, unge voksne samt personer uten barn Men de fleste julekalendre ble gitt til egne barn som bor hjemme, fordelt på kjøpekalendre (40 prosent) og kalendre med gaver (55 prosent). – Kan føre til at vi handler over evne Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea har registrert at stadig flere voksne har kastet seg på denne trenden. – Vi lever i et forbruksdrevet samfunn der handelsstanden gjerne benytter anledningen til å drive frem og reklamere for slike nye tradisjoner. Dessverre fører nok en trend som denne til at mange handler over evne, sier hun. – Spesielt når slike utgifter skal kombineres med de øvrige juleutgiftene kan det fort bli for mye. Hennes tips til en voksenkalender er 24 lapper med fine ord om mottageren. " http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/11/12/Nå-vil-de-voksne-også-ha-julekalender-13782712.ece Hva mener du om julekalendre med gaver? Anonymkode: a6370...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 Helt greit Anonymkode: 94d47...875 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 Folk gjør selvsagt som de vil og jeg vil ikke dømme andres valg. Men personlig synes jeg julekalender til voksne er litt fjollete. Kalenderen oppsto vel som et svar på behovet som småbarn har for å gjøre ventetiden fram mot 24. desember litt mindre lang og traurig, og jeg som voksen klarer meg utmerket uten å måtte premieres for å telle ned hver dag mot jul. Selv om jeg registrerer at diverse parfymerier og butikkjeder mener at jeg "må" koste på meg en kalender i førjulstiden, gjerne noe som koster det fire-femdobbelte av hva det er vanlig å legge i en barnekalender. Så nei, jeg vil ikke ha kalender, og heller ikke mannen min på 43 føler noe stort behov for å bruke enda mer penger i jula for noe som vi strengt tatt klarer oss helt fint uten. Barna har gavekalender med viskelær, blyanter, en liten sjokolade, en refleks osv pakket inn. De er tre barn og deler en kalender, noe som funker finfint for oss. Jeg synes det er så stort fokus på forbruk og kjøpekjøpe i hele julesesongen at jeg ønsker ikke å være med på den karusellen mer enn høyst nødvendig. Mitt hovedfokus er ikke egentlig økonomi, men forbruk og bruk-og-kast. Jula fører med seg så mye forbruk, gavepapir og ubrukelig dilldall at vi ikke trenger mer- hos oss, i alle fall. Men, som det står i artikkelen er kalendere til voksne mest vanlig blant unge par og single- og det gir jo på en måte mening, siden man da neppe har gavepakkestyret helt opp i halsen på samme måte. Et par juler med småbarn i storfamilien, og du er effektivt vaksinert mot unødvendige smågaver til deg selv og gubben Anonymkode: df41c...5e7 12
skruf Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Vi har ikke tradisjon på å gi pakkekalender til hverandre iallefall, holder lenge med å pakke inn 48 gaver til jentene (ikke store greiene, smågaver som sjokolade, tyggis, viskelær, hårpynt, sokker, truser osv). Det har dog vært 2 unntak. Et år fikk jeg overraskende nok en gavekalender fra mannen min. Det året bodde han i en annen by og var nesten ikke hjemme, så han følte for å overraske meg. Og i år så har jeg kjøpt ølkalender til han fra en lokal bryggeributikk. 1
Honey Dew Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 La nå folk få gjøre som de selv vil. Hva er det med folk som hele tiden må vifte med pekefingeren oppi ansiktet til andre? 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Folk gjør vel som de vil uavhengig av hva økonomen i Nordea mener? Synes det er helt greit å ta en prinsippdiskusjon på et nettforum, det betyr vel ikke at man løper rundt og prediker til alle man kjenner som har voksenkalender... Anonymkode: df41c...5e7 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Folk gjør vel som de vil uavhengig av hva økonomen i Nordea mener? Synes det er helt greit å ta en prinsippdiskusjon på et nettforum, det betyr vel ikke at man løper rundt og prediker til alle man kjenner som har voksenkalender... Anonymkode: df41c...5e7 Enig. Anonymkode: a6370...a8d 1
Gjest Keikolina Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 Har nok ingen voksen julekalender nei, ha ha.
MarianneE Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 Jeg har kjøpt meg luksusutgaven av Body Shop sin julekalender. Den kostet 1800 kroner . Dette hadde jeg råd til og hva enkelte mener om bruken av de 1800 det driter jeg en lang marsj I. 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 Slutt å bry dere om hva andre gjør. Om noen vil ha julekalender - la dem gjøre det. Hvem er du til å peke fingeren?? Anonymkode: 93bfe...734 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slutt å bry dere om hva andre gjør. Om noen vil ha julekalender - la dem gjøre det. Hvem er du til å peke fingeren?? Anonymkode: 93bfe...734 Hallo Jeg skrev kun følgende: " Hva mener du om julekalendre med gaver? " Jeg har ikke pekt med noen finger Anonymkode: a6370...a8d
kanelsnurr Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 Vi har ikke tradisjon for pakkekalender, men jeg lager faktisk en liten julekalender til mannen i år. Akkurat i år så fortjener han å gjøres litt ekstra stas på. Men jeg går for pakker i helgene (lørdag og søndag), og så en sjokoladebit de andre dagene. Har laget kalender til han en gang før (mange år siden), og da fant jeg ut at det er alt for mye å kjøpe 24 pakker. Vanskelig å komme på ideer til så mange smågaver, så blir lett mye ræl. Blir "forbruksvarer" i gavene stort sett: God julekaffe (noe mer fancy enn vi pleier å kjøpe), spennende juleøl fra polet, osv. Ikke noe ekstravagant. 2
Gjest skjære Skrevet 13. november 2016 #13 Skrevet 13. november 2016 Julekalendre i seg selv er ikke et problem. Det finnes mye verre ting å bruke penger på. Nå kan alltids noen av de tingene som er verre å bruke penger på puttes i en gave. Men uansett. Dersom man har så dårlig økonomisk sans at man overkjøper på en julekalender i julen, så er det ikke kalenderen som er problemet der, altså. Man må se på en persons holdninger og vaner gjennom hele året. Bruker du alltid for mye penger, er det et problem. Om du legger til side litt og bestemmer deg for å gjøre ekstra stas på en person en jul, så er det helt fair. Og det mener jeg som en person som ikke er spesielt fan av julegaver selv
Eneri Skrevet 13. november 2016 #14 Skrevet 13. november 2016 Kjøper kalender til tre barn. Ikke kalender til min samboer, bortsett fra at vi kjøper en gave til hverandre for hver adventssøndag. Dette syns jeg er koselig, liker å tenke ut noe han vil bli glad for. Kan være julekaffe, adventste, god konfekt, en bok osv. For meg er dette en av flere måter å vise omsorg og kjærlighet overfor partneren min på. Ett år kjøpte jeg pakkekalender til svigermor som er over åtti år. Det var julegaven til henne fra meg. Hun bor langt unna, så vi ser henne så altfor sjelden. Hun lo godt da hun fikk kurven med smågaver, men etterpå sa hun at det ble et stort lyspunkt i dagen hennes å åpne en liten gave hver dag. Ja, hun var så spent at hun bare måtte åpne FØR frokost ;-) Så kalender kan være mye glede og omsorg i, ikke bare sløseri og kjøpepress. 2
Honey Dew Skrevet 13. november 2016 #15 Skrevet 13. november 2016 Jeg setter av penger gjennom året, slik at jeg kan kjøpe meg en fin og dyr adventskalender. En skal stelle litt fint med seg selv også. Ikke bare barn og barnebarn (de får kalendere de også selvsagt) 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 Det heter adventskalender. Anonymkode: f7b91...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 Jeg er voksen og får adventskalender fra mamma. Jeg er student, og da hjelper kalenderen som inneholder pasta, juice og andre tørre matvarer godt med Anonymkode: 12df1...f28 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 Jeg har kjøpt øl kalender til kjærsten, glitter kalender til datteren og Lego kalender til sønnen. Tilsammen 1500 kr. Helt Ok, enkelt å greit, vi har økonomi til det og jeg syntes det er koselig. Mitt valg:) Anonymkode: 251d4...ef0
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #19 Skrevet 13. november 2016 Helt tullete med 23 gaver i desember i tillegg til ørten gaver på selveste julaften. Anonymkode: 2da96...241 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #20 Skrevet 13. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt tullete med 23 gaver i desember i tillegg til ørten gaver på selveste julaften. Anonymkode: 2da96...241 Hvis du leser over så er pakkene i gavekalenderen min tørre matvarer som juice, pasta, ris, hakkede tomater på boks osv Skikkelig tullete ass! Anonymkode: 12df1...f28 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå