Gå til innhold

Har noen prøvd stronglift 5x5, hva er så bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over det programmet. Hva er så bra med det? 

Workout A

Squat 5×5

Bench Press 5×5

Barbell Rows 5×5

Workout B

Squat 5×5

Overhead Press 5×5

Deadlift 1×5

Anonymkode: d1080...244

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt standard begynnerprogram med lineær progresjon og fokus på de største og viktigste øvelsene. Ikke noe revolusjonerende med det, men man vil fort merke fremgang på styrkefronten, og lære seg teknikk i de store øvelsene.

Skrevet
2 minutter siden, King in the North skrev:

Helt standard begynnerprogram med lineær progresjon og fokus på de største og viktigste øvelsene. Ikke noe revolusjonerende med det, men man vil fort merke fremgang på styrkefronten, og lære seg teknikk i de store øvelsene.

Ok. Hvilket program vil du anbefale for en nybegynner? Er skinnyfat. Og har endel valker på magen. Kroppen er daff.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hvilket program vil du anbefale for en nybegynner? Er skinnyfat. Og har endel valker på magen. Kroppen er daff.

Starting strenght er alltids en god begynnelse. Veldig likt det du skisserer her. Jente eller gutt, og hvilke mål har du? Så lengr man opplever fremgang, er det nesten irrelevant hva man tar seg til. Etterhvert som man nærmer seg intermediate-nivå, kan man se etter nye program med mer volum og annerledes plan for progresjon. 

Skrevet

Det er et standard nybegynnerprogram som er sentrert rundt baseøvelser. Det er ikke noe mirakuløst med det, men ved å følge det unngår man typiske nybegynnerfeil. Det er akkurat passe mengde øvelser, man får terpet på baseøvelsene, man får enkelt målt fremgang i øvelsene (noe som hjelper på motivasjonen), man kan ikke lure seg selv til å ikke trene bein. Man trener kun 3 ganger i uka og øktene er stort sett unnagjort på 45 min. Uansett er det et solid nybegynnerprogram enten det er styrke eller muskelvekst man ønsker seg. I starten kan det føles litt lett, men om man følger programmet som det er beskrevet vil man etter hvert merke at det er mer enn nok. Så kan man evt. bytte til et program med mer volum eller et mer tradisjonelt bodbuilderprogram senere.

Andre alternativer er som nevnt starting strength, men det forutsetter at gymmen din lar deg trene power cleans. Reg parks beginner routine er også utformet etter lignende prinsipper, men personlig synes jeg det er for mye volum i starten. Ender bare med at man blir ufokusert og sluntrer unna i enkelte øvelser. Dessuten kan det virke litt skremmende å lære seg korrekt teknikk på så mange nye øvelser samtidig.

Har selv hatt gode erfaringer med både SS og SL5x5 og bruker dem fortsatt dersom det er en stund siden jeg har vært på gymmen og må komme meg inn i rutinen igjen.

Skrevet
18 minutter siden, studerende skrev:

Det er et standard nybegynnerprogram som er sentrert rundt baseøvelser. Det er ikke noe mirakuløst med det, men ved å følge det unngår man typiske nybegynnerfeil. Det er akkurat passe mengde øvelser, man får terpet på baseøvelsene, man får enkelt målt fremgang i øvelsene (noe som hjelper på motivasjonen), man kan ikke lure seg selv til å ikke trene bein. Man trener kun 3 ganger i uka og øktene er stort sett unnagjort på 45 min. Uansett er det et solid nybegynnerprogram enten det er styrke eller muskelvekst man ønsker seg. I starten kan det føles litt lett, men om man følger programmet som det er beskrevet vil man etter hvert merke at det er mer enn nok. Så kan man evt. bytte til et program med mer volum eller et mer tradisjonelt bodbuilderprogram senere.

Andre alternativer er som nevnt starting strength, men det forutsetter at gymmen din lar deg trene power cleans. Reg parks beginner routine er også utformet etter lignende prinsipper, men personlig synes jeg det er for mye volum i starten. Ender bare med at man blir ufokusert og sluntrer unna i enkelte øvelser. Dessuten kan det virke litt skremmende å lære seg korrekt teknikk på så mange nye øvelser samtidig.

Har selv hatt gode erfaringer med både SS og SL5x5 og bruker dem fortsatt dersom det er en stund siden jeg har vært på gymmen og må komme meg inn i rutinen igjen.

Hva er power cleans og hvorfor er det ikke lov over alt?

Anonymkode: 8a0cf...c1a

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er power cleans og hvorfor er det ikke lov over alt?

Anonymkode: 8a0cf...c1a

Enkelte gyms kan bli litt sure om man bråker for mye og det er ikke alle vektplater som tåler lile røff behandling. Det er strengt tatt ikke nødvendig å deise vektene i bakken slik denne fyren gjør, men litt bråk kan det likevel bli når man kommer opp i vekt.

Er ikke helt sikker på hva øvelsen heter på norsk. Kraftvending eller noe slik, tror jeg

Endret av studerende
Skrevet (endret)

Frivending eller styrkevending eller evt. bare vending.

Den er noe mer krevende teknisk enn de andre baseøvelsene som inngår i Starting Strength - av åpenbare grunner er timing og koordinasjon viktig - så det er vanskeligere å opprettholde framgang over tid. Er dog verdt å gjøre selv om man sliter med å bli bedre.

Endret av Leifr
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...