Gå til innhold

Nyutdannet arealplanlegger starter i jobb, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet (arealplanlegger) og starter i min første jobb om et par uker. Fagfeltet mitt er stort og for å være helt ærlig husker jeg fint lite av de årene jeg har studert. Bør jeg lese meg opp på fagene igjen før jobbstart? Hva kan jeg forvente av opplæringen?
Har lest alt av artikler om nyutdannede og tips til første jobb, så er mer ute etter erfaringer fra folk med tilsvarende yrke, eller kanskje du kjenner noen som har fortalt litt om hvordan det var å starte som fersk arealplanlegger (kommunal sektor om det har noe betydning).

Kan jeg forvente å bli satt i jobb, altså få arbeidsoppgaver den første dagen for eksempel? Hva er vanlig?

Anonymkode: a1e68...d7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne nesten ingenting da jeg startet som arealplanlegger i kommune, og fikk masse og god opplæring. Det kommer til å gå veldig fint, det er ingen som forventer at du kan jobben før du har lært den. Min første sjef sa det tar to år å lære seg jobben, så ta det bit for bit, og det går nok veldig fint 😊

Gratulerer med ny jobb, det er et veldig spennene fagfelt og yrke! 

Anonymkode: fea66...b33

Skrevet

Jeg har jobbet på planavdelinger, og det stemmer at ingen forventer at du skal kunne hoppe rett inn i jobben. Min sjef sa også at det tar to år - jobber AB over meg også i Oslo? :) 

Det jeg synes var vanskeligst var å sette meg inn i det lokale systemet, altså hvordan det politiske systemet i kommunen, de ulike nøkkelpersonene og rollene i systemet funket i praksis og på detaljnivå. På min første dag fikk jeg et organisasjonskart og en strategisk plan å lese i, og jeg skjønte ikke helt hva slags informasjon de ville jeg skulle ta ut av det. Det var også mye kurs i bruk av dataverktøy, budsjett og rutiner.. Det tok lang tid før det ble forventet at jeg skulle jobbe på lik linje med de mer rutinerte, og jeg fikk mye tid til å jobbe sammen mer erfarne kollegaer. Det mer faglige var lenge nedprioritert til fordel for å lære systemene vi jobbet innenfor.

Hvis du vil forberede deg, så vil jeg anbefale deg å sette deg inn i de ulike organisasjonene du vil jobbe med, eventuelt store prosjekter som foregår (og se gjerne hvem som har hvilke roller i disse prosjektene) og hvis du vil være virkelig nerd så kan du lese gjennom eventuelle strategidokumenter kommunen har lagt ut. Men det viktigste tenker jeg er å få en oversikt over de ulike rollene og hovedaktørene, særlig hvis det er en større kommune du skal jobbe i. 

Anonymkode: de2d3...f43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...