AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Jeg har så lenge jeg kan huske "aldri" blitt mett. Fra jeg var rundt 10-11 år gammel begynte jeg å bli overvektig, og levde første halvdel av tenårene med en god del overvekt. Utviklet på et punkt spisevegring, og gikk ned ganske mange kilo. Senere fikk jeg et ganske OK-forhold til mat og trening, og levde noen år med ca samme vekt (+/- 2kg) og var fornøyd med det. Dette ble etterfulgt av noen år med en ganske rar jobbsituasjon, og jeg har peilet på meg 14kg siste året. Sluttet i denne jobben nå, og holder i allefall vekta noenlunde stabil. Som sagt er jeg ikke per dags dato overvektig, men hvis jeg legger på meg et par-fem kilo til så er vi godt på vei. Det er på tide å legge om livsstilen, og begynne å bevege seg mer. Jeg spiser ganske sunt, men problemet mitt er at jeg er bunnløs. Jeg føler meg sjeldent/aldri mett, men ofte sulten. Jeg tror sultsignalene er ganske "forvirrede", for de kan oppstå alt fra 3 minutter til 30 minutter etter jeg har spist. Har også store problemer med å stanse å spise, mye grunnet at jeg ofte føler meg mer sulten midt i måltidet.. Har noen vært borti det samme? Blodprøver viser at alt er OK, så tror ikke det ligger noen diagnose bak. Anonymkode: 456ea...11c
Pringle Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 Sultfølelse er individuell og subjektiv, men også påvirket av vaner og omgivelser. I våre dager er mange redde for å være sultne, ironisk nok, siden vi aldri har hatt tilgang til så mye mat. (Denne redselen er veldig drevet av matvareindustrien og slankeindustrien - av matvareindustrien bare for å selge mer mat - litt mer utspekulert av slankeindustrien: kan man få folk til å tro at de er sultne eller mer sultne enn "normalt", og at sulfølelse er noe farlig og forferdelig noe, kan man påvirke dem til å gjøre mye rart (les: kjøpe varer/tjenester) for å unngå dette. Å nekte seg selv mat over lengre tid kan også gjøre noe med forholdet til mat.) I gamle dager var det aldri snakk om å spise når man var "småsulten", man ventet til det var tid for mat, og mellommåltider var for barn, ikke friske voksne. Mat smaker godt, god mat smaker kjempegodt, og å spise god mat kan ofte sette i gang eller øke appetitten. Dessuten ligner mage- og tarmbevegelsene som utløses av spising, på dem som man har når man ikke har spist på en stund, og overflatisk sett kjennes det ofte helt likt ut. Men følelsen i kroppen (og hodet) når man er sulten vs mett, er ikke den samme. Og det at man har lyst på noe, betyr ikke nødvendigvis at man trenger det. Hvis du spiser variert og har normal vekt, og er full av overskudd og ikke er syk, spiser du nok og da må du bare akseptere å være litt sulten innimellom. Hvis du er veldig bekymret, så snakk med legen din igjen. Fortell at du har hatt spiseforstyrrelser tidligere, og legg tydelig fram at du har dette konkrete problemet, selv om blodprøver er normale. 1
BlendaSensitive Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Noen punkter til å bli kjent med sin kropp. Det finnes mange lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå