Gå til innhold

Sosialisme og liberalisme under første verdenskrig

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg sitter fast med oppgave om hvilken rolle nasjonalisme, sosialisme og liberalisme spilte under første verdenskrig. Jeg fant det med nasjonalismen både i boka og på nettet. Men det står ingen ting om sosialisme og liberalisme i boka, finner heller ikke mye på nettet.

Noen som vet?

Noen vet om hvor på nettet jeg kan finne noe om det?

Takk!

Endret av lovelife61
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Aegon Targaryen skrev:

Gjør dine egne lekser

Kjære, jeg gjør mine egne lekser. Lurer bare på om noen vet hvor jeg kan lese om det.

Hvis du leser nøye, legger du merke til at jeg aldri spurte om svaret :-)

Skrevet

Slike konplikasjoner oppstår gjerne når budskapet i spørsmålet ikke er godt nok artikulert, men nok om det. Hørt at Wikipedia har mye bra informasjon, vurdert å prøve det? Kanskje har Kvinneguiden en egen artikkel på området også, man hva vet vel jeg :)

Kyss og klemz

Skrevet

Jeg vil i alle fall fremheve at det aldri hadde blitt noen revolusjon i Russland uten 1 verdenskrig. Det var en krig de fleste i Europa følte var en unødig krig mellom eliten / overklassen. (Her regner jeg kommunisme som sosialisme)

Siden folk i gata var rasende på de som styrte så oppstod det en form for liberalisme, de ville at staten og eliten skulle ha mindre makt. Hvert enkelt individ skulle styre seg selv. Liberalisme går jo egentlig ut på å minske statens makt.

Når det gjelder nasjonalisme var den sterk i Serbia, det var jo også en nasjonalist som utløste krigen (skuddene i sarajevo) men jeg tror ikke den var så sterk i Tyskland, Frankrige og England.

Anonymkode: 7658c...576

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...