Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg ble fadder til ei lita jente for 2 år siden til våren. Til jul i fjor ga jeg henne et sett for barn fra nisseserviset (Porsgrunn). Hun har bursdag i januar, så jeg slo sammen både julegave og bursdagsgave da det er litt dyrt og jeg er bare student. Jeg tenkte å fortsette med dette, å gi henne noen deler fra serviset hvert år, slik at hun har når hun vokser opp. Men er dette litt rart? Burde jeg gi henne leker eller klær i stede? Er jo ikke noe hun forstår seg på akkurat nå. Men om noen år så vil hun kanskje synes det er kjedelig å få?

Anonymkode: 1aca0...7ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er en flott gave!

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, ettersom jeg selv misliker å få slike gaver. Det er jo en sjanse å ta, og servise er kostbart så da er det synd om det gis ti noen som ikke setter pris på det.

Anonymkode: 44c07...752

• Liker 3
Skrevet

Har foreldrene lagringsplass til det? 

Anonymkode: 4642f...c39

• Liker 7
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg synes egentlig tanken er god, og jeg fikk selv sølvtøy til bursdag og jul som barn. Der og da var det ikke verdens festligste gaver, men jeg har satt veldig stor pris på det i maaaange år nå. Akkurat servise er jeg litt mer betenkt til. Det tar jo en del plass etterhvert, i tillegg til at stilen på serviser ofte svinger med motene (her finnes det unntak, og noen holder seg jo). Personlig er jeg dessuten ingen stor fan av «sesongserviser» i det hele tatt, da de har så innmari begrenset brukstid. Skulle jeg samlet noe til henne, så tror jeg derfor at jeg ville valgt noe som ikke er så årstidspreget som et juleservise. Mummikopper kan f.eks være en idé. De finnes i utallige varianter, og det kommer nye hvert år. Likevel er de moderne klassikere som man kan ha glede av både som barn og voksen. Det finnes asjetter/tallerkner til mange av motivene, også. 

Skrevet

Det Margit Spat sa!

Anonymkode: 97457...9f8

Skrevet

Vær obs på at dette er et servise folk enten elsker eller hater. Jeg vet om mange som synes nissene ser groteske ut, og et par barn som regelrett er redd dem. 

Jeg ville også heller kjøpt for eksempel mummikopper. Kjøper du for eksempel vinter-/julekoppen hvert år, er det ikke bare en fin gave, men en verdifull en. Om 18 år vil sesongkopper fra alle årene trolig være verdt MINST 40 000,- i salg dersom hun ikke liker de nok til å ville beholde de. 

Anonymkode: ba85a...7ff

• Liker 5
Skrevet

Synes serviset er fint, men kanskje ikke noe å gi til en 2-åring?

Anonymkode: bf60f...2e9

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at dette er et servise folk enten elsker eller hater. Jeg vet om mange som synes nissene ser groteske ut, og et par barn som regelrett er redd dem. 

Jeg ville også heller kjøpt for eksempel mummikopper. Kjøper du for eksempel vinter-/julekoppen hvert år, er det ikke bare en fin gave, men en verdifull en. Om 18 år vil sesongkopper fra alle årene trolig være verdt MINST 40 000,- i salg dersom hun ikke liker de nok til å ville beholde de. 

Akkurat den verdien der, betviler jeg sterkt

Anonymkode: e773f...b91

• Liker 13
Skrevet

Ser groteske ut? Beklager, men jeg må le litt. Jeg har aldri hørt om noen som synes de ser verken groteske eller skumle ut. Jeg vokste selv opp med Nisseserviset, og hadde blitt veldig glad for det om noen hadde gjort det samme til meg. Ønsker ikke å kjøpe leker og klær, for det kommer hun til å få nok av uansett. Vil heller kjøpe noe som hun vil ha bruk for og sette pris på når hun blir eldre. Liker hun det ikke, så er det alltids noen som vil kjøpe det eller eventuelt som hun kan gi det til 😊 Jeg har i alle fall allerede kjøpt inn både bestikk og fat, så gaven er i boks 😊

• Liker 1
Skrevet
På 12.11.2016 den 9.46, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg ble fadder til ei lita jente for 2 år siden til våren. Til jul i fjor ga jeg henne et sett for barn fra nisseserviset (Porsgrunn). Hun har bursdag i januar, så jeg slo sammen både julegave og bursdagsgave da det er litt dyrt og jeg er bare student. Jeg tenkte å fortsette med dette, å gi henne noen deler fra serviset hvert år, slik at hun har når hun vokser opp. Men er dette litt rart? Burde jeg gi henne leker eller klær i stede? Er jo ikke noe hun forstår seg på akkurat nå. Men om noen år så vil hun kanskje synes det er kjedelig å få?

Å nei, spar oss!

Her hadde det blitt takket med stivt smil, for så å bli lagt i Fretex-eska når vi ryddet vekk etter jula. Får være måte på hvor mye ræl vi skal bruke begrenset lagerplass på, altså!

Anonymkode: ddf91...e4b

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes nisseserviset er grusomt :fnise:  Liker egentlig tanken om å gi henne noe hun kan samle på, men ville i så fall luftet denne ideen med foreldrene.  Kanskje de ønsker seg nisseservise på vegne av sin datter?  Kanskje de ønsker seg sølv teskjeer?  Kanskje de ønsker seg sparing på konto?  Eller hva med medlemsskap i OBOS eller liknende?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke vært glad for en slik gave da jeg ikke synes noe om "sesong"-serviser man har så begrenset med muligheter til å få brukt. Det er uhyre upraktisk og tar mye plass. Helt greit at du allerede har kjøpt gaven og har bestemt deg for dette, men jeg ville bare si hva jeg mente likevel.

Anonymkode: 3d418...d6c

• Liker 5
Skrevet

Akkurat den verdien der, betviler jeg sterkt

Anonymkode: e773f...b91

Tja. Hvis vi går 18 år tilbake i tid og later som om vi har kjøpt vinter-/jule-/jubileumskruset hvert år hvor det er blitt laget (alle år unntatt 2000, 2001, 2002, 2003 og 2005) og nå selger dem, vil vi  (og da er jeg konservativ) få mellom 35 og 38 000,- for de. Later vi som om vi kjøpte et vanlig krus de fem siste årene, kan du slenge på rundt 2000 kr til. Dette er da dersom krusene er brukt. Hadde vi latt de stå med lappen på, kan du legge på 10 000,- til. 

Dersom vi tenker at vi hadde kjøpt det andre sesongkruset (sommerkruset) til bursdager, kan du legge på noen titusner til. 

Ei venninne av meg fikk et krus av meg til jul for en del år siden og solgte det for ikke så mange månedene siden for over 24 000,-. 

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ser groteske ut? Beklager, men jeg må le litt. Jeg har aldri hørt om noen som synes de ser verken groteske eller skumle ut. 

Da skal du få høre om en her. Jeg synes nissene på det serviset er både stygge, skumle og groteske. Jeg skrev ikke det i mitt første innlegg, da jeg ikke synes det er så relevant for problemstillingen, men siden du selv også tar tak i dette, så gjør jeg det nå. 

Som en annen person har sagt: dette serviset er et elsk/hat-servise. Figurene virker ekstremt lite tiltalende på meg. Du har tydeligvis selv bestemt deg for at det er en god idé, og da kan man jo lure på hvorfor du spør i det hele tatt. 

Skrevet
1 minutt siden, Margit Spat skrev:

Da skal du få høre om en her. Jeg synes nissene på det serviset er både stygge, skumle og groteske. Jeg skrev ikke det i mitt første innlegg, da jeg ikke synes det er så relevant for problemstillingen, men siden du selv også tar tak i dette, så gjør jeg det nå. 

Som en annen person har sagt: dette serviset er et elsk/hat-servise. Figurene virker ekstremt lite tiltalende på meg. Du har tydeligvis selv bestemt deg for at det er en god idé, og da kan man jo lure på hvorfor du spør i det hele tatt. 

Enig. De nissene skal ikke inn i mitt hus. Det finnes andre juleserviser som er mye finere. Spør i det minste foreldrene før du kjøper mer av det.

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, SweetM skrev:

Enig. De nissene skal ikke inn i mitt hus. Det finnes andre juleserviser som er mye finere. Spør i det minste foreldrene før du kjøper mer av det.

Ikke i mitt hus heller. 

• Liker 1
Skrevet

Det serviset er jo grusomt stygt og allerede umoderne spør du meg! Tenk hvordan det vil være om 20 år! Dette vil jo koste deg masse penger opp igjennom årene, og tenk hvis hun ikke vil bruke det og faktisk bare kaster det? Ikke alle gidder å selge ting. Og hvor skal foreldrene oppbevare alt i alle årene fremover? Ett par tallerkener klarer vel alle å finne plass til, men et helt servise etter hvert? Jeg har selv 1 middagservise og 2 kaffeservise, og har akkurat plass til det. Også evt ett eget nisseservise i tillegg 😨 Ser du allerede har kjøpt dette og dette kan jo være en midt i blinken gave for alt vi vet, men håper du har snakket med foreldrene, for når du ser svarene her så kan det fort blir en gave som ikke blir satt like stor pris på som ønsket. 

Anonymkode: 5c45a...36a

• Liker 4
Skrevet

Servise tar jo ganske mye plass etter hvert... For foreldre å skulle oppbevare dette i 15 år hvis de ikke egentlig ikke har plass til det, kan fort bli et irritasjonsmoment. 

Er forøvrig ikke glad i sesong-servise (tar for mye plass i forhold til bruken) og synes nisse-serviset er ganske stygt. 

Anonymkode: 2f10b...377

• Liker 1
Skrevet
På 15.11.2016 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Ser groteske ut? Beklager, men jeg må le litt. Jeg har aldri hørt om noen som synes de ser verken groteske eller skumle ut. Jeg vokste selv opp med Nisseserviset, og hadde blitt veldig glad for det om noen hadde gjort det samme til meg. Ønsker ikke å kjøpe leker og klær, for det kommer hun til å få nok av uansett. Vil heller kjøpe noe som hun vil ha bruk for og sette pris på når hun blir eldre. Liker hun det ikke, så er det alltids noen som vil kjøpe det eller eventuelt som hun kan gi det til 😊 Jeg har i alle fall allerede kjøpt inn både bestikk og fat, så gaven er i boks 😊

Artig at du spør når du allerede har bestemt deg. Forlvrig enig med de andre om at sesongservice er upraktisk og at det ikke er alle som har mulighet til å lagre service i 20 år liksom. Om du kjøper service ville jeg ihvertfallkjøpt noe fint 😄 Evt sølv fordi det tar begrenset med plass. 

Anonymkode: 3dd91...6f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...