Gå til innhold

Regner sosialkontoret stipend for oppsparte midler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet AAP og må søke om sosialstønad. Jeg fikk nå avslag da jeg hadde for mye på konto på det tidspunktet. Jeg har forøvrig ingen inntekt og har levd av oppsparte midler.

Jeg søkte opptak til et studie og fikk stipend på 23000. Jeg fikk da pengene inn på konto, og et kontonummer jeg skulle sende det til. Jeg måtte jo ta utskrift av alle kontoutskriftene.  Da jeg tok utskrift så hadde jeg ennå ikke fått kontonummeret jeg skulle betale inn dette på.

Regnes disse pengene som oppsparte midler? 

Anonymkode: 12859...8bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistet AAP og må søke om sosialstønad. Jeg fikk nå avslag da jeg hadde for mye på konto på det tidspunktet. Jeg har forøvrig ingen inntekt og har levd av oppsparte midler.

Jeg søkte opptak til et studie og fikk stipend på 23000. Jeg fikk da pengene inn på konto, og et kontonummer jeg skulle sende det til. Jeg måtte jo ta utskrift av alle kontoutskriftene.  Da jeg tok utskrift så hadde jeg ennå ikke fått kontonummeret jeg skulle betale inn dette på.

Regnes disse pengene som oppsparte midler? 

Skal hele summen på 23000,- betales inn til andre enn deg, for betaling av skolepenger?

I så fall legger du regningen ved søknaden til sosialkontoret

Anonymkode: f109d...ac7

• Liker 2
Skrevet

Skal du studere fremover utover vinteren f.o.m nå?

Husk at studenter ikke har samme rettigheter som andre. Har du tatt opp studielån?

• Liker 4
Skrevet

Du må dokumentere hva disse 23 000 kronene er og hvor de eventuelt skal tilbakebetales. Har du 23 000 i banken så regner Sosialavdelingen i Nav med at du har penger og ikke kan få penger til livsopphold før 23 000 er oppbrukt. 

Du får klage og dokumetere disse 23 000. 

Anonymkode: 2ec39...d8e

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du studere fremover utover vinteren f.o.m nå?

Husk at studenter ikke har samme rettigheter som andre. Har du tatt opp studielån?

Jeg trenger ikke studielån. 23500 dekker hele studiet, som går over ett år.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må dokumentere hva disse 23 000 kronene er og hvor de eventuelt skal tilbakebetales. Har du 23 000 i banken så regner Sosialavdelingen i Nav med at du har penger og ikke kan få penger til livsopphold før 23 000 er oppbrukt. 

Du får klage og dokumetere disse 23 000. 

jeg la ved brevet om at jeg hadde fått tilsendt stipend men det var vel ikke bra nok dokumentasjon.

Skrevet

Hva mener du nav skal dekke når du er student, uten lån?

• Liker 5
Skrevet

Men da trenger du ikke sosialhjelp heller? Jeg er litt usikker på hva du spør om.

Dersom du skal studere er alternativet å ta opp studielån, ikke sosialhjelp.

Anonymkode: 5be74...ebb

• Liker 7
Skrevet

Eh. Studielån er jo først og fremst for å dekke livsopphold når man studerer, ikke skolepenger. Tror du seriøst andre studenter hadde valgt gjeld og sosialen hvis det var et alternativ? Du har ikke penger til husleie, mat, strøm, telefon osv. Du trenger studielån! 

Anonymkode: 99ac7...cbf

• Liker 3
Skrevet

Ok. Hva skal du leve av da?

De som studerer, kan ikke få sosialstønad i den perioden som de studerer, og må livnære seg på studielån og/ eller arbeidsinntekt.

(Hvis det ikke er spesielle regler nå, som jeg ikke har hørt om, da)

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal hele summen på 23000,- betales inn til andre enn deg, for betaling av skolepenger?

I så fall legger du regningen ved søknaden til sosialkontoret

Jeg må se om jeg finner en spesifisert regning. Fikk bare et kontonummer. Blir mye surr med alt man får gratis. Jeg hadde ikke hatt råd til å punge ut med 23500 kroner av egen lomme, men får jeg vel ikke mer av sosialkontoret :(

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh. Studielån er jo først og fremst for å dekke livsopphold når man studerer, ikke skolepenger. Tror du seriøst andre studenter hadde valgt gjeld og sosialen hvis det var et alternativ? Du har ikke penger til husleie, mat, strøm, telefon osv. Du trenger studielån! 

*gjeld over sosialen

Skrevet

Jeg tror ikke du får noenting hos sosial så lenge du studerer.

Anonymkode: 5293a...4ec

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du trenger studielån når du nå skal være student og ikke har inntekt. Forutsetter at studiet gir rett til studielån.

Det er da ingen grunn til at du skal få støtte til livsopphold, mens andre må låne pengene.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et ikke et fulltidstudium men et samlingsbasert studium med oppmøte fire ganger i året+ oppgaveinnleveringer.

Jeg har gått på AAP i syv år, fikk ikke mer og har levd av oppsparte midler etter det. Jeg har fått godkjent studiet av NAV.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hva skal du leve av da?

De som studerer, kan ikke få sosialstønad i den perioden som de studerer, og må livnære seg på studielån og/ eller arbeidsinntekt.

(Hvis det ikke er spesielle regler nå, som jeg ikke har hørt om, da)

Jeg har hørt at det ikke  er en umulighet. Dette er ikke et fulltidstudium hvor jeg må møte ett sted flere ganger i uka. dette er et samlingsbasert og delvis nettstudium

Skrevet

Dette er et ikke et fulltidstudium men et samlingsbasert studium med oppmøte fire ganger i året+ oppgaveinnleveringer.

Jeg har gått på AAP i syv år, fikk ikke mer og har levd av oppsparte midler etter det. Jeg har fått godkjent studiet av NAV.

Hva ligger det i det at studiet er godkjent av NAV?

• Liker 1
Skrevet

Haha jeg jobber på sosialen. 

Hadde begynte å flire om du hadde kommet til meg å sagt "eh nei jeg trenger ikke å ta stipend jeg, men jeg vil gjerne søke sosial penger" 

Anonymkode: 3e65c...853

• Liker 4
Skrevet

Det spiller jo ingen rolle at det er et deltidsstudium og at det er samlingsbasert. Lånekassen gir støtte for 15sp i semesteret og opp. 

• Liker 2
Skrevet

Dessuten, samlingsbasert studie gjør jo at du har mye tid  til å jobbe. På tide å forsørge seg selv. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...