Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lang historie kort:

Jeg skal jobbe på juleaften og er hjemme kl 22.45 på juleaften, og skal på jobb igjen kl 06.00 første dag jul. Bestemor kommer til oss på juleaften. Hvis jeg ikke får fri første dag, er jeg hjemme igjen kl 16.00. Jeg har turnusarbeid og siden juleaften i år er på en lørdag blir det sånn når det er min arbeidshelg. 

Hvordan feirer dere som skal jobbe? Hvordan løser dere det med familien? 😊

Min vil ikke spise julemiddagen når jeg kommer hjem og vil feire som vi alltid har gjort. Jeg skjønner det. Men jeg går glipp av alt og vil prøve å ta ut en F3 dag på første dag jul. Jeg vil prøve å feire litt jul med familien min.

Har dere noen tips? 

Endret av Lilletupp
Gjest Puttipott
Skrevet

Snakk med familien din og kom med forslag om hvordan ting kan gjøres ift middag og sånt. svigermor jobber på julaften og vi skal da spise julemiddag sammen på lille julaften I stedet. Ta med deg gavene dine og åpne de I lag med kolleger. det er ikke annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av situasjonen og kose deg resten av jula.

Skrevet

Hva mener du med F3?

Anonymkode: 32783...f14

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med F3?

Anonymkode: 32783...f14

Fridag fordi jeg jobber mer enn en helligdag, så da kan jeg ta ut fri på en helligdag. Har rett på det, men er ikke sikkert jeg får det på ønsket helligdag. Så hvis jeg ønsker meg fri på juleaften som min F3 dag fordi juleaften etter kl 12, er helligdag, er det ikke sikkert jeg får det. Kabalen må jo gå opp, så da må noen andre jobbe i mitt sted 😉

Skrevet
10 timer siden, Puttipott skrev:

Snakk med familien din og kom med forslag om hvordan ting kan gjøres ift middag og sånt. svigermor jobber på julaften og vi skal da spise julemiddag sammen på lille julaften I stedet. Ta med deg gavene dine og åpne de I lag med kolleger. det er ikke annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av situasjonen og kose deg resten av jula.

Jeg har prøvd flere forslag, men familien er ikke villig til å snakke om det. 😥 Jeg skal ikke nekte for at jeg blir lei meg for det. Jeg synes egentlig det er dårlig gjort og ikke prøve å få til noe. 

Jeg jobber kveld på lillejulaften også 😞 Ellers hadde det vært en løsning. Jeg jobber hele romjula også, så jeg får ikke kost meg da, derfor er det viktig for meg å få til noe på juleaften da det liksom er da det er jul...

Skrevet

Når jeg har jobbet sånn har familien feiret som vanlig, og så har vi hatt en god kveldsmat når jeg har kommet hjem.

Anonymkode: be54e...ead

• Liker 5
Skrevet

Dette er vel en velkjent konsekvens av å å velge turnusarbeid. 
Du mener dem skal flytte hele sin julefeiring for deg, eventuelt vil du ta ut en f3 dag å tvinge noen andre til å miste sin julefeiring med sin familie? 
Hva med å tenke på andre enn deg selv, la dem feire jula som dem pleier, så kan du heller ordne en skikkelig koselig mellomjuls-middag, eller førjulsmiddag? eller lage en familieting utav nyttårsaften? 
Jeg skjønner at du veldig gjerne vil feire med dem, men det er vel ikke riktig at alle andre skal rette seg etter deg heller? 
De jeg kjenner som jobber turnus lar familien fortsette sine tradisjoner, å tar det heller igjen med kos og familiehygge en annen dag. Dem som er små familier, da par uten annen familie, eller par med ett mindre barn, der flytter dem feiring til en dag som passer bedre... 

Anonymkode: e8a08...979

• Liker 9
Skrevet

Bare la de feire og kose seg. vi spiser alltid rester til kveldsmat uansett om noen kommer senere eller ikke, så slipper vi å spise unødvendig mye bare fordi det er godt, haha. da er du veldig uthvilt til du skal på jobb dagen etterpå :) det med fridag, så ville jeg tenkt over hva slags jobb det var snakk om. 

