AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Hei. Lurer på om noen kan svare meg på dette?: Jeg og min samboer har kjøpt gård sammen,skal betale den sammen og dele på alle utgifter. Det jeg lurer på er hvordan er det med arv. Han har tre barn mens jeg har et. Ingen felles barn. Skal arven deles slik at mitt barn arver min halvdel og hans barn må dele hans halv del? Eller arver alle barna like mye? Noen som hvet va som er rett og vanlig i slike saker? Anonymkode: ac271...933
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #2 Skrevet 12. november 2016 Vil odelsretten gjelde? Hva er størrelsen på gården? Anonymkode: 0e134...23a
Akay Skrevet 12. november 2016 #3 Skrevet 12. november 2016 Kan ikke svare deg på dette med odel osv dersom det er en issue. Men here goes. Tar utgangspunkt i at dere er gifte. Dersom han dør, så arver du 25% eller 4G av alt han har. 4G er minimum og det går foran hans barns arv. Det vil si at dersom det bare er midler tilsvarende 4G i boet arver du alt og ungene hans ingenting. Men dersom la oss si det er 2 millioner i boet etter ham så arver du 500000.- og ungene hans deler resten. Det samme blir om du dør. Han arver 25% og dine barn resten etter deg. Tar jo nå utgangspunkt i at begge eier 50% hver av boligen og at det er verdien som skal deles. Så har man dette med uskiftet bo i et sånt tilfelle og særkullsbarn. Dersom dere ønsker at den andre parten skal kunne fortsette å bo på gården og ikke må selge dersom en faller bort så ville jeg lagd en ektepakt som sikrer den etterlatte mot dette da det er endel ting som spiller inn når man har særkulsbarn. En sånn ektepakt må også tinglyses i ektepaktregisteret.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #4 Skrevet 12. november 2016 Et skifte kan ikke avskjæres med ektepakt. Det er bare aksept fra særkullsbarna som kan gi grunnlag for uskifte for gjenlevende ektefelle. TS: Ja, ditt barn arver din del og hans barn arver den verdidelen faren deres eier. Utgangspunktet ved et dødsfall er skifte og særkullsbarna får sin del, med mindre de aksepterer at gjenlevende sitter i usikfte. Dette vil gjelde selv om dere senere gifter dere eller får felles barn. Særkullsbarns rettigheter og stilling er helt bevisst prioritert i loven. Når det gjelder odel: Eiendommer eid i et sameie kan ikke bli odelsgårder. Anonymkode: d301e...dfd
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #5 Skrevet 12. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når det gjelder odel: Eiendommer eid i et sameie kan ikke bli odelsgårder. Anonymkode: d301e...dfd Med mindre dere har felles barn. Da er det del fellesbarnet som får odelsrett hvis gården oppfyller kravene til areal og brukstid. Anonymkode: d301e...dfd 1
Illuminatum Skrevet 12. november 2016 #6 Skrevet 12. november 2016 3 timer siden, Akay skrev: Kan ikke svare deg på dette med odel osv dersom det er en issue. Men here goes. Tar utgangspunkt i at dere er gifte. Dersom han dør, så arver du 25% eller 4G av alt han har. 4G er minimum og det går foran hans barns arv. Det vil si at dersom det bare er midler tilsvarende 4G i boet arver du alt og ungene hans ingenting. Men dersom la oss si det er 2 millioner i boet etter ham så arver du 500000.- og ungene hans deler resten. Det samme blir om du dør. Han arver 25% og dine barn resten etter deg. Tar jo nå utgangspunkt i at begge eier 50% hver av boligen og at det er verdien som skal deles. Så har man dette med uskiftet bo i et sånt tilfelle og særkullsbarn. Dersom dere ønsker at den andre parten skal kunne fortsette å bo på gården og ikke må selge dersom en faller bort så ville jeg lagd en ektepakt som sikrer den etterlatte mot dette da det er endel ting som spiller inn når man har særkulsbarn. En sånn ektepakt må også tinglyses i ektepaktregisteret. TS skriver vel at de er samboere? Ditt barn arver deg og hans barn arver han. Du eller han arver ikke hverandre, så lenge dere ikke har fellesbarn. 1
Testosteron Skrevet 12. november 2016 #7 Skrevet 12. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min samboer har kjøpt gård sammen,skal betale den sammen og dele på alle utgifter. Det jeg lurer på er hvordan er det med arv. Han har tre barn mens jeg har et. Ingen felles barn. Skal arven deles slik at mitt barn arver min halvdel og hans barn må dele hans halv del? Eller arver alle barna like mye? Anonymkode: ac271...933 Du har én arving, og det er ungen din. Samboeren din arver ikke deg med mindre du velger å skrive et testament til fordel for ham. Det er bare samboere med felles unge(r) som arver hverandre uten at det er skrevet testament. På samme måte arver hans tre unger ham. Du arver ikke samboeren din siden du ikke har barn med ham.
Testosteron Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 6 timer siden, Akay skrev: Tar utgangspunkt i at dere er gifte. Men trådstarteren skriver at hun ikke er gift, men samboer og at hun ikke har barn med ham.
Testosteron Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Et skifte kan ikke avskjæres med ektepakt. Det er bare aksept fra særkullsbarna som kan gi grunnlag for uskifte for gjenlevende ektefelle. TS: Ja, ditt barn arver din del og hans barn arver den verdidelen faren deres eier. Utgangspunktet ved et dødsfall er skifte og særkullsbarna får sin del, med mindre de aksepterer at gjenlevende sitter i usikfte. Anonymkode: d301e...dfd Men trådstarteren skriver at hun er samboer, og samboere kan ikke skrive ektepakt. Det er det bare ektefeller som kan gjøre, og siden trådstarteren ikke har barn med samboeren, så kan de heller ikke sitte i uskifte, for det er det bare ektefeller og samboere med felles barn som kan.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Lurer på om noen kan svare meg på dette?: Jeg og min samboer har kjøpt gård sammen,skal betale den sammen og dele på alle utgifter. Det jeg lurer på er hvordan er det med arv. Han har tre barn mens jeg har et. Ingen felles barn. Skal arven deles slik at mitt barn arver min halvdel og hans barn må dele hans halv del? Eller arver alle barna like mye? Noen som hvet va som er rett og vanlig i slike saker? Anonymkode: ac271...933 Her anbefales du omgående å komme deg til advokat og få satt opp en vanntett avtale i tilfelle den ene av dere dør eller blir medisinsk ufør. Her kan du og eller barnet ditt i verste fall få deg en dyrekjøpt erfaring. Anonymkode: 76499...683 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 7 timer siden, Akay skrev: Kan ikke svare deg på dette med odel osv dersom det er en issue. Men here goes. Tar utgangspunkt i at dere er gifte. Dersom han dør, så arver du 25% eller 4G av alt han har. 4G er minimum og det går foran hans barns arv. Det vil si at dersom det bare er midler tilsvarende 4G i boet arver du alt og ungene hans ingenting. Men dersom la oss si det er 2 millioner i boet etter ham så arver du 500000.- og ungene hans deler resten. Det samme blir om du dør. Han arver 25% og dine barn resten etter deg. Tar jo nå utgangspunkt i at begge eier 50% hver av boligen og at det er verdien som skal deles. Så har man dette med uskiftet bo i et sånt tilfelle og særkullsbarn. Dersom dere ønsker at den andre parten skal kunne fortsette å bo på gården og ikke må selge dersom en faller bort så ville jeg lagd en ektepakt som sikrer den etterlatte mot dette da det er endel ting som spiller inn når man har særkulsbarn. En sånn ektepakt må også tinglyses i ektepaktregisteret. Hvorfor leser du ikke hi før du svarer? Da vil du se at ts ikke er gift og sikkert ikke er interessert i svar uten relevabs for det hun spør om. Det du svarer er heller ikke riktig om de skulle vært gift. Anonymkode: 76499...683
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå