Gå til innhold

Minimalistisk/ mindre materialistisk jul? Tar gjerne i mot tips om hvordan man gjennomfører det på en koselig måte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er også i ferd med å legge om til en mer minimalistisk livsstil, og ser at kombinasjonen minimalisme + julepynt fort kan bli kræsj.

Jeg er veldig glad i jula, og vil ikke ofre kosen. Samtidig synes jeg ikke at jeg trenger å lagre masse plastjulepynt og nips som ikke betyr noe for meg. Bor alene, og feirer ikke jula her, men vil kose meg hjemme i adventstiden og deler av romjula.

Ser at mange andre på Kvinneguiden er inspirert av Marie Kondo eller minimalistiske idéer.

Hvordan gjør dere det i jula? Hva har dere av julepynt, hva gir dere i gaver? Har dere noen gode tips til hvordan man gjennomfører en koselig julefeiring uten at ting hoper seg opp?

Dette gjør jeg med gaver:

- Vil ikke at mine idéer og oppfatninger av "det gode liv" skal bidra til at de jeg er glad i blir skuffet, men jeg tenker nøye gjennom hva jeg kjøper av gaver. Hva har de skrevet på ønskeliste? Er det noe de trenger? Kan jeg kjøpe en opplevelse eller et medlemskap?

- For min egen del prøver jeg å skrive veldig tydelige og konkrete ønskelister. Det er kanskje litt utrivelig å si, men jeg får alltid noe som ikke faller i smak uansett. Er uansett glad for omtanken. Skal være flink til å bytte uten å få dårlig samvittighet, eller gi videre til noen som trenger det. Prøver å gi venner og familie en litt diskré beskjed om at jeg kutter ned på antall eiendeler nå i førjulstida. Når de spør etter julegaveønsker, kan jeg svare veldig konkret med utgangspunkt i ønskelisten min. Ønsker meg ting jeg uansett trenger (til ny leilighet), god mat og vin, kinobilletter, flaxlodd, medlemskap og gavekort på e-bøker.

Mine beste tips til julepynt og julestemning dersom man vil slippe å dra inn masse ting som blir liggende og tar opp plass:

Det er veldig individuelt hva man får julestemning av, men her er mine idéer.

- Har allerede satt frem en skål med krydder fra skapet: kanelstang, nellikspiker, tørket kardemomme, anis, etc. Det sprer diskret og god lukt i leiligheten, og koster nesten ingen ting. Appelsin med nellikspiker er selvfølgelig også en slager.

- Har også kjøpt en duftolje med juleduft til oljebrenneren min. Er spent på om det bidrar til julestemningen, men det er en liten flaske, så jeg bruker den nok opp denne jula. Jeg er veldig lettpåvirkelig når det gjelder duft, så dette er en billig investering som ikke tar opp så mye plass hvis du allerede har en oljebrenner. Det samme gjelder kongerøkelse.

- Pepperkaker med hull er super pynt, spesielt hvis man trer dem på et rødt silkebånd. Gjenbruker faktisk silkebåndene fra år til år.

- Er veldig glad i Amaryllis. De er pene, og trenger ikke å stå i stua i all evighet etter jul. Kan settes på boden eller lignende til de er klare til å blomstre på nytt.

- Skal kjøpe en misteltein til å ha over inngangsdøra. Koster nesten ingenting på blomsterbutikk.

- Granbar utenfor ytterdøra er veldig koselig, og gratis hvis du har tilgang på et tre du kan kutte den av.

- Skifter bevisst ut forbruksvarer jeg uansett skal bruke med juleversjoner - for eksempel var jeg tom for håndsåpe og -krem på kjøkkenet, og fant noen juleversjoner på Yves Rocher som lukter skikkelig jul.

- Det koster heller ikke mye å vaske og gjøre det julerent, stryke gardiner og legge frem et pledd ved sofaen dersom man har overskudd til det.

- Å sende julehilsner og ringe slektninger er veldig koselig, og nesten gratis. Dette kunne jeg med fordel være bedre på selv, men jeg håper at jeg klarer å finne tid til det i år.

- Skåler med nøtter og klementiner på bordet er koselig, og veldig billig "pynt". Det er alltid en fordel med pynt som forsvinner når man spiser den opp, synes jeg.

- Gløgg og pepperkaker.

- Julekalender til noen man er glad i, men koselige hilsner eller idéer hver dag på en papirlapp.

Dette er det jeg har av julepynt:

Jeg synes at det er verdt å ta vare på julepynt man har et spesielt og nostalgisk forhold til, men kommer ikke til å gå til innkjøp av masse nips. For meg er den beste julepynten den man har et nostalgisk forhold til, eller den som noen har laget for hånd.

- En fantastisk adventstake fra Georg Jensen, som jeg har hatt i mange år. Kjøpte for penger jeg fikk til jul av bestemor for ca. fem år siden, så den minner meg om henne. Skal spandere på meg noen håndstøpte adventslys, tror jeg.

- En lilla og to røde bordløpere.

- En englelysestake som jeg har et nostalgisk forhold til (bestemor har maken, for meg er det den materielle manifestasjonen på barndommens jul! Jeg ble henrykt når jeg fant en helt lik en til fem kroner på loppemarked!).

- Har også en adventsstjerne som hang i barndomshjemmet mitt i hele oppveksten. Skal se om jeg finner en måte å få hengt den opp på. I tillegg til engelysestaken er det kanskje den gjenstanden det er knyttet mest julenostalgi til for min del. Når jeg ser den, får jeg assosiasjoner til lukten av nystrøkne julegardiner, og følelsen av å sitte ved kjøkkenvinduet og speide etter julenissen sammen med søsknene mine som seks-/sjuåring.

- Har også et skikkelig nostalgisk forhold til julepynt fra min farmors hjemland, og er på leting etter noen bestemte små pyntegjenstander derfra. Når hun døde var det mange i familien som ønsket seg julepynten, så jeg leter etter tilsvarende julepynt brukt på Ebay. Det skal helst være fra samme tidsperiode som julepynten hun hadde, og det skal helst ligne veldig og ha noen tegn til bruksslitasje. Det er vanskelig å finne akkurat det jeg ser etter, men hvis jeg gjør det, blir det nok innkjøp.

Anonymkode: fd565...1e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse stearinlys og fine servietter gjør også susen med å skape julestemning. Hvis man fex har blanke telysglass, vil lilla eller røde telysestake advents-  og julestemning. Røde sløyfer er rimelige og pynter godt opp. Røde tulipaner sammen med en grankvist er rimelig og enkel pynt. Kakebokser eller blanke glasskrukker med julekaker  eller julesnop kan stå fremme og pynte opp. 

En stor krukke med einekvister pyntet med røde sløyfer eller pyntefluesopp er enkelt, rimelig og skaper stemning. Kjenner selv at vi har for mye julepynt, men er litt fanget av egne og barnas oppfatninger om at all pynten må fram for det har sin faste plass.... og tildels historie. Mye jobb å sette ut og rydde bort igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjører rimelig minimalistisk stil her hjemme og bruker bare hvit pynt. Trenger ikke så mye da, av en eller annen grunn. Fyller på med blomster og hvite lys, blir så koselig så.

Anonymkode: 2128f...827

• Liker 1
Skrevet

Ta inn naturen i stua og lag juledekorasjoner med mose, nøtter, kvist, kongler og granbar. Putt inn hyasintløker. Forresten masse inspirasjon på instagram. Bruk stearinlys og røkelse. Ta fram det du har av julepynt og plukk ut 1/3-1/2 og sett det tilbake på loftet.

• Liker 1
Skrevet

Grein av trollhassel med julekuler kan erstatte hele juletreet!

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Eneri skrev:

Masse stearinlys og fine servietter gjør også susen med å skape julestemning. Hvis man fex har blanke telysglass, vil lilla eller røde telysestake advents-  og julestemning. Røde sløyfer er rimelige og pynter godt opp. Røde tulipaner sammen med en grankvist er rimelig og enkel pynt. Kakebokser eller blanke glasskrukker med julekaker  eller julesnop kan stå fremme og pynte opp. 

En stor krukke med einekvister pyntet med røde sløyfer eller pyntefluesopp er enkelt, rimelig og skaper stemning. Kjenner selv at vi har for mye julepynt, men er litt fanget av egne og barnas oppfatninger om at all pynten må fram for det har sin faste plass.... og tildels historie. Mye jobb å sette ut og rydde bort igjen. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører rimelig minimalistisk stil her hjemme og bruker bare hvit pynt. Trenger ikke så mye da, av en eller annen grunn. Fyller på med blomster og hvite lys, blir så koselig så.

Anonymkode: 2128f...827

6 timer siden, Attami skrev:

Ta inn naturen i stua og lag juledekorasjoner med mose, nøtter, kvist, kongler og granbar. Putt inn hyasintløker. Forresten masse inspirasjon på instagram. Bruk stearinlys og røkelse. Ta fram det du har av julepynt og plukk ut 1/3-1/2 og sett det tilbake på loftet.

6 timer siden, Attami skrev:

Grein av trollhassel med julekuler kan erstatte hele juletreet!

TS her! Tusen takk for finfine tips! Skal huske på alt dette når jula nærmer seg. :)

Anonymkode: fd565...1e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...