Anonymkode: f9ffe...b68

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel en velkjent konsekvens av å å velge turnusarbeid. 
Du mener dem skal flytte hele sin julefeiring for deg, eventuelt vil du ta ut en f3 dag å tvinge noen andre til å miste sin julefeiring med sin familie? 
Hva med å tenke på andre enn deg selv, la dem feire jula som dem pleier, så kan du heller ordne en skikkelig koselig mellomjuls-middag, eller førjulsmiddag? eller lage en familieting utav nyttårsaften? 
Jeg skjønner at du veldig gjerne vil feire med dem, men det er vel ikke riktig at alle andre skal rette seg etter deg heller? 
De jeg kjenner som jobber turnus lar familien fortsette sine tradisjoner, å tar det heller igjen med kos og familiehygge en annen dag. Dem som er små familier, da par uten annen familie, eller par med ett mindre barn, der flytter dem feiring til en dag som passer bedre... 

Anonymkode: e8a08...979

Jeg tvinger dem ikke. Jeg vil heller ikke flytte feiringa. Jeg vil bare feire litt sammen med dem, og ikke alene etterpå! Jeg ber heller ingen rette seg etter det. Jeg ser etter tips som evt kan bli tradisjon når de som jobber turnus i familien skal jobbe. Sånn at alle får være med å feire. Jeg vet nemlig at de vil ha meg med! 😊 Men det må passe for alle! 

• Liker 1
Gjest Notatboka
Skrevet

Hva med julegrøt med mandel sammen med familien før du drar på jobb på julaften? :) Du kan si at alle er velkommen til deg på grøt fordi du ønsker følelsen av å feire litt jul på julaften, men ikke krev/forvent at alle kommer.

Skrevet
På 13.11.2016 den 20.28, Notatboka skrev:

Hva med julegrøt med mandel sammen med familien før du drar på jobb på julaften? :) Du kan si at alle er velkommen til deg på grøt fordi du ønsker følelsen av å feire litt jul på julaften, men ikke krev/forvent at alle kommer.

Det var en fin idé:)! Takk for tips!

Skrevet

Som et lite tips/vri. Der hvor jeg jobber har vi noen ganger delt senvaktene i to, slik at det ikke ble så lange vakter på de som jobba senvakt på juleaften. Da gikk den ene fra 14 - 18 og den andre fra 18 - 22.  

Jeg har jobbet mange julaftener (sykehjem og PUboliger), og jeg har alltid storkost meg. Vi har hatt på oss penklær og lagd den beste julestemningen vi klarer. Elsker å se gløden i de eldre/utviklingshemmede på denne dagen. Har somregel hatt en god lunsj med kjæresten før jeg dro på jobb og hentet han hos svigers når jeg var ferdig. Da vi kom hjem åpnet vi gaver og koste oss med et glass vin. 

Anonymkode: ec20a...994

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som et lite tips/vri. Der hvor jeg jobber har vi noen ganger delt senvaktene i to, slik at det ikke ble så lange vakter på de som jobba senvakt på juleaften. Da gikk den ene fra 14 - 18 og den andre fra 18 - 22.  

Jeg har jobbet mange julaftener (sykehjem og PUboliger), og jeg har alltid storkost meg. Vi har hatt på oss penklær og lagd den beste julestemningen vi klarer. Elsker å se gløden i de eldre/utviklingshemmede på denne dagen. Har somregel hatt en god lunsj med kjæresten før jeg dro på jobb og hentet han hos svigers når jeg var ferdig. Da vi kom hjem åpnet vi gaver og koste oss med et glass vin. 

Anonymkode: ec20a...994

Så fin ordning dere har! Litt misunnelig på den. :laugh:

Regner med jeg ikke kan forandre på praksisen på jobben. Jeg er nyansatt. 😊 Hadde vært veldig fint med de vaktene. Jeg begynner vakten kl 14.45 og slutter 22. Stjeler liksom hele kvelden, men slik er det jo. Jeg hsr begynt å tenke at familien kan spise middagen når de pleier, men at de spiser sammen med meg også når jeg konmer hjem. Som regel forsyner man seg flere ganger av julemiddagen. Så jeg håper dette forslaget kanskje er bedre. At de forsyner seg andre gangen sammen med meg:).

Skrevet

Skjønner at de på juleaften ikke vil vente med middag til 22 på kvelden,det blir jo veldig sent. Ville heller foreslått at dere spiser grøt sammen før du drar på jobb, så feirer de vanlig mens du er på jobb. Første juledag er jo du ferdig 16, da må det vel være mulig å spise middag kl 1700? Vi har ofte spist middag rundt den tiden første/andre juledag da en i familien jobber turnus. Jobber vedkommende kveldsvakt blir det dessverre middag uten. Jeg synes det er alt for mye å forlange at alle i en familie skal utsette feiringen til 22-23 om kvelden. Men første juledag må det da være mulig å vente med middag til 17 tenker jeg.

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Tropic skrev:

Skjønner at de på juleaften ikke vil vente med middag til 22 på kvelden,det blir jo veldig sent. Ville heller foreslått at dere spiser grøt sammen før du drar på jobb, så feirer de vanlig mens du er på jobb. Første juledag er jo du ferdig 16, da må det vel være mulig å spise middag kl 1700? Vi har ofte spist middag rundt den tiden første/andre juledag da en i familien jobber turnus. Jobber vedkommende kveldsvakt blir det dessverre middag uten. Jeg synes det er alt for mye å forlange at alle i en familie skal utsette feiringen til 22-23 om kvelden. Men første juledag må det da være mulig å vente med middag til 17 tenker jeg.

Jeg forlanger ingenting. Jeg spør pent om de kan spise en liten porsjon sammen med meg når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg forlanger heller ikke at de ikke feirer før jeg kommer hjem. Man forspør seg aldri :).

Vi drar til kirken på juleaften så å spise julegrøt gjør vi før 14, da messen er kl 14. Det blir litt tidlig å spise da fordi jeg reiser på jobb kl 14, men det :) går fint.

Annonse
Skrevet

Jeg jobbet julekvelden i fjor, og reiste da innom mine foreldre på vei hjem fra jobb kl 22.15. (De bor på veien hjem og samboer var hos sine foreldre og feiret). Da spiste jeg litt julemat og åpnet gavene til meg, mens vi pratet og koste oss. Ble ikke lange besøket siden klokken var mye, men nå hadde heldigvis jeg fri dagen etter og da møttes vi for mat 1 og 2 dag som vanlig. Jeg var også hos foreldrene mine på dagtid før jobb, samboer var hos sine foreldre. 

Skrevet
37 minutter siden, Sille4 skrev:

Jeg jobbet julekvelden i fjor, og reiste da innom mine foreldre på vei hjem fra jobb kl 22.15. (De bor på veien hjem og samboer var hos sine foreldre og feiret). Da spiste jeg litt julemat og åpnet gavene til meg, mens vi pratet og koste oss. Ble ikke lange besøket siden klokken var mye, men nå hadde heldigvis jeg fri dagen etter og da møttes vi for mat 1 og 2 dag som vanlig. Jeg var også hos foreldrene mine på dagtid før jobb, samboer var hos sine foreldre. 

Hørtes koselig ut 😊

Jeg jobber 1 og 2 dag også, og resten av romjulen, men kan selvfølgelig møtes etter vakt.

Skrevet
Akkurat nå, Lilletupp skrev:

Hørtes koselig ut 😊

Jeg jobber 1 og 2 dag også, og resten av romjulen, men kan selvfølgelig møtes etter vakt.

Da hadde jeg passet på å avtale frokost/middag ettersom hvordan vakt du har både 1 og 2 dag evt :) men du skal vel ha krav på fri en av helligdagene? :) 

Skrevet
1 time siden, Sille4 skrev:

Da hadde jeg passet på å avtale frokost/middag ettersom hvordan vakt du har både 1 og 2 dag evt :) men du skal vel ha krav på fri en av helligdagene? :) 

Ja, så jeg har skrevet opp 1. Dag som ønske :) (har også ønsket meg fri juleaften, men tror ikke jeg får det), men det er veldig mange som vil ha fri 1. Dag jul.  Jeg håper jo for det :)

Skrevet

Er juleturnusen ferdig og godkjent av tillitsvalgte? Følger dere prinsippet med annenhver rød dag fri, eller gjennomsnittsberegner dere? Det er jo ikke riktig at man skal både jobbe julaften kveld og 1. juledag dag. Da er jo julen nesten over uten at du har fått mulighet til å feire. 

Anonymkode: 967fb...dad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...