AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Har akkurat fått vite at jeg har AMH på 5. Legen nevnte at hvis vi ikke får det til i nærmeste framtid, bør vi tenke på IVF. Glemte helt å spørre om hvor lang tid vi har på oss når AMH er 5. Har jeg mindre enn ett fruktbart år igjen eller er det kanskje to eller? Noen som vet noe om dette? Anonymkode: 9843c...b40
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #2 Skrevet 12. november 2016 Det legen sier er tull. Aner ikke hvor gammel du er men om du er 35 ish er dette en helt normal verdi. Over 3 regnes som normalt. Under 3 er nedsatt fruktbarhet/lite egg. Anonymkode: bdfb6...70a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #3 Skrevet 12. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det legen sier er tull. Aner ikke hvor gammel du er men om du er 35 ish er dette en helt normal verdi. Over 3 regnes som normalt. Under 3 er nedsatt fruktbarhet/lite egg. Anonymkode: bdfb6...70a Jeg er 37, så da mener du det er en normal verdi og at jeg ikke har dårligere tid enn andre på min alder? (Mulig legen nevnte ivf like mye fordi jeg kanskje har dårlig tid for å få ivf før jeg blir for gammel...) ts Anonymkode: 9843c...b40
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #4 Skrevet 12. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 37, så da mener du det er en normal verdi og at jeg ikke har dårligere tid enn andre på min alder? (Mulig legen nevnte ivf like mye fordi jeg kanskje har dårlig tid for å få ivf før jeg blir for gammel...) ts Anonymkode: 9843c...b40 Jeg tror du har en overraskende god verdi for din alder. Det er helt umulig å si hvor fort AMH synker. Men på den verdien der har du nok mange gode år. Var legen privat på en fertilitetsklinikk som prøver å selge eller? Skjønner ikke hvorfor han sa det til den verdien. Jeg trodde oppriktig talt du var minst noen år yngre.. Anonymkode: bdfb6...70a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #5 Skrevet 12. november 2016 Jeg har ikke tatt AMH prøve da legen mente det var unødvendig siden jeg hadde såpass bra med egglager som han sa. Tok du innvendig ultralyd å sjekket egglageret? Jeg aner ikke hva som er normalt, men jeg hadde 11 poser i ene eggstokken og 6 stk i den andre. Jeg spørte legen hva som var normalt, da sa han for en dame på 30 år var normalen ca 6 stk i hver. Jeg er 36 år. Anonymkode: 479d5...fee
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #6 Skrevet 12. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tatt AMH prøve da legen mente det var unødvendig siden jeg hadde såpass bra med egglager som han sa. Tok du innvendig ultralyd å sjekket egglageret? Jeg aner ikke hva som er normalt, men jeg hadde 11 poser i ene eggstokken og 6 stk i den andre. Jeg spørte legen hva som var normalt, da sa han for en dame på 30 år var normalen ca 6 stk i hver. Jeg er 36 år. Anonymkode: 479d5...fee Kan jeg bare sånn litt på siden spørre hvorfor hvordan man sjekker sånt? Anonymkode: 4ed93...b13
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #7 Skrevet 12. november 2016 Nei, legen var ikke på noen fertilitetsklinikk, men er en privatpraktiserende gynekolog, og snakket også om eventuell henvisning til ivf på offentlig sykehus. Altså ingen egeninteresse i ivf. Jeg hadde fire follikler i den ene egglederen og tre i den andre (innvendig ultralyd). Vet ikke om det er bra? Er det slik at dette er egg som modnes til den kommende syklusen, og så kommer det nye til neste syklus? Ser man slike follikler hele syklusen eller ser man dem på et bestemt tidspunkt i syklusen? (Jeg sjekket i uken etter utskrapning etter MA). Til deg som lurte på hvorfor og hvordan: Jeg holder på med utredning etter gjentatte tidlige aborter og sjekker derfor hva som kan være årsaken til at det går galt. AMH er en blodprøve som sier noe om eggreserver - altså hvor mange egg som er igjen. Anonymkode: 9843c...b40
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, legen var ikke på noen fertilitetsklinikk, men er en privatpraktiserende gynekolog, og snakket også om eventuell henvisning til ivf på offentlig sykehus. Altså ingen egeninteresse i ivf. Jeg hadde fire follikler i den ene egglederen og tre i den andre (innvendig ultralyd). Vet ikke om det er bra? Er det slik at dette er egg som modnes til den kommende syklusen, og så kommer det nye til neste syklus? Ser man slike follikler hele syklusen eller ser man dem på et bestemt tidspunkt i syklusen? (Jeg sjekket i uken etter utskrapning etter MA). Til deg som lurte på hvorfor og hvordan: Jeg holder på med utredning etter gjentatte tidlige aborter og sjekker derfor hva som kan være årsaken til at det går galt. AMH er en blodprøve som sier noe om eggreserver - altså hvor mange egg som er igjen. Anonymkode: 9843c...b40 Da må nesten vurderingen være basert på folikkeltellingen, samt at du har abortert gjentatte ganger. Med tanke på abortene virker det langt mer logisk at han nevner IVF på den verdien. Jeg kan ikke si noe om det med folikkler for der vet jeg ikke hva som er normalt for din alder. Men jeg vet at AMH-verdien din er mer god en dårlig for 37. Nå som du har nevnt at du har hatt mange aborter, hva om dere søker IVF, og prøver i mellomtiden? Så er det klart om du aborterer igjen? Anonymkode: bdfb6...70a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må nesten vurderingen være basert på folikkeltellingen, samt at du har abortert gjentatte ganger. Med tanke på abortene virker det langt mer logisk at han nevner IVF på den verdien. Jeg kan ikke si noe om det med folikkler for der vet jeg ikke hva som er normalt for din alder. Men jeg vet at AMH-verdien din er mer god en dårlig for 37. Nå som du har nevnt at du har hatt mange aborter, hva om dere søker IVF, og prøver i mellomtiden? Så er det klart om du aborterer igjen? Anonymkode: bdfb6...70a Legen mente at vi kunne prøve noen sykluser til før vi ble henvist til ivf, så tror vi prøver litt til. Hadde vært fint å få det til på egenhånd. Har jo også fått til å bli gravid flere ganger, problemet er bare at jeg mister... Samtidig vil jeg ikke vente for lenge i forhold til ivf heller, for det er jo også ventetid for å komme inn til sykehus. ts Anonymkode: 9843c...b40
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg bare sånn litt på siden spørre hvorfor hvordan man sjekker sånt? Anonymkode: 4ed93...b13 For å finne ut om jeg hadde dårlig tid:) Anonymkode: 479d5...fee
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 Slik jeg skjønnte det får man ikke nye eggposer? Hva som er inni eggposene kan man jo ikke se. En AMH prøve sier mer nøyaktig hvordan egglageret er. Anonymkode: 479d5...fee
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #12 Skrevet 12. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slik jeg skjønnte det får man ikke nye eggposer? Hva som er inni eggposene kan man jo ikke se. En AMH prøve sier mer nøyaktig hvordan egglageret er. Anonymkode: 479d5...fee 6 i hver var bra sa legen til meg iallefall:) Anonymkode: 479d5...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå