Gå til innhold

Min gamle katt måtte flytte fra "barndomshjemmet" sitt i dag- nå er hun veldig ukomfortabel i nytt hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min kjære katt på 15 år har vokst opp i huset til mamma og pappa. Hun er en veldig hjemmekjær katt, og hun vanket alltid bare rundt huset og i nabolaget. Siden mamma og pappa straks skal flytte, så måtte vi ta pusi til mitt hus, i en annen bydel. Jeg hadde lyst til å gjøre det da jeg selv kjøpte dette huset, men vi ønsket å skåne den gamle damen vår. Men nå må vi altså.

Da vi slapp hun ut av buret i stua her, så gikk hun litt rundt. Hun mjauet sårt og var tydelig ukomfortabel. Hun fant raskt veien inn under sofaen, og der har hun vært innerst i kroken i 3 timer nå. Jeg ser nå at hun har oppdaget en slags hylle oppunder sofaen som hun kan sitte på, så nå kan jeg ikke se hun lenger.

Jeg får så innmari vondt av henne :icon_frown: Jeg satt fram matskåla hennes rett ved sofaen, men hun har ikke spist noe ennå.

Noe jeg kan gjøre?

Anonymkode: 551a4...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, skjønner det er vondt mens det står på, men sannsynligvis går det seg til på noen få dager. Jeg adopterte en voksen katt for en tid tilbake, og de første par nettene vrælte han konstant og han spiste ingenting i det hele tatt.

Det kan være traumatisk for katter å flytte, men de er heldigvis tilpasningsdyktige. Det er svært sannsynlig at hun snart begynner å utforske territoriet og gjøre det sitt eget, den gamle frøkenen. 

Det er litt vondt at katter er så selvstendige at de ikke søker mot menneskene sine i utrygge tider, men det er vel mye av det samme som gjør at vi er så glad i dem også.

Anonymkode: a3993...c71

Skrevet

Ting tar tid! Hun er en eldre dame og på et helt nytt sted. Prat med henne (stemmegjenkjenning), kos og gi våtfor/andre ting hun liker. Hun kommer ut inatt og snuser litt rundt ,det kan jeg garantere (Selv om du finner henne i kroken imorgen). 

Anonymkode: 719c9...de8

Skrevet

Har du tatt med tingene hennes og pledd/håndklær som lukter av det gamle hjemmet hennes?

Hun føler seg nok hjemløs akkurat nå. Hvis hun hadde en klorestokk/-brett så monter dette og legg et pledd som lukter det gamle hjemmet frem til henne i en stol.

Jeg flyttet med mine katter på 11 og 12 år i fjor. Vi kom på kvelden og sov i sovepose på to pledd jeg hadde tatt med meg i bilen. Dokassen var ryddet, men ikke tømt for sand (den stod i bagasjerommet på bilen med sand oppi). Dagen etter kom flyttebilen og alt vi eide og hadde ble båret inn.

Det første jeg gjorde var å sette opp klorestativet og montere klorebrettet på en vegg. Da var jeg der og møbler og ting luktet "hjemme" for kattene. Så tok det noen dager mens de ble detaljkjent og begynte å føle seg hjemme. Etter noen uker var alt helt tipp-topp og i dag bor de her med hele seg :)

Anonymkode: 19d81...257

Skrevet

Hun savner ikke foreldrene dine? Det går nok over med tiden

Anonymkode: 704c7...9c0

Skrevet

Det er viktig at hun får med seg noe (uvasket) som lukter kjent. Det kan være et pledd, en pute eller lignende. 

Anonymkode: a16ee...bbe

Skrevet

Det går nok over etter noen dager. Gi henne god tid og snakk rolig med henne. Pass på at yndlingsmaten og soveplass/toalett er i nærheten av hvor hun gjemmer seg. Jeg har flyttet med eldre katter flere ganger, og de alle har funnet seg til rette innen en uke :)

Anonymkode: d747f...560

Skrevet

Takk for svar :)

Det gikk litt bedre utover kvelden i går. Hun kom fram av og til, og hun la seg til og med på magen min i en liten halvtime. Hun har vært litt oppi sofaen i dag også, men plutselig så trekker hun seg tilbake igjen under sofaen. 

Hun har spist litt i natt ser jeg, men det er ikke mye! Kokte til og med torsk til henne i går, men det ville hun ikke ha.

• Liker 3
Skrevet

Det kommer til å gå seg til. Men katter er helst stedsbundne, ikke menneskebundne, så hun vil savne sitt gamle hjem. Ikke la henne gå ut på lang (LANG) tid, da vil hun dra hjem. 

Skrevet
På 14.11.2016 den 18.23, Aamu skrev:

Det kommer til å gå seg til. Men katter er helst stedsbundne, ikke menneskebundne, så hun vil savne sitt gamle hjem. Ikke la henne gå ut på lang (LANG) tid, da vil hun dra hjem. 

Hva legger du i lang tid?

Vi tenkte i utgangspunktet på 4 uker, men vi får se. Det har vært overraskende lite "mas" om å gå ut til nå, men det kommer vel. Hun er vant til å gå inn og ut omtrent når det passer henne. Hun maser en del når vi står opp og skal på jobb, da er hun nesten litt "gal". Men foreldrene mine er innom her på dagtid, og da maser hun ikke. Hun maser heller ikke på oss om ettermiddagen og kvelden. Spent på hvor lenge det går å holde hun inne.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i lang tid?

Vi tenkte i utgangspunktet på 4 uker, men vi får se. Det har vært overraskende lite "mas" om å gå ut til nå, men det kommer vel. Hun er vant til å gå inn og ut omtrent når det passer henne. Hun maser en del når vi står opp og skal på jobb, da er hun nesten litt "gal". Men foreldrene mine er innom her på dagtid, og da maser hun ikke. Hun maser heller ikke på oss om ettermiddagen og kvelden. Spent på hvor lenge det går å holde hun inne.

Altså, det kna hende det holder med 4 uker altså :) Men jeg ville nok holdt henne inne i et par måneder, for sikkerhetsskyld.. Dritkjipt om katten stikker av. Men det kommer litt an på katten.

Min katt holdt vi inne i 4 uker tror jeg, og da stakk hun ikke av etterpå, men hun var ung og hadde flyttet to ganger tidligere, og kun bodd med oss 1 år før vi flyttet til et annet sted, så hun var nok ikke like knyttet til stedet som en katt på mange år er.

Det vil sikkert bli slitsomt å holde henne inne, anbefaler å ha endel leker og stimuli (les: hyller og kloremøbler) inne. 

Skrevet
11 timer siden, Aamu skrev:

Altså, det kna hende det holder med 4 uker altså :) Men jeg ville nok holdt henne inne i et par måneder, for sikkerhetsskyld.. Dritkjipt om katten stikker av. Men det kommer litt an på katten.

Min katt holdt vi inne i 4 uker tror jeg, og da stakk hun ikke av etterpå, men hun var ung og hadde flyttet to ganger tidligere, og kun bodd med oss 1 år før vi flyttet til et annet sted, så hun var nok ikke like knyttet til stedet som en katt på mange år er.

Det vil sikkert bli slitsomt å holde henne inne, anbefaler å ha endel leker og stimuli (les: hyller og kloremøbler) inne. 

Ok :) Jeg synes det er så vanskelig. Hun maser ikke i det hele tatt om å gå ut på ettermiddagen, kvelden og natten. Men i morgenrushet, da blir hun helt desperat. Vi drar på jobb med så dårlig samvittighet. Jeg vet ikke om jeg klarer å sperre hun inne lenger enn 4 uker. Hun var veldig knyttet til sitt forrige hjem, så jeg gruer meg til å la henne gå ut. Jeg skal forsøke og lufte hun en del i sele, men jeg vet at hun hater å bruke det. Brukte det da vi steriliserte henne, og da la hun seg bare ned. Jeg føler også at det er litt dyreplageri å holde hun inne, selv om jeg vet at det er til hennes beste. Håper bare ikke hun blir deprimert :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...