Gå til innhold

Pris på medikamenter i forskjellige apotek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om priser er forskjellig, eller like i forskjellige apoteker.

Og om de er forskjellige, om noen vet hvilken som er billigst.

Anonymkode: 239b5...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reseptbelagte medsiner har samme pris uansett, men alt annet står dem fritt til å sette sin egen pris på. Samme som daligvarene som har sin egen pris på ibux og paracet og nesespray.

Prisen på respetene kan du sjekke på felleskatalogen.no

Anonymkode: 1f280...7ea

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om priser er forskjellig, eller like i forskjellige apoteker.

Og om de er forskjellige, om noen vet hvilken som er billigst.

Som bruker over meg sier her, det er samme pris på alle medikamentene som er reseptbelagt i forskjellige apoteker, men du kan gå til boots og f.eks. få et medikament til 89kr, og gå på vitus og få samme medikamentet (men med et annet navn) til 79kr Det kalles generisk bytte og det er samme medikamentet, men forskjellige produsenter, de har samme virkestoff, men forskjellige hjelpestoffer, derfor kan du av og til få tilbud om å bytte et merke til et litt billigere medikament, men likevel det samme. Visst det ga noe mening.

Jeg er apotektekniker og må stadig forklare dette flere ganger om dage, hehe.

• Liker 1
Skrevet

Dessuten finnes det norske nettapotek som har andre priser. Oppdaget at en type smertestillende er ca 40% billigere på Apotek1 på nett en i fysisk Apotek1. Samme varenr begge steder. Andre varer jeg har sjekket hadde mindre prisforskjell. Det finnes minst 3 nettapotek i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, petterm skrev:

Dessuten finnes det norske nettapotek som har andre priser. Oppdaget at en type smertestillende er ca 40% billigere på Apotek1 på nett en i fysisk Apotek1. Samme varenr begge steder. Andre varer jeg har sjekket hadde mindre prisforskjell. Det finnes minst 3 nettapotek i Norge. 

Apotek 1 har generelt en prisforskjell fra varer fysisk i butikk og når du handler vare fra nett. Eksempel: Paracet 500mg 20stk, butikk 42,- nettbutikk 29,- 

Men mellom de forskjellige kjedene er det generelt liten prisforskjell, og som allerede nevn ingen prisforskjell når det gjelder reseptvarer. 

• Liker 1
Skrevet

Enkelte reseptbelagte medisiner varierer i pris også. Creon, for eksempel, varierer KRAFTIG i pris. 

Anonymkode: d89aa...087

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte reseptbelagte medisiner varierer i pris også. Creon, for eksempel, varierer KRAFTIG i pris. 

Creon selges uten resept.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Creon er reseptfritt.

Skrevet
På 12.11.2016 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Reseptbelagte medsiner har samme pris uansett, men alt annet står dem fritt til å sette sin egen pris på. Samme som daligvarene som har sin egen pris på ibux og paracet og nesespray.

Prisen på respetene kan du sjekke på felleskatalogen.no

Anonymkode: 1f280...7ea

Reseptbelagte medisiner har ikke samme pris overalt.  Medisiner som dekkes på blå resept har kanskje en makspris som Helfo har satt. Hvis man vil ha samme medisin med et annet navn må man betale et tillegg i pris over det som er egenandel. Det et også prisforskjeller fordi det gjøres forskjellige innkjøp hos grossist. Apotek 1 har noe som heter kjøp på nett og hent i apotek. Da kan du kjøpe billige reseptfritt legemiddel, hente i Apotek1 og samtidig få informasjon på kjøpet.

Skrevet

TS her

Grunnen til at jeg spurte er at jeg igår kjøpte 1 boks Ibux 400mg 100 tabletter og dette kostet 87,- kr på apotek1. På blå resept.

Det er en stund siden jeg kjøpte sist, men jeg syntes det var dyrere nå så jeg lurte på om Apotek1 der jeg kjøpte nå tok en dyrere pris, eller om jeg rett og slett ikke husker hva jeg betalte sist.

Jeg har sjekket pris hos Felleskatalogen som en av dere foreslo, der står det 87,-.

Skrevet
4 minutter siden, Attami skrev:

Reseptbelagte medisiner har ikke samme pris overalt.  Medisiner som dekkes på blå resept har kanskje en makspris som Helfo har satt. Hvis man vil ha samme medisin med et annet navn må man betale et tillegg i pris over det som er egenandel. Det et også prisforskjeller fordi det gjøres forskjellige innkjøp hos grossist. Apotek 1 har noe som heter kjøp på nett og hent i apotek. Da kan du kjøpe billige reseptfritt legemiddel, hente i Apotek1 og samtidig få informasjon på kjøpet.

Du prater om samme medisin som om det bare er navnet som er forskjellen, det er ikke riktig. 

Medisiner er patentert når de er nyutviklet. Etter at patentiden har gått ut, kan andre legemiddelfirmaer lage kopimedisiner. Men de kan ikke lage medisinene 100 % like. Virkestoffet i medisinen er maken, men tilsetningstoffer og fremgangsmåte under produksjon varierer. Derfor reserverer enkelte leger seg mot at pasienten skal ha en annen og billigere kopi medisin. 

En pasient kan tåle orginalmedisinen men bli alvorlig syk av kopimedisinen fordi den har andre hjelpestoffer/tilsetningsstoffer en den opprinnelige medisinen. Apotekene er pålagt å gi kunden den billigeste medisinen med mindre legen har reservert seg mot dette, eller dersom pasienten ønsker den originale medisinen legen har foreskrevet. 

Du kan sammenligne dette med å kjøpe en Eames stol. Noen vil støtte billigere kopier, andre vil ha den opprinnelige. 

Hovedpoenget er at dette ikke er samme medikament, men et medikament med likt virkestoff. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Grunnen til at jeg spurte er at jeg igår kjøpte 1 boks Ibux 400mg 100 tabletter og dette kostet 87,- kr på apotek1. På blå resept.

Det er en stund siden jeg kjøpte sist, men jeg syntes det var dyrere nå så jeg lurte på om Apotek1 der jeg kjøpte nå tok en dyrere pris, eller om jeg rett og slett ikke husker hva jeg betalte sist.

Jeg har sjekket pris hos Felleskatalogen som en av dere foreslo, der står det 87,-.

Blåresepter er det et max tak på hvor mye Helfo dekker så der vil egenandelene være like uansett apotek. 

Anonymkode: 38418...432

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ulike merker av medisiner med samme navn, feks Zyrtec, Lipitor, Atorvastatin, Atacand etc. Det var det jeg mente. Grossister kjøper opp og pakker om medisiner. Dette gir også ulike priser.

Skrevet

Jeg skrev feil. Det er ikke blå resept. TS

Jeg betalte 87,-

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du prater om samme medisin som om det bare er navnet som er forskjellen, det er ikke riktig. 

Medisiner er patentert når de er nyutviklet. Etter at patentiden har gått ut, kan andre legemiddelfirmaer lage kopimedisiner. Men de kan ikke lage medisinene 100 % like. Virkestoffet i medisinen er maken, men tilsetningstoffer og fremgangsmåte under produksjon varierer. Derfor reserverer enkelte leger seg mot at pasienten skal ha en annen og billigere kopi medisin. 

En pasient kan tåle orginalmedisinen men bli alvorlig syk av kopimedisinen fordi den har andre hjelpestoffer/tilsetningsstoffer en den opprinnelige medisinen. Apotekene er pålagt å gi kunden den billigeste medisinen med mindre legen har reservert seg mot dette, eller dersom pasienten ønsker den originale medisinen legen har foreskrevet. 

Du kan sammenligne dette med å kjøpe en Eames stol. Noen vil støtte billigere kopier, andre vil ha den opprinnelige. 

Hovedpoenget er at dette ikke er samme medikament, men et medikament med likt virkestoff. 

Blåresepter er det et max tak på hvor mye Helfo dekker så der vil egenandelene være like uansett apotek. 

Anonymkode: 38418...432

Det siste du skriver er feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...