AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Hvor mye betød karakterer når dere søkte jobb som nyutdannede sykepleiere, fra fag som medisinsk jus, anatomi, sykdomslære osv? Jeg gjør det kjempe bra i praksis og kan mye og har mye erfaring, men grunnet angst så gjør jeg det dårlig på eksamener. Ser de mye på karakterer når de ansetter? Eller mer på referanser, praksis og tidligere jobber?? Anonymkode: d1151...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 De så aldri på karakterene mine. Hadde bare bruk for dem da jeg søkte master. Anonymkode: a8a49...87b 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 Jeg har jobbet to steder som sykepleier og ingen av stedene så på karakterene mine. De så ikke vitnemålet i det hele tatt, kun autorisasjonen min. Anonymkode: 86265...045
SunnivaOslo Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet to steder som sykepleier og ingen av stedene så på karakterene mine. De så ikke vitnemålet i det hele tatt, kun autorisasjonen min. Anonymkode: 86265...045 Egentlig ganske skremmende...Jeg vet ikke reglene om det er sånn at du må ha et viss snitt for å få autorisasjon,men er det sånn at man kan få det med en haug E'er og D'er er det ganske skummelt.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 45 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Egentlig ganske skremmende...Jeg vet ikke reglene om det er sånn at du må ha et viss snitt for å få autorisasjon,men er det sånn at man kan få det med en haug E'er og D'er er det ganske skummelt. Det er slik at du må bestå fag for å få autorisasjon/vitnemål i alle yrker. Dette gjelder sykepleiere, men det gjelder også leger, vernepleiere, advokater, ingeniører osv. Anonymkode: a8a49...87b 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 1 time siden, SunnivaOslo skrev: Egentlig ganske skremmende...Jeg vet ikke reglene om det er sånn at du må ha et viss snitt for å få autorisasjon,men er det sånn at man kan få det med en haug E'er og D'er er det ganske skummelt. Da blir du vel dødsskremt når jeg forteller deg at de fleste medisinstudier ikke har karakterer men kun bestått/ikke bestått. Jeg har ikke vist vitnemålet mitt ved vanlige ansettelser, men måtte vise det for å få stipend til videreutdanning. For øvrig ganske skremmende hvis du ikke leser pga angst, da kommer du jo ikke til å tilegne deg nødvendig faglig kunnskap... Og hva i all verden har du tenkt å gjøre når du blir stående alene i en akuttsituasjon på jobb? Skylde på angsten og gjemme deg på vaktrommet? Sorry hvis jeg er litt stygg, men det er alt for mange som skylder på sykdom fordi de ikke klarer ting. Anonymkode: f1a98...42c 2
pinar Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 Referanser og tidligere erfaring er det som teller når du skal søke jobb. Og selvsagt intervjuet. Hvis du gjør det bra i praksisperiodene kan du bruke veileder som referanse om du ikke har mye tidligere arbeidserfaring. Karakterene trenger ikke ha så mye å si for kunnskapsnivået som sykepleier, ulike studiesteder har ulike studieplaner for hvordan eksamener de har. Noen steder er det karakterer, andre steder er det mer bestått/ikke bestått. Samt mange varianter av hvordan eksamener legges opp. Noen steder har en del skriftlige innleveringer, og fordi man ikke er akademisk skriftlig flink kan man likevel inneha mye faglig kunnskap.
Arya2000 Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 Viste bare autorisasjonen og ikke karakterutskriften når jeg søkte jobb. Gode referanser og intervju er viktigst.
SunnivaOslo Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er slik at du må bestå fag for å få autorisasjon/vitnemål i alle yrker. Dette gjelder sykepleiere, men det gjelder også leger, vernepleiere, advokater, ingeniører osv. Anonymkode: a8a49...87b Ok. Så med andre ord kan man gå ut fra utdanning med E-er ogvære sykepleier? Ikke helt ok.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #10 Skrevet 14. november 2016 52 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Ok. Så med andre ord kan man gå ut fra utdanning med E-er ogvære sykepleier? Ikke helt ok. Ganske mange av de eksamner vi hadde var skriftlige hjemme oppgaver, de la utrolig mye vekt på oppsettet og ikke det faglige der Jeg gikk. De trakk i karakter hvis man ikke hadde instinkt på riktig skrivestørrelse og hvor mange cm det var over skrift og under skriften. Helt forbanna idiotisk. Leste oppgaven til ei som fikk E og den var faglig og god, men hadde brukt feil skrifttype og feil str. Så en E kan faktisk være litt uskyldig og ikke studentens feil egentlig. Faglig godt men datakunnskaper som manglet... Anonymkode: 40da9...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ganske mange av de eksamner vi hadde var skriftlige hjemme oppgaver, de la utrolig mye vekt på oppsettet og ikke det faglige der Jeg gikk. De trakk i karakter hvis man ikke hadde instinkt på riktig skrivestørrelse og hvor mange cm det var over skrift og under skriften. Helt forbanna idiotisk. Leste oppgaven til ei som fikk E og den var faglig og god, men hadde brukt feil skrifttype og feil str. Så en E kan faktisk være litt uskyldig og ikke studentens feil egentlig. Faglig godt men datakunnskaper som manglet... Anonymkode: 40da9...2ae Meg litt lenger opp. Det er jo studentens feil siden man må kunne forvente at studenten tilegner seg nødvendig kunnskap om akademisk skriving. Husker at jeg selv ble trukket en karakter på grunn av feil oppsett i litteraturlista, men da gjorde jeg det aldri igjen. Det er jo helt nødvendig at man får inn sånt kjapt. Tror jeg hadde slitt på master om jeg ikke hadde fått inn sånne regler tidlig under bacheloren. Anonymkode: a8a49...87b 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #12 Skrevet 14. november 2016 3 timer siden, SunnivaOslo skrev: Ok. Så med andre ord kan man gå ut fra utdanning med E-er ogvære sykepleier? Ikke helt ok. Ja, det kan man. Akkurat som man også kan det i andre yrker. Samtidig tror jeg faktisk det er få som gjør det. De fleste faller nok av når det går såpass dårlig, og de vil nok ikke klare å gjennomføre fagene der det erbestått/ikke bestått. Vil også legge til at jeg har studert litt forskjellig, men de var strengest med karaktergivningen da jeg gikk sykepleien. Anonymkode: a8a49...87b 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #13 Skrevet 14. november 2016 Jeg fikk drømmejobben (kun dagtid = mange søkere med mye mer erfaring) før endt utdannelse pga. veldig god attest fra gruppeleder på deltidsjobben min, en del erfaring tross ung alder og gode vurderinger fra praksisveileder. Og så gjorde jeg et godt intervju da De så aldri på karakterene mine, så det kan du ta med ro TS. Et annet problem er dersom angsten hemmer din vurderingsevne i akutte situasjoner og hvordan du fungerer som sykepleier - men dersom du og veileder er enige om at du gjør det veldig bra i praksis ville jeg ikke vært så fryktelig bekymret. Dersom du leser godt og mye - men klarer ikke akkurat eksamen pga. angst har du jo teorien inne også. Anonymkode: a7907...52e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #14 Skrevet 14. november 2016 8 timer siden, SunnivaOslo skrev: Ok. Så med andre ord kan man gå ut fra utdanning med E-er ogvære sykepleier? Ikke helt ok. Selvfølgelig er det OK. E er bestått. Anonymkode: c6afe...a67 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #15 Skrevet 14. november 2016 Har man bestått, så har man bestått. Det burde være enkelt å forstå. Forøvrig vurderes man både i teori og praktiske ferdigheter under utdanningen, så bedømmelsesgrunnlaget for å sende folk gjennom, bør være ganske bra. Anonymkode: 956d1...471 1
SunnivaOslo Skrevet 14. november 2016 #16 Skrevet 14. november 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det OK. E er bestått. Anonymkode: c6afe...a67 Og det er skremmende. Dette er folk som skal behandle pasienter. Greit nok at de ikke er leger men la oss si du får en E på medikamentregning feks.
mintgrønn Skrevet 14. november 2016 #17 Skrevet 14. november 2016 4 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Og det er skremmende. Dette er folk som skal behandle pasienter. Greit nok at de ikke er leger men la oss si du får en E på medikamentregning feks. Man må ha alt riktig for å bestå medikamentregning. 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #18 Skrevet 14. november 2016 16 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Og det er skremmende. Dette er folk som skal behandle pasienter. Greit nok at de ikke er leger men la oss si du får en E på medikamentregning feks. Medikamentregning er kun bestått/ ikke bestått, og du må ha 100% rett for å få bestått Ellers er faktisk E i snitt godt nok også for lærere, vernepleiere, barnehagelærere, sosionomer, fysioterapeuter, ingeniører, barnevernspedagog, bioingeniører, radiografer og alle andre utdanninger. Anonymkode: f1a98...42c 1
SunnivaOslo Skrevet 14. november 2016 #19 Skrevet 14. november 2016 17 minutter siden, mintgrønn skrev: Man må ha alt riktig for å bestå medikamentregning. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Medikamentregning er kun bestått/ ikke bestått, og du må ha 100% rett for å få bestått Ellers er faktisk E i snitt godt nok også for lærere, vernepleiere, barnehagelærere, sosionomer, fysioterapeuter, ingeniører, barnevernspedagog, bioingeniører, radiografer og alle andre utdanninger. Anonymkode: f1a98...42c Ok. Det er ihvertfall bra☺ det viktigste er å kunne gi riktig medisin så får disse sykepleierne heller ha 0 kunnskap om alt annet. Har 2 sykepleier venniner og for dem var det viktig å få best mulig karakterer,av hensyn til nettopp pasientene og få gi pasientene verdighet mens de er i opphold på et sykehus. De fortalte meg at det var en stor del sløve sykepleier studenterr som æsjet og uffet seg over at de måtte lære bla vask og stell. Hva gjør sånne mennesker i et omsorgsyrke? Greit nok at de ikke redder liv eller noe,men å ha en gjeng folk som skal ta vare på syke mennesker som egentlig har 0 interesse for det er skremmende.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #20 Skrevet 14. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Da blir du vel dødsskremt når jeg forteller deg at de fleste medisinstudier ikke har karakterer men kun bestått/ikke bestått. Jeg har ikke vist vitnemålet mitt ved vanlige ansettelser, men måtte vise det for å få stipend til videreutdanning. For øvrig ganske skremmende hvis du ikke leser pga angst, da kommer du jo ikke til å tilegne deg nødvendig faglig kunnskap... Og hva i all verden har du tenkt å gjøre når du blir stående alene i en akuttsituasjon på jobb? Skylde på angsten og gjemme deg på vaktrommet? Sorry hvis jeg er litt stygg, men det er alt for mange som skylder på sykdom fordi de ikke klarer ting. Anonymkode: f1a98...42c Jeg gjør det som sagt veldig bra i praksis, på øvelsesposter, i arbeid osv. Har mange års erfaring, lærer opp nye ansatte assistenter på jobb og har veldig god dreis på teori i praksis, samt får mye skryt for godt håndlag og medmenneskelighet. Takler akutte situasjoner med ro og holder hodet kaldt. Problemet med eksamener er at jeg ikke er sikker på meg selv, og uansett hvor mye jeg leser så har jeg lett for å glemme ting der og da. Kan huske ting jeg burde nevnt på vei hjem og i ettertid, lett som en lek. Innleveringer går kjempe bra, samme med praktiske eksamener og gruppearbeid, hadde vi hatt hjemmeeksamener er jeg sikker på at de ville gått bra også, pga settingen. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk drømmejobben (kun dagtid = mange søkere med mye mer erfaring) før endt utdannelse pga. veldig god attest fra gruppeleder på deltidsjobben min, en del erfaring tross ung alder og gode vurderinger fra praksisveileder. Og så gjorde jeg et godt intervju da De så aldri på karakterene mine, så det kan du ta med ro TS. Et annet problem er dersom angsten hemmer din vurderingsevne i akutte situasjoner og hvordan du fungerer som sykepleier - men dersom du og veileder er enige om at du gjør det veldig bra i praksis ville jeg ikke vært så fryktelig bekymret. Dersom du leser godt og mye - men klarer ikke akkurat eksamen pga. angst har du jo teorien inne også. Anonymkode: a7907...52e Ja det merker jeg, at jeg har teorien, men er eksamensettingen som stresser meg sånn. Og er så frustrerende at det får meg til å grine for jeg vet jo at jeg kan ting og har det i hodet, men blir bare hemmet der og da... TS Anonymkode: d1151...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå