Gå til innhold

Nyheter med minimal verdi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skriver pressen om så mye tull og ikke-saker hele tiden? Hva Tone Damli har på brødskiva, at drittungene (beklager uttrykket) Marcus og Martinius vil ha kjæreste og at en eller annen random fyr dro opp buksene, bryr meg egentlig midt i ræva. Det jeg mener er at slike typer saker er jo i og for seg ikke så veldig interessant. Blir litt lei av å få slikt slengt midt oppi trynet nesten hver gang jeg leser en avis.

Fokuset burde heller være rettet mot de som gjør noe nyttig og positivt for samfunnet i større grad, mer omfattende hendelser ute i verden og andre saker som kan anses som ordentlige nyheter eller gladsaker. Ikke bare fylle på forsiden med den ene agurken etter den andre. At man tillater seg litt kjendissladder i små mengder i avisene, skulle jeg ikke sagt noe på, men det er en grunn til at blader som Se og Hør eksisterer.

Hva tenke dere?

Anonymkode: 0c08e...70b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir litt vel mye av det av og til, men er dessverre litt det folk klikker på og deler også da, så folket får som bestilt.

Eller, jeg sier dessverre, men jeg gjør det jo selv. Jeg driter i akkurat Tone Damli og Marcus og Martinius, men jeg har nå lest min andel saker om Brangelina, som jo er nøyaktig like meningsløst, det er bare i mitt hode de er mer interessante.

Lokalavisen min (Stavanger Aftenblad) har lavt fokus på kjendiser, de har bare standard kulturnytt og litt lokale helter. Så handler jo litt om hvilke nettaviser du oppsøker også da. Du MÅ ikke bruke VG som din hoved-nyhetskilde. Tviler på Damli figurerer noe særlig i Morgenbladet eller Klassekampen f.eks.

Skrevet

Avisene vil selvsagt tjene penger, og skriver det folk flest liker å lese. At VG har vært Norges mest leste avis i flere år, tyder bare på at nordmenn flest liker enkel journalistikk, med store overskrifter og fine illustrasjonsbilder; det er dette som selger. At aviser som Morgenbladet er avhengige av pressestøtte for å overleve, tyder bare på at kun et fåtall iblant oss sauer er interesserte i å lese kritisk og intellektuelt stimulerende journalistikk - sånn er det bare.

Normativt synes jeg at aviser som Se og Hør er et dekadent trekk ved vår kultur og samtid, og at folk i større grad burde lese samfunnskritisk journalistikk, men på den annen side burde folk gjøre hva de vil med livene sine.  

Skrevet

Media har stukket hodet i sanden og overser de store sakene som utspiller seg i verden for tiden. Og de vil gjerne at folk flest gjør det samme. Eneste unntaket er når de kan skrive om katastrofer og alt mulig som kan skremme. Og da vinkler de det en bestemt retning: til venstre.

Skrevet (endret)

Harald Eia sin utskjelte kronikk fra 2013 er innom problemstillingen, og det er nok ikke til å komme unna at mye av det som trådstarter ergrer seg over er artikler og innslag som først og fremst appellerer til kvinner. Avisene må selge til et bredere publikum for å tjene penger, og da må de fylle på med "nyheter" av samme type som se og hør eller "dameblader" pleier å formidle. 

edit.

http://www.dagbladet.no/2013/02/15/kultur/debatt/debattinnlegg/feminisme/25783407/

Endret av herzeleid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...