AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Hei, har en 5 måneder gammel kattunge som har i noen dager nå vært ekstremt hyper, løper over alt springer i føttene mine og biter meg på hender når jeg skal løfte, så eneste alternativet mitt for å få roet ned dette dyret er å plassere det på badet om natten noe som jeg gjør. Kattungen er på dagtid ute men det er bare snakk om en 30 minutter før hun løper inn igjen for å mase på meg, har døren oppe til enhver tid slik at han kan komme inn. Ellers om dagen er den rolig, kosete og ikke så veldig mye leken men han kan finne på å løpe etter bena eller bite fingrene mine. Dette er til påminnelse en ukastrert hannkatt som skal kastreres om ikke lenge så jeg håper dette fungerer noe med tanke på energinivået til denne katten. Kattungen som jeg nå skriver om vil aller helst være inne å plage meg en å være ute å herje noe den tydeligvis ikke gjør da den er så aktiv her inne. Er det noen her som har noe tips om å få roet den ned? Alt er jo leke for den, om den ligger på gulvet og jeg skal kose så er den rask med å ta tak med potene. Ikke kan jeg sitte i sofaen uten teppe for da biter han tærne og ikke kan jeg så i ro uten å gjøre noen ting for da skal han hoppe på meg for å få "kos" som resulterer i biting av fingre. Uffda, høres jo egentlig ut som en klagetråd dette her. Men vi har jo våre gode stunder hvor vi bare ligger å later oss og sover, koser og bare rett og slett nyter livet. Anonymkode: 5b854...359
Gjest StripeyPanda Skrevet 12. november 2016 #2 Skrevet 12. november 2016 Vær så snill og ikke slipp han ut før han er kastrert og ID-merket. Når det er sagt - han er 5 mnd! Han er en villbass i sin beste alder med hormoner som bobler. Du må aktivisere han med masse leker, hjernetrim (finnes matballer og andre kjekke ting å bruke til å gi mat med). De sover litt og er våkne litt og sånn er det frem til de blir mer voksne. En kastrering vil klart hjelpe på hormonene, men energien kan nok ta litt tid å dabbe av
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #3 Skrevet 12. november 2016 Er forsiktig når det kommer til kastreringen og følger med på hvor katten går slik at jeg ikke blir ansvarlig for noen uønskede kattunger. Har det noe å si med tilknytningen til meg at han er så aktiv rundt meg? Fordi han holder jo ikke akkurat på slikt når jeg har gjester. Om ikke skrevet så er jeg ny med katt så beklager min dumhet Anonymkode: 5b854...359
Gjest StripeyPanda Skrevet 12. november 2016 #4 Skrevet 12. november 2016 Forsiktig når det kommer til kastrering? Er han over 2 kg er han klar til en snippsnipp, trenger bare å holdes inne et par dager så er han ready to go Ja du er jo omsorgsperson i hans øyne om man kan si det slik, så det at han fjoller rundt deg er ikke overraskende. Om du er eneste person i huset så er det jo kjempegøy å frese rundt og leke med den andre levende tingen i huset som gir han mat og kos! 5 måneder er ca 6 år i menneskeår, så du kan bare tenke deg hvordan en 6-åring farter rundt .. Mer leker, hjernetrim, gjerne en katt til om det er mulighet for det?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Jeg mener at jeg er forsiktig med hvor han går og er nøye på at dyret skal kastreres, har allerede bestilt time hos veterinær så dette er ordnet Men har du noe tips om hvordan jeg kan få katten til å leke mer selvstendig og ikke kun når jeg er i nærheten? Anonymkode: 5b854...359
Carrot Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Katter er nattedyr https://www.purina.no/katter/atferd-og-trening/what-is-your-cat-trying-to-tell-you Sitat Å løpe rundt midt på natta Ettersom katter er nattdyr, er det naturlig at de er mer aktive om natta. Ettersom vi ofte ikke er hjemme over dagen, bruker de mye av den tiden på å sove. Du kan hjelpe til med å øke kattens aktivitetsnivå om dagen ved å sørge for at den har engasjerende matingsleketøy eller ved å etablere en lekestundrutine før du forlater huset og etter at du kommer tilbake. Lek med katten før du legger deg for å hjelpe den å bruke energi, slik at den kan få mer hvile om natta. En matingsrutine som gir katten mer energi om dagen i stedet for om natta, kan også hjelpe.
Tvist Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Det er slik det er å ha kattunge (og allikevel vil ingen adoptere voksne katter, forstå det den som kan). Tror ikke du får ham til å leke er selvstendig, med mindre du skaffer deg en katt til. 1
MissPierce Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 Min er også en sann liten plage til tider, men skal egentlig ikke klage. For er mindre bråk nå enn da det var tre stykk her på 14uker 😂😂😂 Har bestilt en del leker til han på nett av denne typen. Disse beveger seg, sånn at han kan jakte på de. Eneste som underholder han sånn at jeg får gjort det jeg skal eller bare slappet av litt på sofaen. Leker også med han en times tid på kvelden, så får han litt vătfor. Da roer han seg for kvelden, og sover hele natten ved siden av meg. Kattunger krever sitt, så forstår helle ikke at fler ikke velger å adoptere voksne katter. Hadde gjort det selv om min ikke alt var her i fosterhjem. 1
Minya Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 3 timer siden, Carrot skrev: Katter er nattedyr https://www.purina.no/katter/atferd-og-trening/what-is-your-cat-trying-to-tell-you Huskatter er ikke nattedur (nocturnal), men crepusculare, dvs aktive i skumring og morgengry. Det er derfor de ofte blir mer sprelleville tidlig morgen og sen kveld. Kattungen til TS er helt normal og har mest energi på den tiden katter vanligvis er mest aktive. Lek, lek og mer lek hjelper veldig. Lek voldsomt med pusefisen en times tid før du skal legge deg. Da snakker jeg skikkelig intens og aktiv leking, ikke noe bullshit som å kaste en lekemus over gulvet to ganger. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 2 timer siden, MissPierce skrev: Min er også en sann liten plage til tider, men skal egentlig ikke klage. For er mindre bråk nå enn da det var tre stykk her på 14uker 😂😂😂 Har bestilt en del leker til han på nett av denne typen. Disse beveger seg, sånn at han kan jakte på de. Eneste som underholder han sånn at jeg får gjort det jeg skal eller bare slappet av litt på sofaen. Leker også med han en times tid på kvelden, så får han litt vătfor. Da roer han seg for kvelden, og sover hele natten ved siden av meg. Kattunger krever sitt, så forstår helle ikke at fler ikke velger å adoptere voksne katter. Hadde gjort det selv om min ikke alt var her i fosterhjem. Er dette en anbefalt side å handle på? er det sikkert? Anonymkode: 5b854...359
MissPierce Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette en anbefalt side å handle på? er det sikkert? Anonymkode: 5b854...359 Første gang jeg handler der nå, men går igjennom Klarna. Så skal være trygt. Får samme greiene på E-bay også. Men synes det er så styret med forskjellige forhandlere.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at jeg er forsiktig med hvor han går og er nøye på at dyret skal kastreres, har allerede bestilt time hos veterinær så dette er ordnet Men har du noe tips om hvordan jeg kan få katten til å leke mer selvstendig og ikke kun når jeg er i nærheten? Anonymkode: 5b854...359 Hvis ikke du er ute med ham i sele så hjelper det ikke om du er forsiktig. Brått blir han skremt, springer avgårde, og finner ikke veien hjem. Kattunger på fem mnd har på langt nær utviklet stedsans. Når det er sagt så er kattungen helt normal. Selv de voksne kattene her har "race" et par ganger daglig, det siste rett før, eller rett etter min leggetid. Jeg har en over gjennomsnittlig aktiv rase da, så nå med to kull i hus går det unna! Anonymkode: aa53f...953 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå