Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julaften*

Anonymkode: f3251...ffe

Skrevet

Jeg jobber også julekvelden, skal på jobb igjen kl 7 første juledag. Jeg kommer til å gjøre det beste ut av formiddagen, julekvelden feirer mamma og svigers sammen med mannen min og barna. Barna skal få åpne gavene fra oss før jeg går og så åpner jeg mine når jeg kommer hjem. Blir nok ikke så mye søvn den natta, men jaja, det fins mye god kaffe;)

Jobber på sykehjem, så jeg satser på at vi får en koselig kveld sammen med beboerne våre, spiser sammen med dem og aksepterer at i år er det ikke min tur til å ha en familiejul. Selv om det er litt trist så skal jeg kose meg like mye i jula og tiden før som jeg pleier å gjøre:)

Anonymkode: 4653d...7b9

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er juleturnusen ferdig og godkjent av tillitsvalgte? Følger dere prinsippet med annenhver rød dag fri, eller gjennomsnittsberegner dere? Det er jo ikke riktig at man skal både jobbe julaften kveld og 1. juledag dag. Da er jo julen nesten over uten at du har fått mulighet til å feire. 

Anonymkode: 967fb...dad

Den er ikke ferdigskrevet og ikke godkjent ennå. Fristen for å komme med ønsket fridag (F3) for de som jobber to eller flere helligdager iløpet av turnusen var for noen dager siden. 😊 

Jeg synes det er mye. Kveld lillejulaften, kveld juleaften, dag 1.dag, dag 2 dag.... da er hele julen over uten at jeg har fått mulighet til å feire. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også julekvelden, skal på jobb igjen kl 7 første juledag. Jeg kommer til å gjøre det beste ut av formiddagen, julekvelden feirer mamma og svigers sammen med mannen min og barna. Barna skal få åpne gavene fra oss før jeg går og så åpner jeg mine når jeg kommer hjem. Blir nok ikke så mye søvn den natta, men jaja, det fins mye god kaffe;)

Jobber på sykehjem, så jeg satser på at vi får en koselig kveld sammen med beboerne våre, spiser sammen med dem og aksepterer at i år er det ikke min tur til å ha en familiejul. Selv om det er litt trist så skal jeg kose meg like mye i jula og tiden før som jeg pleier å gjøre:)

Anonymkode: 4653d...7b9

Det høres koselig ut 😊 

Jeg vil gjerne få det sånn til jul. Men jeg føler familien min er litt vrang. Når jeg kommer hjem er alle klare til å legge seg. Jeg er kanskje litt vrang fra deres side også, fordi jeg vil ha jul jeg óg. 🙊 

Jeg jobber på sykehjem jeg også, men jeg trives ikke på jobb. Jeg tror ikke jet klarer å få det koselig på jobb den kvelden. 🙈 Jeg prøver å innstille meg på at det er en vanlig arbeidsdag og det er en vanlig kveld når jeg kommer hjem. Jeg jobber hele førjulstiden og hele romjulen også på samme arbeidsplass, så for meg blir den en trist jul. Men jeg prøver å se lyst på det og jeg jobber hardt for at det skal bli en fin jul uansett, og kose meg 😊

Skrevet

Det er nok vanskelig å få familien til å endre på julaften. Kl 22.45 har de fleste seget ganske langt ned i sofaen etter kraftig mat, kaker, akevitt, gaver og det hele. Da kuler man med et glass vin og en julefilm på tv eller brettspill, er min erfaring. Så jeg ville ikke forventet at gjengen plutselig skulle våkne til liv igjen og ha den samme energien som de hadde fire timer tidligere. Ville heller slengt meg ned i sofaen sammen med dem, nytt et glass vin og litt prat. Kanskje vil det føles avslappende, etter en lang vakt?

Angående mat så kan dere heller sette frem restene etter julemiddag/dessert på bordet, og så kan de som vil ta seg kveldsmat. Eventuelt rundstykker og julepålegg. 

Enig med de som sier at jobbing på julaften blir best om man aksepterer at det blir en sånn jul dette året, og er til stede i det som skjer på jobben. Det er vel en form for feiring på de fleste skiftjobber, enten det er sykehjem eller institusjon eller hva det nå er. 

Jeg har ikke den type jobb selv nå, men hadde deltidsjobb på psykiatrisk avdeling da jeg var student, og den ene julen jobbet jeg i stedet for å dra hjem til hjemstedet mitt. Det føltes kjipt på forhånd, men da julaften kom så ble den jammen ganske fin, sammen med gode kollegaer som var i samme båt, og en fin stund sammen med pasientene. Det ble både pinnekjøtt og ribbe og kaker og film. Faktisk så har jeg tenkt at det gjorde godt å oppleve en jul med pasienter, og skjønne hva det vil si å være psykisk syk, innlagt og avskåret fra sine nærmeste i en sånn høytid. Det ga meg mer empati.

Så hvis du også jobber med mennesker, enten syke eller gamle, så kan du kanskje tenke at for dem er det viktig at du er der og lager jul for dem, og at det er et utrolig betydningsfullt arbeid? :) 

Anonymkode: 4e438...620

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...