Gå til innhold

Kan legen ta helt feil når han lager matplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Matplanen jeg har fått er jo helt drøy? Minst to skiver til frokost, to skiver til lunsj, middag og ett knekkebrød til kvelds + en frukt om dagen? også får jeg ikke trene mer enn to ganger i uka

Kan legen ha skrevet feil, jeg kan da umulig måtte spise så mye når jeg ikke får trene??

Anonymkode: 63df7...227

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det ser litt lite ut.

Det er ikke mye mat. Slapp av.

Anonymkode: a44d1...70a

• Liker 19
Skrevet

Jeg synes også det virker lite med mindre du bruker mye/næringsrikt pålegg og spiser mye og næringsrik middag.

• Liker 7
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matplanen jeg har fått er jo helt drøy? Minst to skiver til frokost, to skiver til lunsj, middag og ett knekkebrød til kvelds + en frukt om dagen? også får jeg ikke trene mer enn to ganger i uka

Kan legen ha skrevet feil, jeg kan da umulig måtte spise så mye når jeg ikke får trene??

Må nesten spørre hva målet er; skal du opp eller ned i vekt? 

Uansett så høres det ikke ut som mye mat.

• Liker 5
Skrevet

Høres ikke ut som mye mat det der. Hvorfor skriver legen en matplan? Underernært? Mangler du energi? Anbefaler uansett at du følger den planen.

Anonymkode: 827c2...2b1

• Liker 4
Skrevet

Det er er IKKE mye, og du kan spiser mere frukt.

Anonymkode: 9e533...6e1

• Liker 6
Skrevet

Når TS syns dette er mye så er det soleklart at det er spisefortyrrelser det er snakk om. Legen nekter henne å trene mer enn to ganger. Det sier seg selv.

Anonymkode: bcedb...b27

• Liker 35
Skrevet

Det var ikke mye mat, knapt nok til å overleve. Er du i tillegg underernært synes jeg det er rart du ikke skal spise mer, men legen vil vel øke det gradvis da.

Anonymkode: d4661...48e

• Liker 2
Skrevet

en lege kan selvfølgelig skrive feil, men uten å vite hvorfor legen lager kostplan til deg, så er det vanskelig dømme her. Men som andre sier, dersom du synes dette er fryktelig mye mat, så tør jeg gjette på at det dreier seg om spiseforstyrrelser. 
Dette er ikke unormalt på noen måte, dette er mindre enn hva nevøen min på 8 år spiser... 
Om du er bekymret for at legen har foreskrevet for mye mat, så foreslår jeg at du tar kontakt med spesialister innenfor ernæring (fagpersonell som ernæringsfysiolog, ikke noen som har tatt noen få måneder med kurs...), istedet for å søke råd på ett forum hvor ingen vet bakgrunn for kostplanen din, dine helsehistorie eller din forbrenning.  

Anonymkode: dafd4...bf5

• Liker 4
Skrevet

For det første er ikke dette mye mat i det hele tatt. For det andre vet vi ingen verdens ting om bakgrunnen for at legen din har tatt det valget han/hun har gjort. Vi kan ikke si det ene eller det andre når vi ikke kjenner din medisinske bakgrunn. Er du usikker må ta ta kontakt med legen din.

Anonymkode: 4ca43...10b

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min på 3 år spiser ofte mere en dette i løpet av en dag. Nei, det er ikke mye mat i det hele tatt. 

Anonymkode: aa06e...bba

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke mye mat, knapt nok til å overleve. Er du i tillegg underernært synes jeg det er rart du ikke skal spise mer, men legen vil vel øke det gradvis da.

Anonymkode: d4661...48e

Det er noe som heter refeeding-syndrom. 

Anonymkode: da7c9...5c5

Gjest Magnifiq
Skrevet

Regner med du har treningsnekt og kostholdsplan fordi du har en spisefortyrrelse.

Syns absolutt dette høres ut som en fornuftlig plan med tanke på kontrollert vektoppgang.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 3 år spiser ofte mere en dette i løpet av en dag. Nei, det er ikke mye mat i det hele tatt. 

Anonymkode: aa06e...bba

Haha, tenkte det samme. Syvåringen her spiser som oftest 5-6 skiver i løpet av skoledagen i tillegg til frokost, middag og kveldsmat. 

Anonymkode: 4ca43...10b

Skrevet

Synes egentlig det så litt mye ut jeg også, trodde ikke det var vanlig å begynne så brått på hvis det er behandling av spiseforstyrrelser det er snakk om. Kan godt hende jeg tar feil da, du kan kanskje høre med legen igjen? Ellers bør du nok prøve å holde kostplanen så godt du kan, selv om det kan være vanskelig!

Skrevet

Det er så patetisk når noen klager over at de ikke greier å spise, tenk på alle de som sliter med overspising og overvekt!!! Sett pris på at du ikke er overvektig pg slutt åklag

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så patetisk når noen klager over at de ikke greier å spise, tenk på alle de som sliter med overspising og overvekt!!! Sett pris på at du ikke er overvektig pg slutt åklag

Du kan neppe sitte på mye kunnskaper om spiseforstyrrelse (overspising er også en spiseforstyrrelse).

Spiseforstyrrelse er faktisk den  psykiske sykdommen som krever flest liv.

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Dobbel

Endret av Magnifiq
Skrevet

Reagerer ikke nødvendigvis på mengden mat, (som de andre påpeker, den er "innafor"), men at kostholdet er så ensidig? Det er fullt mulig å bytte ut et måltid med kyllingsalat, pasta etc. om man ønsker variasjon.

Har selv slitt med spiseforstyrrelser, og følte meg veldig "oppblåst" av brød. Da føltes det faktisk bedre med litt salat, pasta, etc. innimellom. 

Kan det være et alternativ å bli henvist til ernæringsfysiolog? :) 

• Liker 4
Skrevet

Regner med at dette gjelder SF, i og med at du har (mer eller mindre) treningsforbud? 

Har selv slitt med spiseforstyrrelser. Personlig ble jeg veganer da jeg gikk inn i recovery, og spiste en hel haug med fruktsalater, grønnsaker, wok, smoothies, pasta, ris, quinoa, bønner osv. Ville definitivt prøvd å sjekke det ut! 

Ellers vil jeg si at det ikke er mye mat i det hele tatt, men ser ikke poenget i å spise så mye brød, når det er så mange andre alternativer som er bedre. Ingenting galt med litt variasjon! Som personen over sier, kanskje du burde bli henvist til ernæringsfysiolog? Noen som har litt mer kunnskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...