AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Poster her da jeg vil ha svar bare fra dere andre gravide; jeg fikk feber i går og tok en Paracet (etter mye googling fant jeg ut det ikke er farlig med bare en pille innimellom...) Nå er feberen borte men halsen er fortsatt sår og jeg har så vidt stemme og allmenntilstanden er sterkt redusert, kommer meg så vidt ut av senga:( hostesaft og div medisiner kan jeg tydeligvis ikke ta, jeg har googlet i timesvis; hva er det jeg kan ta som kan ta knekken på den ødelagte halsen min, noe som dere vet funker og er 100% trygt for babyen i magen? Takk Anonymkode: c6006...18c
atropos Skrevet 12. november 2016 #2 Skrevet 12. november 2016 Lag deg te av fersk ingefær, sitron og honning. La den trekke lenge slik så ingefæren får virke skikkelig. Putt på termos og drikk igjennom hele dagen. Den er like god varm og kald. 3
Gjest (:smilejenta:) Skrevet 12. november 2016 #3 Skrevet 12. november 2016 Anbefaler det heller mye kald drikke og iskrem. Varmem er grobunn for bakteriene i halsen
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #4 Skrevet 12. november 2016 2 timer siden, atropos skrev: Lag deg te av fersk ingefær, sitron og honning. La den trekke lenge slik så ingefæren får virke skikkelig. Putt på termos og drikk igjennom hele dagen. Den er like god varm og kald. Enig med du! Dette er vidunder medisin! Paracet må du ta hvis du har feber, overoppheting er ikke bra. Ellers er det bare og slappe av, sov mye og bli frisk Anonymkode: 2d5a3...97b 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #5 Skrevet 12. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Poster her da jeg vil ha svar bare fra dere andre gravide; jeg fikk feber i går og tok en Paracet (etter mye googling fant jeg ut det ikke er farlig med bare en pille innimellom...) Nå er feberen borte men halsen er fortsatt sår og jeg har så vidt stemme og allmenntilstanden er sterkt redusert, kommer meg så vidt ut av senga:( hostesaft og div medisiner kan jeg tydeligvis ikke ta, jeg har googlet i timesvis; hva er det jeg kan ta som kan ta knekken på den ødelagte halsen min, noe som dere vet funker og er 100% trygt for babyen i magen? Takk Anonymkode: c6006...18c Ikke har du influensa, og ikke finnes det noe som fungerer 100 % på en sår hals. Du holder på å bli forkjølet, noe de fleste blir om høsten. Ro og hvile og tid er det som kurerer deg. Hostesaft uten resept fungerer ikke mot såre halser. Ta det med ro i helgen. Anonymkode: c5bf5...260 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #6 Skrevet 12. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke har du influensa, og ikke finnes det noe som fungerer 100 % på en sår hals. Du holder på å bli forkjølet, noe de fleste blir om høsten. Ro og hvile og tid er det som kurerer deg. Hostesaft uten resept fungerer ikke mot såre halser. Ta det med ro i helgen. Anonymkode: c5bf5...260 Enig med denne. Det er nok bare forkjølelsesvirus fordi influensa når sine høyder først om noen måneder, og som virus flest er det bare tid og immunforsvar som virker på forkjølelse, selv om ingerfærte absolutt er å anbefale fordi det smaker kjempegodt! Men det er anbefalt å ta influensavaksine mot sesonginfluensa som gravid, fordi gravide regnes som risikogruppe. Kanskje noe å vurdere om du er redd for å få influensa. Anonymkode: 45cd8...4af 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #7 Skrevet 12. november 2016 Feber fra influensa går ikke bort av en paracet Og paracet er uansett trygt. Er du bekymret drar du til legen, hvis ikke, lag deg te, spis is og slapp av. Du er nok bare litt forkjølet Anonymkode: 536e3...750
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feber fra influensa går ikke bort av en paracet Og paracet er uansett trygt. Er du bekymret drar du til legen, hvis ikke, lag deg te, spis is og slapp av. Du er nok bare litt forkjølet Anonymkode: 536e3...750 Feber er feber. Paracet demper feberen, spiller ingen rolle om det er influensa eller noe annet som forårsaker det. Anonymkode: b4466...975 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 Dro til legevakten og fikk påvist CRP 30, fikk cosylan og erymax antibiotika. Googlet litt oc er usikker på om det er så trygt.. legen Glemte midt i at jeg faktisk er gravid enda jeg sa det da jeg kom inn på kontoret Anonymkode: c6006...18c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 Influensa tar seg ikke opp over dager, det går på timer fra symptom til du er slått ut. Da har du gjerne ikke sår hals, da det sitter langt ned i bringa. Du orker ikke dra til legen, og du har frostrier og alt av ledd gjør vondt. Men kraftig forkjølelse er ille nok den altså det er ikke det, men feber, dårlig form og sår hals er ikke influensa. Folk som kommer og sier de har influensa hvert år de har aldri hatt influensa. Influensa slår det gjerne ut ei uke og du bruker gjerne to uker på å komme deg helt. Og du er ofte trøtt,sliten og slapp enda lenger. Jeg har hatt det to ganger i hele mitt liv, og har du hatt influensa så er du ikke i tvil om hva det er. Og nei, det kommer ikke en-to ganger i året. Det er gjerne en gang hvert 10-15 år, hvis du i det hele tatt opplever det. Poenget mitt er det at influensa mens man er gravid er faktisk ikke noe å spøke med, du kan faktisk bli veldig dårlig og få lungebetennelse. Derfor viktig å vite forskjellen! Anonymkode: 71062...4b7 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dro til legevakten og fikk påvist CRP 30, fikk cosylan og erymax antibiotika. Googlet litt oc er usikker på om det er så trygt.. legen Glemte midt i at jeg faktisk er gravid enda jeg sa det da jeg kom inn på kontoret Anonymkode: c6006...18c Det står her at erymax er andrehåndsvalg når gravid. Sender ved link. Ikke entydig om den er ok eller ikke. https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-3161?source=relisdb Cosylan tror jeg ikke du bør bruke med mindre du må fordi den har etylmorfin. https://relis.no/sporsmal_og_svar/2-1380?source=relisdb Alt i alt: ring legevakten på ny å avklar at medisinene er trygge, før du tar dem om du glemte å gjøre det klart at du er gravid. Anonymkode: 45cd8...4af
MissEi Skrevet 12. november 2016 #12 Skrevet 12. november 2016 Anbefaler å ta i fluensavaksinen når du blir god fra forsjølelsen
Snurrepurre Skrevet 12. november 2016 #13 Skrevet 12. november 2016 Giftsentralen kan svare deg om du kan bruke det eller ei under graviditet de er vel åpne døgnet rundt. Husker ikke tlfnr men er lett å finne på nett. Ellers er det anbefalt at gravide tar influensavaksinen
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #14 Skrevet 12. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står her at erymax er andrehåndsvalg når gravid. Sender ved link. Ikke entydig om den er ok eller ikke. https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-3161?source=relisdb Cosylan tror jeg ikke du bør bruke med mindre du må fordi den har etylmorfin. https://relis.no/sporsmal_og_svar/2-1380?source=relisdb Alt i alt: ring legevakten på ny å avklar at medisinene er trygge, før du tar dem om du glemte å gjøre det klart at du er gravid. Anonymkode: 45cd8...4af Jeg glemte ikke å gjøre det klart, de fikk opplyst det i skranken ,det sto på skjermen hans når jeg kom inn på kontoret og jeg minte han på det midt i undersøkelsen -det var legen som glemte det. Jeg minnet han på det da han skrev ut medisinene, spurte han "Ja, og disse er trygge for barnet"? Så sa han at han glemte jeg var gravid,tok frem en slags håndbok og lette frem info..han sa det skulle være trygt hvis jeg tok det i mindre doser. Jeg kommer ikke til å ta de medisinene likevel Anonymkode: c6006...18c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #15 Skrevet 12. november 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Influensa tar seg ikke opp over dager, det går på timer fra symptom til du er slått ut. Da har du gjerne ikke sår hals, da det sitter langt ned i bringa. Du orker ikke dra til legen, og du har frostrier og alt av ledd gjør vondt. Men kraftig forkjølelse er ille nok den altså det er ikke det, men feber, dårlig form og sår hals er ikke influensa. Folk som kommer og sier de har influensa hvert år de har aldri hatt influensa. Influensa slår det gjerne ut ei uke og du bruker gjerne to uker på å komme deg helt. Og du er ofte trøtt,sliten og slapp enda lenger. Jeg har hatt det to ganger i hele mitt liv, og har du hatt influensa så er du ikke i tvil om hva det er. Og nei, det kommer ikke en-to ganger i året. Det er gjerne en gang hvert 10-15 år, hvis du i det hele tatt opplever det. Poenget mitt er det at influensa mens man er gravid er faktisk ikke noe å spøke med, du kan faktisk bli veldig dårlig og få lungebetennelse. Derfor viktig å vite forskjellen! Anonymkode: 71062...4b7 Ok, takk for info. Jeg har bare vanlig forkjølelse ja. Anonymkode: c6006...18c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #16 Skrevet 12. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte ikke å gjøre det klart, de fikk opplyst det i skranken ,det sto på skjermen hans når jeg kom inn på kontoret og jeg minte han på det midt i undersøkelsen -det var legen som glemte det. Jeg minnet han på det da han skrev ut medisinene, spurte han "Ja, og disse er trygge for barnet"? Så sa han at han glemte jeg var gravid,tok frem en slags håndbok og lette frem info..han sa det skulle være trygt hvis jeg tok det i mindre doser. Jeg kommer ikke til å ta de medisinene likevel Anonymkode: c6006...18c Jøss. Hadde også blitt skeptisk om han glemte! du var gravid. Fy søren. Prøvde du rådet til @Snurrepurre? De er åpen hele døgnet så det kan være verdt et forsøk. Anonymkode: 45cd8...4af 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #17 Skrevet 12. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss. Hadde også blitt skeptisk om han glemte! du var gravid. Fy søren. Prøvde du rådet til @Snurrepurre? De er åpen hele døgnet så det kan være verdt et forsøk. Anonymkode: 45cd8...4af Ok,takk, jeg skal sjekke! Er uansett skeptisk, jeg prøver å lindre halssmertene med damp, det funker, det åpner opp luftveiene iallefall. Tar maks 1 paracet per dag også, kun for å holde feberen nede.Går fra å fryse til å svette... Det går nok over,er bare så mye å passe på nå som det er en baby i magen! Anonymkode: c6006...18c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #18 Skrevet 12. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok,takk, jeg skal sjekke! Er uansett skeptisk, jeg prøver å lindre halssmertene med damp, det funker, det åpner opp luftveiene iallefall. Tar maks 1 paracet per dag også, kun for å holde feberen nede.Går fra å fryse til å svette... Det går nok over,er bare så mye å passe på nå som det er en baby i magen! Anonymkode: c6006...18c Men er du sikker på det er lurt å droppe antibiotika helt?..For ren forkjølelse ser det ut som crp pleier holde seg under 15, mens halsbetennelse er 30-60 og er bakteriell infeksjon mot forkjølelse som er virus. Antagelig derfor du fikk antibiotika..ville faktisk ringt legevakta på ny om jeg var deg, for å høre nærmere rundt det. Ikke vits i å spekulere i å bli sykere heller og om du ikke kan ta den antibiotikaen er det jo andre antibiotika en kan ta som er trygge. http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/pasientinformasjon/crp-hva-er-det/ Anonymkode: 45cd8...4af 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #19 Skrevet 12. november 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok,takk, jeg skal sjekke! Er uansett skeptisk, jeg prøver å lindre halssmertene med damp, det funker, det åpner opp luftveiene iallefall. Tar maks 1 paracet per dag også, kun for å holde feberen nede.Går fra å fryse til å svette... Det går nok over,er bare så mye å passe på nå som det er en baby i magen! Anonymkode: c6006...18c Du kan ta mer enn en paracet til dagen når du er syk! Det er ikke farlig å følge anbefalt døgndose noe dager, så lenge de ikke går over lengre tid Anonymkode: 2d5a3...97b
klatremusa Skrevet 12. november 2016 #20 Skrevet 12. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er du sikker på det er lurt å droppe antibiotika helt?..For ren forkjølelse ser det ut som crp pleier holde seg under 15, mens halsbetennelse er 30-60 og er bakteriell infeksjon mot forkjølelse som er virus. Antagelig derfor du fikk antibiotika..ville faktisk ringt legevakta på ny om jeg var deg, for å høre nærmere rundt det. Ikke vits i å spekulere i å bli sykere heller og om du ikke kan ta den antibiotikaen er det jo andre antibiotika en kan ta som er trygge. http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/pasientinformasjon/crp-hva-er-det/ Anonymkode: 45cd8...4af Halsbetennelse er ikke bare bakteriellt nei. det er ofte virusinfeksjon, og da hjelper ikke antibiotika. man kan ha en crp opp til 50 dersom det er virus. spørsmålet er om du målte crp når den var stigende, eller om den var på topp. ville selv avventet en dag før jeg begynte på den ab kuren for å se om jeg ble bedre av meg selv om feberen kom 24 timer før. anbefaler som de andre over å ta influensavaksinen når du blir frisk. god bedring 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå