Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva bør jeg studere for å sikke meg jobb i fremtiden?

Anonymkode: 72be4...64d

Skrevet

Bilmekaniker

Anonymkode: 7e16f...60b

Gjest Lakrisbjørn
Skrevet

IT og øvrige utdanningsretninger som har ulike programmeringsfag er relativt trygt. Om du skal studere bør du uansett ta andre ting i betraktning. Vet ikke med deg, men jeg hadde aldri orket ta tre til fem år med utdanning for å gjøre noe jeg ikke liker resten av livet - bare fordi jobben er trygg.

Hva liker du å gjøre? Og hva er du god til å gjøre?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilmekaniker

Anonymkode: 7e16f...60b

Hvis man vil ha et skittent, stressende og generelt utrivelig yrke så er det veien å gå. Regn med å klare det i 10-12 år.

Anonymkode: ce1bb...d37

Skrevet

Helse eller lærer sikkert 

Anonymkode: 10f91...24b

• Liker 1
Skrevet

Sjukepleiar, lærar, barnehagelærar, fagarbeider i helse/omsorg...

• Liker 1
Skrevet

Sykepleiere

Anonymkode: 5880f...fb5

Skrevet

Vil tro sykepleier/lege/frisør eller noe innen IT. Du kan jo selvfølgelig følge den kreative veien om du er redd for automatisering. Da kan du jo velge å bli kunster, komiker, blogger eller politiker. Tror de siste er ganske trygge :laugh:

Anonymkode: 3c955...b04

• Liker 1
Skrevet

Oljearbeider:fnise:

Anonymkode: 74495...7f4

Skrevet

Begravelsesbyrå og mat kommer vi til å trenge i lang tid fremover. Finn deg noe som har med slike ting å gjøre. Burde være sånn passe sikkert.

Anonymkode: b09b9...7db

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begravelsesbyrå og mat kommer vi til å trenge i lang tid fremover. Finn deg noe som har med slike ting å gjøre. Burde være sånn passe sikkert.

Anonymkode: b09b9...7db

innenfor mat kommer det VELDIG an på hvilken utdanning man tar. 
har selv høyere utdanning innenfor mat, Matteknologi, flere år etter endt studie har 15 % av kullet fått fast jobb. 60% har tatt videre master innenfor andre fagområder for å få jobb.

til ts: det meste innenfor helse er ganske så trygt, men kommer jo an på hvor i landet du vil bo. Men både innefor sykepleie og lærer, så kan det være vanskelig å få fast fulltid i starten.
Flere økonomifag er ganske trygge nå, industriell økonomi for eksempel, men kan være greit å ha en master innenfor økonomi. Eventuelt velg noe du har lyst til, å bygg på med en master som gjør deg mer allsidig.  

Anonymkode: b1f89...882

Skrevet

Studerer du helse eller informatikk er du garantert jobb! Alt innen helse trenger vi uansett. Er du for eksempel sykepleier eller helsefagarbeider får du jobb uansett hvor i landet du flytter. En bachelorgrad i farmasi eller utdannelse som apotektekniker sikrer deg også jobb. Informatikk er jo veldig i tia, og folk får jobbtilbud allerede før de er ferdige med utdannelsen.

Skrevet

Håndtverkeryrker! Synes det er rart at ikke flere vil bli håndtverkere når man tjener godt og arbeidstiden er gunstig i form av at man ikke må jobbe skift. Som håndtverker er man heller ikke avhengig av å bo i by for å få jobb.

Anonymkode: f65ea...272

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håndtverkeryrker! Synes det er rart at ikke flere vil bli håndtverkere når man tjener godt og arbeidstiden er gunstig i form av at man ikke må jobbe skift. Som håndtverker er man heller ikke avhengig av å bo i by for å få jobb.

Anonymkode: f65ea...272

Ingen vil bli håndverkere, rekruttering er på et lavt nivå, lettere å ansette underbetalte østeuropeiske som ikke vil ha noe mer enn litt lønn

Anonymkode: 74495...7f4

Annonse
Skrevet
18 timer siden, Persephone skrev:

Studerer du helse eller informatikk er du garantert jobb! Alt innen helse trenger vi uansett. Er du for eksempel sykepleier eller helsefagarbeider får du jobb uansett hvor i landet du flytter. En bachelorgrad i farmasi eller utdannelse som apotektekniker sikrer deg også jobb. Informatikk er jo veldig i tia, og folk får jobbtilbud allerede før de er ferdige med utdannelsen.

Tja. Dette er en sannhet med modifikasjoner, men vi som jobber i bransjen ser at det ikke er like rosenrødt. Det er mye outsourcing av arbeidsoppgaver (mange programmerings/utviklings/driftsoppgaver kan jo gjøres fra hvor som helst i verden) til land med mye lavere kostnadsnivå. Lønna er heller ikke så god når man ser det opp mot lange arbeidsdager (12 timers dager++ er ikke uvanlig blant de jeg kjenner, fra mandag t.o.m. lørdag), så jeg ville styrt unna bransjen om man har noe ønske om et normalt liv ved siden av jobben. 

Anonymkode: f0c7c...222

Skrevet

Er du mann, så er du sikret jobb innen helse. Jeg har selv studert til å bli vernepleier. Og mennene på studiet ble head huntet allerede fra første året.

Anonymkode: 709ef...7fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...