Gå til innhold

Kan jeg søke barnebidrag slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor, barnet er nå to måneder gammelt, og jeg tenker at det er på tide å søke barnebidrag fra far. Men det jeg er usikker på er hvordan jeg går fram? Jeg har vurdert å søke direkte hos nav om de kan regne det ut. Men da må jo også far betale gebyr, og jeg orker egentlig ikke den påkjenningen det blir å komme fram til en privat avtale med han. Sist jeg kontaktet han var angående når det passet/han ønsket å møte barnet, og det har han ikke svart på enda. Han har altså ikke møtt barnet engang enda. Men kan jeg hoppe over stadiet med å prøve en privat avtale først, eller kan jeg gå rett på å søke hos nav om de kan beregne bidraget, uten å kontakte far først?

Anonymkode: d5d6f...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du kan søke og be NAV fastsette bidraget uten å kontakte far først. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, andy capp skrev:

Ja du kan søke og be NAV fastsette bidraget uten å kontakte far først. 

Selvom han må betale gebyr han også? 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor, barnet er nå to måneder gammelt, og jeg tenker at det er på tide å søke barnebidrag fra far. Men det jeg er usikker på er hvordan jeg går fram? Jeg har vurdert å søke direkte hos nav om de kan regne det ut. Men da må jo også far betale gebyr, og jeg orker egentlig ikke den påkjenningen det blir å komme fram til en privat avtale med han. Sist jeg kontaktet han var angående når det passet/han ønsket å møte barnet, og det har han ikke svart på enda. Han har altså ikke møtt barnet engang enda. Men kan jeg hoppe over stadiet med å prøve en privat avtale først, eller kan jeg gå rett på å søke hos nav om de kan beregne bidraget, uten å kontakte far først?

Slik jeg forstår det kan du kontakte NAV direkte . Det er meg bekjent ingen regel for at du prøver privat først . 

Her har du forsøkt å nå han uten respons på andre ting så jeg tenker du har en god grunn til  å søke direkte . 

Du logger deg på "mitt nav". Laste ned skjema og følge veiledning . 

Du sender din dokumentasjon og NAV vil kontakte far som du har oppgitt til å gjøre det samme . 

MEN hva er status på farskap her ? Siden du vil kreve bidrag regner jeg med du har oppgitt han på skjema hos jordmor etter fødselen. MEN  har ham erkjent farskapet?

Selve bidraget kan ta tid avhengig av hvor du bor. Et halvt år er ikke uvanlig. Tilbakebetaling fra fødselen må far påregne.

SÅ er det selve farskapet. Hvis det ikke er erkjent må dette gjøres enten frivillig eller med tvang. Ingen får bidragskrav uten at de er far. Mannen er ikke  far før farskap er fastsatt.  Han kan drøye greit 3 mnd .før det skjer noe rettslig mot seg. Han vil få tilbud om DNA farskapstest gjennom NAV om han ønsker dette.

Uavhengig av din sak TS .er jeg av den oppfatning at alle burde ha en slik test obligatorisk . En vet aldri og en vil føle ubehag med dette OG dermed skive på den som mor oppgir. Dette det kan være feil. Det  er I dag helt vanlig med flere partnere .  Jeg vet om ei kjempe flott ung dame som hadde tre fars-kandidater . Etter fødselen var hun langt fra sikker . 

Jeg regner med du ikke har bodd med denne mannen TS? Han var en flørt eller ONS? Ikke noe kjæreste?

Lykke til med bidrag og som mor.

• Liker 1
Skrevet

Husk å krysse av for at Nav også skal stå for innkrevingen av bidraget. Da går det automatikk i det og du får et regelmessig bidrag å forholde deg til. Du vil da også ha rett på et evt bidragsforskudd hvis Nav står for innkrevingen. Det får du da uavhengig om faren betaler eller ei. 

Anonymkode: 2594d...011

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes TS faktisk bør gi faren mulighet til å inngå privat avtale. Send mail og be han komme med forslag, med link til bidragskalkulatoren. Si at du kommer til å be Nav fastsette om du ikke hører fra han innen 14 dager. 

Anonymkode: 85852...9de

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg bare ville tatt bidraget via Nav hadde jeg vært deg ts. Det blir mest ryddig for begge parter, og du slipper noe styr. Kan ikke se for meg at en privat avtale vil funke mellom to foreldre som ikke samarbeider i det hele tatt. Ungen er 2mnd og faren har ikke svart på sms engang om han vil møte babyen sin... 

Nav vil også regulere bidraget i takt med at barnet blir eldre (bidragssummen er inndelt i forskjellige årsklasser, øker med aldreren), likedan vil Nav kunne gi deg forskuddsbidrag hvis faren ikke betaler (husk å søke om dette). 

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, Peter007 skrev:

Jeg hadde kanskje tatt initiativ til et møte først.  Til mer man kan løse mellom seg, til lavere blir ofte konfliktnivået. Jeg er dessverre nødt til å ta det gjennom innkreving, og likevel har han stoppet innbetalingene flere ganger.

Bruk bidragskalkulatoren på NAV.no. 

Anonymkode: e1246...e33

Skrevet

https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/innledning?0

Gå inn og legg inn det du vet (tror) og se hva du kommer frem til, så på bakgrunn av dette sender du en skriftlig henvendelse til far (mail er bedre en sms men hva som helst duger) der du viser til denne linken og sier at hans bidrag er avhengig av hvor mye han vil se barnet, og at du håper dere kan finne en avtale begge er komfortable med og at du håper du hører fra han i løpet av de neste to ukene hvis han vil ha en privat avtale. Hvis du ikke hører noe vil du bli nødt til å ta direkte kontakt med NAV, det vil om dere blir enig spare dere begge for 1025 kroner i gebyr til NAV.  (gebyret må  alle betale om dere ikke tjener under 264200.- i året)

Det er for tidlig med noe eget samvær med overnatting osv når banet er nyfødt i den forstand kaklulatoren regner tror jeg men det kan om du er villig regnes som samvær om far kommer og ser den lille noen timer regelmessig slik at de blir kjent..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...