AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Har et dilemma når det gjelder badet mitt. Jeg har kjøpt drømmeleiligheten, til en veldig rimelig pris! Kompromisset jeg måtte inngå var badet, som hadde fuktskader i en lettvegg, og ellers er av eldre dato. At baderommet nærmet seg slutten av sin levetid fremgikk av taksten, så jeg har ikke blitt lurt. Tilsvarende leiligheter med nyere bad her i området går for noen hundre tusen mer, og jeg har råd til en baderomsoppussing innenfor rammene i finansieringsbeviset mitt. Jeg har pratet med en rørlegger, som mente at det ikke var nødvendig å pusse opp badet med én gang. Han sa at badet så ut til å holde fint noen år til, og at hvis jeg ikke ville prioritere en baderomsoppussing, kunne jeg bare tilpasse det litt, og heller pusse opp om noen år. Han foreslo at jeg tørket badet, eventuelt skiftet lettveggen (det eneste stedet med påvist fukt), benyttet en ny runde med smøremembran på veggene og deretter ny våtromsmaling. Dersom jeg i tillegg satte opp et dusjkabinett, mente han at badet kom til å holde seg fint et par år til. Bytte av lettveggen blir potensielt dyrt, er redd jeg trenger både rørlegger og elektriker. Jeg har definitivt råd til å totalrehabilitere badet, og det frister ikke å svi av penger på en midlertidig løsning, slik rørleggeren foreslo. Samtidig begynner soilrørene i borettslaget å nærme seg forventet levealder. Styret planlegger foreløpig ikke noen baderomsoppussing. Men hvis jeg bruker 250 000-300 000,- på en baderomsoppussing nå, blir det fryktelig kjipt dersom det plutselig blir lekkasjer, og borettslaget vedtar rehabilitering av alle badene. Da risikerer jeg isåfall å måtte rive et nyoppusset bad, fordi det er lagt på gamle rør, og deretter betale for et nytt. Vet om mange som har opplevd dette, og jeg vil helst slippe. Jeg har spurt om styret er villige til å bistå med nytt røropplegg hvis jeg først skal rehabilitere badet. Røropplegg er borettslagets ansvar, og ifølge rørleggeren er det vanlig at styret sponser nye rør når rørene nærmer seg forventet levetid, og gulvet likevel skal hakkes opp. Det var de ikke så positivt innstilt til. Foreløpig er dette ingen hastesak - jeg kan dusje på jobb og på treningsstudio den første tiden i leiligheten. Men, hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 02171...23b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #2 Skrevet 12. november 2016 Er det gjort en tilstandsvurdering av rørene? Husk at det ofte tar lang tid å sette i gang en sånn prosess for borettslaget. Først må det blir flertall, ulike tilbud må hentes inn og så begynner de. Nå vet ikke jeg hvor stort ditt borettslag er, men da jeg bodde i et med 500 leiligheter tok det 2,5 år fra de startet på første bad til de var ferdige med siste. Hos oss valgte noen løsninger med sparebad hvor de ikke rev hele badet. Det var mulig. Anonymkode: 4b0ea...56f
Lawyer Skrevet 12. november 2016 #3 Skrevet 12. november 2016 Enkelte ting er borettslaget pliktig til å betale. Så undersøk dette mer du
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #4 Skrevet 12. november 2016 Enda en god grunn til å kjøpe noe man eier selv. Anonymkode: e6915...ab7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #5 Skrevet 12. november 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et dilemma når det gjelder badet mitt. Jeg har kjøpt drømmeleiligheten, til en veldig rimelig pris! Kompromisset jeg måtte inngå var badet, som hadde fuktskader i en lettvegg, og ellers er av eldre dato. At baderommet nærmet seg slutten av sin levetid fremgikk av taksten, så jeg har ikke blitt lurt. Tilsvarende leiligheter med nyere bad her i området går for noen hundre tusen mer, og jeg har råd til en baderomsoppussing innenfor rammene i finansieringsbeviset mitt. Jeg har pratet med en rørlegger, som mente at det ikke var nødvendig å pusse opp badet med én gang. Han sa at badet så ut til å holde fint noen år til, og at hvis jeg ikke ville prioritere en baderomsoppussing, kunne jeg bare tilpasse det litt, og heller pusse opp om noen år. Han foreslo at jeg tørket badet, eventuelt skiftet lettveggen (det eneste stedet med påvist fukt), benyttet en ny runde med smøremembran på veggene og deretter ny våtromsmaling. Dersom jeg i tillegg satte opp et dusjkabinett, mente han at badet kom til å holde seg fint et par år til. Bytte av lettveggen blir potensielt dyrt, er redd jeg trenger både rørlegger og elektriker. Jeg har definitivt råd til å totalrehabilitere badet, og det frister ikke å svi av penger på en midlertidig løsning, slik rørleggeren foreslo. Samtidig begynner soilrørene i borettslaget å nærme seg forventet levealder. Styret planlegger foreløpig ikke noen baderomsoppussing. Men hvis jeg bruker 250 000-300 000,- på en baderomsoppussing nå, blir det fryktelig kjipt dersom det plutselig blir lekkasjer, og borettslaget vedtar rehabilitering av alle badene. Da risikerer jeg isåfall å måtte rive et nyoppusset bad, fordi det er lagt på gamle rør, og deretter betale for et nytt. Vet om mange som har opplevd dette, og jeg vil helst slippe. Jeg har spurt om styret er villige til å bistå med nytt røropplegg hvis jeg først skal rehabilitere badet. Røropplegg er borettslagets ansvar, og ifølge rørleggeren er det vanlig at styret sponser nye rør når rørene nærmer seg forventet levetid, og gulvet likevel skal hakkes opp. Det var de ikke så positivt innstilt til. Foreløpig er dette ingen hastesak - jeg kan dusje på jobb og på treningsstudio den første tiden i leiligheten. Men, hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 02171...23b Bli med i styret. Vær den som ønsker å påta seg brorparten av arbeidet med prosjektet og sett resten bort en en f.eks. OBOS prosjekt. På den måten bidrar du positivt til borettslaget og fellesskapet, samtidig som du får mulighet til å påvirke rehabiliteringen av bad. Anonymkode: a06ca...27f 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #6 Skrevet 12. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Enda en god grunn til å kjøpe noe man eier selv. Anonymkode: e6915...ab7 Ja, jeg har hørt at soilrør i selveierleiligheter ikke er koblet sammen med leiligheter i etasjen over og under slik de er i borettslagsleiligheter. Anonymkode: c664c...b37 3
stan Skrevet 12. november 2016 #7 Skrevet 12. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Bli med i styret. Vær den som ønsker å påta seg brorparten av arbeidet med prosjektet og sett resten bort en en f.eks. OBOS prosjekt. På den måten bidrar du positivt til borettslaget og fellesskapet, samtidig som du får mulighet til å påvirke rehabiliteringen av bad. Anonymkode: a06ca...27f Bli med i styret! Det gir deg mange fordeler. Jeg har vært med i flere styrer og har fått satt i gang store prosjekter som har gavnet leilighetene mine (og alle andres)
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et dilemma når det gjelder badet mitt. Jeg har kjøpt drømmeleiligheten, til en veldig rimelig pris! Kompromisset jeg måtte inngå var badet, som hadde fuktskader i en lettvegg, og ellers er av eldre dato. At baderommet nærmet seg slutten av sin levetid fremgikk av taksten, så jeg har ikke blitt lurt. Tilsvarende leiligheter med nyere bad her i området går for noen hundre tusen mer, og jeg har råd til en baderomsoppussing innenfor rammene i finansieringsbeviset mitt. Jeg har pratet med en rørlegger, som mente at det ikke var nødvendig å pusse opp badet med én gang. Han sa at badet så ut til å holde fint noen år til, og at hvis jeg ikke ville prioritere en baderomsoppussing, kunne jeg bare tilpasse det litt, og heller pusse opp om noen år. Han foreslo at jeg tørket badet, eventuelt skiftet lettveggen (det eneste stedet med påvist fukt), benyttet en ny runde med smøremembran på veggene og deretter ny våtromsmaling. Dersom jeg i tillegg satte opp et dusjkabinett, mente han at badet kom til å holde seg fint et par år til. Bytte av lettveggen blir potensielt dyrt, er redd jeg trenger både rørlegger og elektriker. Jeg har definitivt råd til å totalrehabilitere badet, og det frister ikke å svi av penger på en midlertidig løsning, slik rørleggeren foreslo. Samtidig begynner soilrørene i borettslaget å nærme seg forventet levealder. Styret planlegger foreløpig ikke noen baderomsoppussing. Men hvis jeg bruker 250 000-300 000,- på en baderomsoppussing nå, blir det fryktelig kjipt dersom det plutselig blir lekkasjer, og borettslaget vedtar rehabilitering av alle badene. Da risikerer jeg isåfall å måtte rive et nyoppusset bad, fordi det er lagt på gamle rør, og deretter betale for et nytt. Vet om mange som har opplevd dette, og jeg vil helst slippe. Jeg har spurt om styret er villige til å bistå med nytt røropplegg hvis jeg først skal rehabilitere badet. Røropplegg er borettslagets ansvar, og ifølge rørleggeren er det vanlig at styret sponser nye rør når rørene nærmer seg forventet levetid, og gulvet likevel skal hakkes opp. Det var de ikke så positivt innstilt til. Foreløpig er dette ingen hastesak - jeg kan dusje på jobb og på treningsstudio den første tiden i leiligheten. Men, hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 02171...23b Dette er blant de verste råd jeg har hørt på lenge. Fukt og fuktskader skal ikke forekomme innendørs i boliger de skal utbedres inne kort tid, dvs. Dager. Du har fukt og dermed mugg i lettveggen din. Muggvekst trenger fukt en liten uke for å begynne å vokse og gro. Mugg er helseskadelig, og muggsoppsporer fra en vegg spres med luftstrømmene når baderomsdøra åpnes og ellers bevegelse i rommet. Du er ikke mye redd for å bli alvorlig syk på grunn av fukt og mugg? Du må ha alle faggruppene i hus. Altså rørlegger, elektriker m.m. å betale for noen meter ekstra rør i tillegg til en ny sluk med vannlås er peanøtter. Få dette gjort fagmessig, og ha papirer på at dete r gjort fagmessig, så må da styret kunne godkjenne dette? Det er heller ikke gitt, at generalforsamlingen samtykker i at badene skal pusses opp på fellesen, men pålegger hver og en å pusse opp og å bytte rørene selv. Du kan i tillegg fint legge fliser på gulvet, og sette opp "sinnasnekkerens" baderomspanel på veggene. Noe som gjør badet ditt våtromsgodkjent, på en rask og forholdsvis billig måte. Det håndtverkeren har forslått for deg, er ikke i henhold til våtromsnormen og følgelig ikke lov ved opp pussing av bad i 2016. At en lettvegg er våt, gjør jo og at det må stilles spørsmål ved hva som er inni veggen og på den andre siden av veggen, enn si når tid naboen under kommer og klager på at der er vått der nede og. Anonymkode: 62ec8...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 23 timer siden, Lawyer skrev: Enkelte ting er borettslaget pliktig til å betale. Så undersøk dette mer du TS her! Har undersøkt, og vet hva jeg har krav på, men styret her er kjent for å være litt... vanskelige. Hvis de fortsetter å sette seg på bakbeina, ringer jeg direkte til foretningsføreren i boligbyggerlaget, regner med at de kan veilede styret litt. Det er forsåvidt ingen hastesak med badet for min del, dusjer på jobb hver morgen og på treningsstudio i helgene, så dusjen i min forrige leilighet har nesten aldri vært brukt. Men jeg føler at det er sosialt uakseptabelt å bo uten dusj. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Enda en god grunn til å kjøpe noe man eier selv. Anonymkode: e6915...ab7 Vel, felles rør ville jeg uansett ha hatt, som andre her påpeker. Fordelen med å bo i andelsborettslag der alle badene tas på en gang, er for eksempel prisen på nytt bad. Dette vet jeg fra et borettslag jeg tidligere bodde i; når alle andelseierne pusser opp badene sine i ett prosjekt, blir prisen veldig mye lavere. Man kan ikke klage dersom man får ett nytt bad med full garanti og dokumentasjon til 150 000,- Prisen på et nytt bad hvis man kjører et selvstendig prosjekt, er som regel vesentlig mye høyere enn det man får til i fellesskap. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Bli med i styret. Vær den som ønsker å påta seg brorparten av arbeidet med prosjektet og sett resten bort en en f.eks. OBOS prosjekt. På den måten bidrar du positivt til borettslaget og fellesskapet, samtidig som du får mulighet til å påvirke rehabiliteringen av bad. Anonymkode: a06ca...27f 13 timer siden, stan skrev: Bli med i styret! Det gir deg mange fordeler. Jeg har vært med i flere styrer og har fått satt i gang store prosjekter som har gavnet leilighetene mine (og alle andres) Jeg har allerede planer om å stille til valg i styret til våren, når vi har generalforsamling. Styremedlemmene her har en årlig kompansasjon på ca. 100 000, men er ifølge min venninne som har bodd her i noen år nesten utilgjengelige. Det er ikke så mange boenheter heller. Det ene styremedlemmet fortalte meg at dette var "gratis penger", fordi det var så lite å gjøre. Ser at borettslaget har en elendig rentesats på noen mindre lån vi har (det er veldig lav felles gjeld, for min leilighet er det snakk om ca. 20 000 kroner. Dette skal nedbetales med ågerrente over 53(!) år). Har allerede foreslått en mindre utbedring på ventilasjonsanlegget, som vil koste ca. 5000 kroner. Det har vi ikke råd til! Styret fikk tre høringsvarsler fra kommunen om et stort kommunalt byggeprosjekt som ble vurdert igangsatt rett ved siden av borettslaget, og som kom til å ha stor innvirkning på nabomiljøet. De svarte ikke på høringene, og "glemte" å varsle andelseierne. Dersom prosjektet hadde blitt igangsatt, hadde verdien på leilighetene falt med flere 100 000 kroner ifølge eiendomsmegler. Jeg driver med litt styrearbeid på andre felter fra før, og har stor respekt for dem som bruker tiden sin på å sitte i styrer i borettslag. Mange gjør en fantastisk innsats, for veldig lite penger, samtidig som det er helt urealistiske forventninger til dem. Vil gjerne bidra til fellesskapet selv, men jeg føler at et veldig stort honorar forplikter. Hvis du tjener 100 000 kroner i året på et verv, bør du klare å videreformidle til beboerne at kommunen vurderer et kjempestort byggeprosjekt på kloss hold, spesielt dersom byggeprosjektet er av en karakter som endrer bomiljøet drastisk. En liten utblåsning der, som forsåvidt var off topic, men ja; jeg er helt enig med dere! Kommer definitivt til å prøve meg. Anonymkode: 02171...23b
stan Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 For 100 000 i året, er det jo som en liten jobb å regne.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 Er nok budsjettet totalt med honorar 100K er nok ikke pr styremedlem. Anonymkode: e6915...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis de fortsetter å sette seg på bakbeina, ringer jeg direkte til foretningsføreren i boligbyggerlaget, regner med at de kan veilede styret litt. Anonymkode: 02171...23b Nei. Forvaltningskonsulenten bistår styret, ikke andelseierne. Du forholder deg til styrets avgjørelser og ved neste generalforsamling stiller du til valg. Anonymkode: a06ca...27f 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #13 Skrevet 13. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her! Har undersøkt, og vet hva jeg har krav på, men styret her er kjent for å være litt... vanskelige. Hvis de fortsetter å sette seg på bakbeina, ringer jeg direkte til foretningsføreren i boligbyggerlaget, regner med at de kan veilede styret litt. Det er forsåvidt ingen hastesak med badet for min del, dusjer på jobb hver morgen og på treningsstudio i helgene, så dusjen i min forrige leilighet har nesten aldri vært brukt. Men jeg føler at det er sosialt uakseptabelt å bo uten dusj. Vel, felles rør ville jeg uansett ha hatt, som andre her påpeker. Fordelen med å bo i andelsborettslag der alle badene tas på en gang, er for eksempel prisen på nytt bad. Dette vet jeg fra et borettslag jeg tidligere bodde i; når alle andelseierne pusser opp badene sine i ett prosjekt, blir prisen veldig mye lavere. Man kan ikke klage dersom man får ett nytt bad med full garanti og dokumentasjon til 150 000,- Prisen på et nytt bad hvis man kjører et selvstendig prosjekt, er som regel vesentlig mye høyere enn det man får til i fellesskap. Jeg har allerede planer om å stille til valg i styret til våren, når vi har generalforsamling. Styremedlemmene her har en årlig kompansasjon på ca. 100 000, men er ifølge min venninne som har bodd her i noen år nesten utilgjengelige. Det er ikke så mange boenheter heller. Det ene styremedlemmet fortalte meg at dette var "gratis penger", fordi det var så lite å gjøre. Ser at borettslaget har en elendig rentesats på noen mindre lån vi har (det er veldig lav felles gjeld, for min leilighet er det snakk om ca. 20 000 kroner. Dette skal nedbetales med ågerrente over 53(!) år). Har allerede foreslått en mindre utbedring på ventilasjonsanlegget, som vil koste ca. 5000 kroner. Det har vi ikke råd til! Styret fikk tre høringsvarsler fra kommunen om et stort kommunalt byggeprosjekt som ble vurdert igangsatt rett ved siden av borettslaget, og som kom til å ha stor innvirkning på nabomiljøet. De svarte ikke på høringene, og "glemte" å varsle andelseierne. Dersom prosjektet hadde blitt igangsatt, hadde verdien på leilighetene falt med flere 100 000 kroner ifølge eiendomsmegler. Jeg driver med litt styrearbeid på andre felter fra før, og har stor respekt for dem som bruker tiden sin på å sitte i styrer i borettslag. Mange gjør en fantastisk innsats, for veldig lite penger, samtidig som det er helt urealistiske forventninger til dem. Vil gjerne bidra til fellesskapet selv, men jeg føler at et veldig stort honorar forplikter. Hvis du tjener 100 000 kroner i året på et verv, bør du klare å videreformidle til beboerne at kommunen vurderer et kjempestort byggeprosjekt på kloss hold, spesielt dersom byggeprosjektet er av en karakter som endrer bomiljøet drastisk. En liten utblåsning der, som forsåvidt var off topic, men ja; jeg er helt enig med dere! Kommer definitivt til å prøve meg. Anonymkode: 02171...23b Du har ikke tenkt noe over hvilket ansvar det medfører å sitte i styret i et brl? Anonymkode: 62ec8...8f8 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #14 Skrevet 13. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nok budsjettet totalt med honorar 100K er nok ikke pr styremedlem. Anonymkode: e6915...ab7 Skjønner godt at du tenker det, det ville jo være en mulig feilkilde. Men nei, budsjettet er nok mye større enn som så! Jeg har regnet meg frem til circahonorarer ved å dele opp budsjettet på antall styremedlemmer, og trekke fra litt til lønn for varaene. I tillegg blir det brukt ganske mye penger på bevertning av styret, ifølge budsjettet. I det forrige borettslaget jeg bodde, var det totale styrehonoraret på ca. 120 000, og bevertningsutgiftene var små, fordi man utelukkende spiste take away-pizza og lignende når man hadde møter. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke tenkt noe over hvilket ansvar det medfører å sitte i styret i et brl? Anonymkode: 62ec8...8f8 Absolutt, les det andre innlegget mitt nøyere. Der står det at jeg har stor respekt for jobben som gjøres, og vet at beboere ofte har urealistiske forventninger knyttet til styremedlemmene sine. Jeg bisto selv styret i det forrige borettslaget der jeg bodde, men var ikke innvalgt, på grunn av at jeg var lite hjemme og bare kunne bidra "ad hoc". Tilbød meg av og til å gjøre unna enkle vedlikeholdsoppgaver som ikke inngikk i kontrakten med vaktmesterfirmaet, slik som malingsfjerning når noen hadde mistet en bøtte i oppgangen, rydding i fellesvaskeret etc. Fikk ikke noe betalt for dette, men jeg mener at man skal bidra til alle felleskap man er en del av, så lenge man har overskudd og mulighet. Sitter som sagt i et annet styreverv, og honorarene der er ganske lave, men vervet krever mye jobb (organisasjon). En forutsetning for det styrevervet, er at jeg kan prioritere hva som er viktig, og sortere vekk ting som ikke bidrar til at vi når målene våre. En viktig ting å prioritere i et borettslagsstyre kan for eksempel være å varsle beboerene hvis det planlegges å legge en skytebane på kloss hold til borettslaget, eller en skatepark/bilbane med mye aktivitet. Et eksempel på ting som kan hindre et borettslag i å nå målene sine, vil være å aldri revurdere eller refinansiere ugunstige lån, eller å ignorere enkelt vedlikehold som til slutt kan føre til store økonomiske utgifter (en vannledning som lekker "litt" bør faktisk utbedres, hvis det er risiko for en stor vannlekkasje på sikt). Det er også ting som er mindre viktig - kanskje kan fru Frantzen skifte den éne lyspæren som har gått i kjelleren selv, hvis hun ikke kan vente på at vaktmesterfirmaet er tilbake på jobb? Som jeg skriver i det forrige innlegget, har jeg også snakket med ett av de styrmedlemmene som nå sitter, som sa at det var "gratis penger". Det vitner om liten samvittighet for fellesskapet, og muligens en ukultur hos enkelte i styret. Jeg har et organisasjonsstyreverv som innebærer en del fysiske og digitale møter, samt reisevirksomhet (ikke til spennende steder, dessverre). Må ta ut ferie eller flexitid fra jobb for å være med. Jeg tar etterutdanning for å oppdatere meg på feltet etterhvert som det utvikler seg, og er tilgjengelig på mail. Jeg bruker mye fritid på å følge med på saker som er knyttet til det feltet organisasjonen jobber med, lese relevante tidsskrifter og saker i nyhetsbildet. Jeg føler at det er ting jeg bør gjøre, når jeg forvalter andres tillit, bør de kunne stole på at jeg gjør så godt jeg kan. Den årlige kompensasjonen som er fastsatt tilsvarer i underkant av 16 000 kr. Jeg er med andre ord ikke fremmed for å "ta i et tak for fellesskapet" uten god betaling. Det tror jeg at fremgikk fra det forrige innlegget mitt også! ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Men, jeg er takknemlig for alle de konstruktive rådene jeg har fått i tråden. Har også tenkt litt på baderomsplater /sinnasnekkern-panel, slik en av dere nevner, men det falt visst bort i hovedinnlegget. Min tanke er å bytte lettveggen, legge ny smøremembran, sette på baderomspanel /male med våtromsmaling og sette opp kabinett. Har fått rådene jeg nevner både av en rørlegger og av en arkitekt, så tror at det bør være OK som en midlertidig fiks. Dusjer nesten alltid på jobb eller på treningsstudio fordi det er mest praktisk i hverdagen (er mye på farten). Dusjer kanskje hjemme to ganger i måneden der jeg bor nå, og der er det et helt nytt bad, som er superfristende å bruke. På grunn av jobben min er det enklere å ta morgendusjen der Trenger selvfølgelig å ha en dusj hjemme, i tilfelle jeg blir syk eller får gjester, men den kommer til å bli meget lite brukt. Og, dersom vedtektene og loven sier én ting, og styret hevder noe helt annet, er det neppe noe annet sted det er mer naturlig å kontakte enn boligbyggerlaget. Man kan selvfølgelig kontakte advokat, men så aggressiv er jeg ikke. Har kontaktet boligbyggerlaget ved et tilfelle før, og ble satt over til forretningsfører, som sa at hun kunne gi noe rettledning ved behov. Det var ikke egentlig noen konflikt eller en stor sak for min del, men jeg ringte boligbyggerlaget med et konkret spørsmål, som jeg fikk et godt og utfyllende svar på. Det kan godt hende at det er feil, men man kan ikke forvente at alle beboere som opplever at styret er uenige i noe som er fastslått i lov eller vedtekter, håndterer det ved å vente et helt år til neste generalforsamling, og så stille til valg. Anonymkode: 02171...23b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #15 Skrevet 13. november 2016 Et Sameie er mye bedre...der eier hver og en alt selv - man er seksjonssameier. Borettslag er ikke like bra som et Sameie. Anonymkode: 8371f...d79
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 Dette er en tråd der ts sjokkerer mer og mer. Snakk om å sitte på en rosa sky og se kunn sin egen navle. Måtte høyere makter stå meg bi, så jeg aldri blir boende i noe brl. Der ts er eller blir styrelder. Anonymkode: 62ec8...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner godt at du tenker det, det ville jo være en mulig feilkilde. Men nei, budsjettet er nok mye større enn som så! Jeg har regnet meg frem til circahonorarer ved å dele opp budsjettet på antall styremedlemmer, og trekke fra litt til lønn for varaene. I tillegg blir det brukt ganske mye penger på bevertning av styret, ifølge budsjettet. I det forrige borettslaget jeg bodde, var det totale styrehonoraret på ca. 120 000, og bevertningsutgiftene var små, fordi man utelukkende spiste take away-pizza og lignende når man hadde møter. Og, dersom vedtektene og loven sier én ting, og styret hevder noe helt annet, er det neppe noe annet sted det er mer naturlig å kontakte enn boligbyggerlaget. Man kan selvfølgelig kontakte advokat, men så aggressiv er jeg ikke. Har kontaktet boligbyggerlaget ved et tilfelle før, og ble satt over til forretningsfører, som sa at hun kunne gi noe rettledning ved behov. Det var ikke egentlig noen konflikt eller en stor sak for min del, men jeg ringte boligbyggerlaget med et konkret spørsmål, som jeg fikk et godt og utfyllende svar på. Det kan godt hende at det er feil, men man kan ikke forvente at alle beboere som opplever at styret er uenige i noe som er fastslått i lov eller vedtekter, håndterer det ved å vente et helt år til neste generalforsamling, og så stille til valg. Anonymkode: 02171...23b Hvor mye står det på styrevernhonorar i budsjettet? Dersom styrehonoraret er så skyhøyt som det virker som du påstår, må jo generalforsamlingen være helt tafatt, det samme for forvaltningskonsulent og revisor. Når det gjelder å kontakte boligbyggelaget eller forvaltningskonsulent; bare fordi styret er uenige med deg og ikke vil betale for nye rør eller lignende nå og "ikke er så positivt innstilt", men at det passer deg at den typen arbeid utføres på slikt og sånn tidspunkt, betyr ikke det strider mot vedtekter eller lov. Badene "nærmer seg slutten av levetiden", styret har mest nok sitt på det rene. Styrets oppgave er å handle slik at det kommer fellesskapet tilgode, ikke den enkelte andelseier. En annen ting: mest sannsynlig skriver også forvaltningskonsulent timer (les: minutter) på denne typen beboerhenvendelser, og min mening er i alle fall at det ikke er riktig at fellesskapet skal betale for slike samtaler. Det er også noe som heter tjenestevei. Det er et poeng at saker man ønsker behandlet meldes før generalforsamling og disse tas opp der - dette for å legge til rette og sikre demokratiske beslutningsprosesser. Anonymkode: a06ca...27f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #18 Skrevet 15. november 2016 På 14.11.2016 den 0.01, AnonymBruker skrev: Hvor mye står det på styrevernhonorar i budsjettet? Dersom styrehonoraret er så skyhøyt som det virker som du påstår, må jo generalforsamlingen være helt tafatt, det samme for forvaltningskonsulent og revisor. Når det gjelder å kontakte boligbyggelaget eller forvaltningskonsulent; bare fordi styret er uenige med deg og ikke vil betale for nye rør eller lignende nå og "ikke er så positivt innstilt", men at det passer deg at den typen arbeid utføres på slikt og sånn tidspunkt, betyr ikke det strider mot vedtekter eller lov. Badene "nærmer seg slutten av levetiden", styret har mest nok sitt på det rene. Styrets oppgave er å handle slik at det kommer fellesskapet tilgode, ikke den enkelte andelseier. En annen ting: mest sannsynlig skriver også forvaltningskonsulent timer (les: minutter) på denne typen beboerhenvendelser, og min mening er i alle fall at det ikke er riktig at fellesskapet skal betale for slike samtaler. Det er også noe som heter tjenestevei. Det er et poeng at saker man ønsker behandlet meldes før generalforsamling og disse tas opp der - dette for å legge til rette og sikre demokratiske beslutningsprosesser. Anonymkode: a06ca...27f Altså, jeg synes at jeg blir tolket i verste mening her. Jeg ville ikke skrive det konkrete styrehonoraret her, er redd for å bli gjenkjent hvis jeg oppgir for mange opplysninger, men det er foruroligende høyt, ja. Som jeg har skrevet, er det ikke noen stor sak for meg å pusse opp badet nå. Spørsmålet i HI er nettopp om jeg skal vente, for å unngå en smell når soilrørene må skiftes om få år. Det kommer kanskje ikke klart frem i innleggene mine, nettopp fordi jeg anonymiserer, men det er en bestemmelse i vedtektene som tilsier at jeg har krav på nye rør og nytt sluk av borettslaget. En bekjent som er jurist og har spesialisert seg på bolig så dette tilfeldigvis i prospektet mitt, og mente at jeg burde gjøre krav på dette, fordi jeg kan. Som det også fremgår av innleggene mine, har jeg ikke tenkt til å gjøre noen sak av dette. For å understreke det - styret i borettslaget ville sannsynligvis gitt etter ganske raskt hvis jeg sendte et brev via advokat. Som jeg tidligere har skrevet, er jeg ikke interessert i å gjøre dette. Som du ser i HI, vurderer jeg to hovedalternativer - bygge nytt bad på gamle rør, noe som er dumt, eller å gjøre en midlertidig fiks, som heller ikke er ideellt. Det er det faktiske dilemmaet mitt her! Har heldigvis fått noen gode og konstruktive innspill når det gjelder dette.:) Jeg synes ikke personlige saker har noe i generalforsamlingen å gjøre. På siste generalforsamling i det forrige borettslaget mitt gikk det nesten tre kvarter med til å høre om en nabo som hadde en susende radiator og en annen som hadde fått installert en skjev vinduskarm i løpet av borettslaget. De var begge misfornøyde med måten styret håndterte det på, men ingen andre i borettslaget har hatt tilsvarende problemer med sine radiatorer eller vinduer. Det er veldig vanskelig som beboer å ta stilling til dette "i en demokratisk prosess" - vi er ikke objektive, og kjenner ikke forhistorien godt nok. Dessuten er man fort 70-80 stykker til stede på en slik generalforsamling, og man bruker av tiden til alle som sitter der i en sak som egentlig bare er relevant for en selv. Jeg ville følt meg ufin om jeg skulle sittet å oppholdt de andre beboerne med en sak som gjelder meg personlig, med rørbytte i egen leilighet. En sak om felles badromsoppussing, ja, men ikke en sak om rørutbytting i min éne andelsleilighet. Hvorfor i all verden skal jeg oppholde flere titalls beboere med det, når jeg ikke har hørt om at noen av dem har lignende problemstillinger? Da synes jeg at det er bedre å ringe boligbyggerlaget, og stille konkrete spørsmål om ting jeg lurte på rundt en eventuell baderomsoppussing, som styret ikke visste noe om, og ikke hadde tid til å sjekke. Jeg har tross alt betalt ganske store summer til boligbyggerselskapet for både den nye og den gamle leiligheten, og de var veldig serviceinnstilte sist gang jeg ringte dem. Jeg er villig til å gjøre en midlertidig fiks, men hvis det blir mer aktuelt å bygge et nytt bad til flere hundre tusen på gamle rør, kjipt hvis det må byttes med én gang. Det ufine i denne saken ville etter min mening være å gjøre krav via advokat, eller benytte generalforsamlingen til å henge ut styret på grunn av en sak som gjelder min leilighet. At jeg er misfornøyd med styret er en ting, men det er på grunn av hvordan de forvalter midlene til alle i borettslaget. Anonymkode: 02171...23b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå