Gå til innhold

Selger solgte falskt merkevare til meg - Hva kan jeg gjøre nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er medlem i en salgsgruppe på Facebook, der de selger litt diverse saker. Nylig var det en jente som la it bildet av en Michael Kors veske for 1000 kroner. Hun sa at hun ikke hadde kvittering lenger, da vesken var kjøpt for noen år tilbake - Men hun lovte at vesken var ekte. Jeg valgte å stole på henne og kjøpte vesken fra hu, men for sikkerhetsskyld så dro jeg innom Michael Kors med veska for å sjekke om den virkelig var ekte eller ikke. De sa den ikke var ekte. Jeg lurer nå på om jeg på noen låter kan reklamere på vesken? Anmeldelse eller noe? Jeg har samtaler som bevis, men utenom det har jeg hverken nr, adresse eller noe annet på jenta som solgte meg vesken. Hat selvfølgelig navnet, men holder det? Og hva vil politiet gjøre med dette?

Anonymkode: 01436...8e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig absolutt ingenting dessverre :( Ta det som en lærepenge....

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Mest sannsynlig absolutt ingenting dessverre :( Ta det som en lærepenge....

Gjør politiet ingenting med dette?

Gjest incognita
Skrevet

Du er beskyttet av kjøpsloven(?). Dersom en person selger en gjenstand med feil og/eller mangler som ikke er åpenbare for kjøper, men som er vesentlige nok til at man har grunn til å tro at selger ved salgstidspunktet visste om disse feilene/manglene har du rett til å få kjøpet opphevet.

Dette er faktisk lovfestet.

Skrevet

Av rent prinsipp så bør du aldri la små kriminelle gå fri. Da ødelegger man sin egen intigritet totalt. Da kan man ikke lenger stå for noe! 

Anonymkode: c3382...556

• Liker 2
Skrevet

Dette er vel regelrett svindel, og da er vel riktig sted straffeloven, ikke kjøpsloven. 

Det er nok lite trolig at politiet vil prioritere denne saken dessverre. 

Se på det som at du ble frastjålet 1000 kroner, og politet har ikke tid til å hjelpe deg.

Anonymkode: 2f604...f85

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør politiet ingenting med dette?

Hva tror du politiet bruker sine resurser på? I alle fall ikke bagateller til en tusenlapp. 

Anonymkode: 560bf...65f

• Liker 2
Skrevet

Det finnes mange eksempler på folk som er blitt svindlet på Finn.no.

Folk kjøper for eksempel en mobiltelefon som sendes i posten, og så viser det seg at pakken bare inneholder steiner.

Eller de som betaler depositum for en leiebolig som ikke finnes. 

Massevis av svindelsaker. 

Ikke prioriterte saker hos politet.

Anonymkode: 2f604...f85

Skrevet

Har du snakket med henne om dette?

Anonymkode: 7a5de...3c1

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med henne om dette?

Anonymkode: 7a5de...3c1

Ja, hun sa at hun fikk vesken i gave og den kom med både eske og dustbag - Men disse kastet hun, da hun hadde plassmangel hjemme hos seg. Videre sa hun at den hun hadde fått gaven fra, sa til henne at den var ekte , og på bakgrunn av dette solgte hun vesken som hun selv hadde fått den "gitt"/ "fortalt". 

Men dette med at vesken var en gave, har hun ikke nevnt før nå?

Skrevet

Alt hun har fortalt deg er sannsynligvis løgn, og det skulle egentlig forundre meg om ikke navnet er falskt også. Det burde du egentlig skjønt med en gang du fikk høre prisen. Det nytter ikke å være så naiv nå som norsk politi bare har tid til å etterforske de aller mest alvorlige forbrytelsene og nesten alt annet blir henlagt.

Anonymkode: 28bff...612

Skrevet

Informer admin i facebookgruppen, så de kan utestenge henne.

Skrevet

Hei TS!

Du må bare kreve pengene tilbake og sende vesken i retur, for det er ulovlig å selge fake, selv om selger ikke "visste det selv". Du må også henvise til kjøpsloven og hva som står der. Samtidig så må du si at kommer til å anmelde henne (selv om det ikke er noe vits, pga. politiet kommer ikke til å gjøre en dritt med det uansett) og at du kommer til å ta kontakt med forbrukerrådet hvis du ikke får pengene igjen. Gir hun deg ikke adressen eller tlfnr sitt, så kan du være sikker på at hun solgte deg den fake vesken med overlegg.

Ikke bare ta det som en lærepenge, som flere sier i tråden. Sånne idioter må ikke få komme unna det de har gjort.

Anonymkode: c806d...d30

• Liker 3
Skrevet

Greit at forbrukerrådet kjører saken, men om du vinner må du likevel betale namsmannen for å inndra penger hos henne om hun ikke betaler selv.

Jeg vant saken men måtte betale namsmannen for å inndrive pengene fordi hun aldri betalte likevel og da sa de at om hun ikke hadde penger, fikk jeg ikke tilbake penger for namsmannens arbeid heller. Så dette hadde jeg bre sett på som en lærepenge

Anonymkode: 960d5...f12

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit at forbrukerrådet kjører saken, men om du vinner må du likevel betale namsmannen for å inndra penger hos henne om hun ikke betaler selv.

Jeg vant saken men måtte betale namsmannen for å inndrive pengene fordi hun aldri betalte likevel og da sa de at om hun ikke hadde penger, fikk jeg ikke tilbake penger for namsmannens arbeid heller. Så dette hadde jeg bre sett på som en lærepenge

Anonymkode: 960d5...f12

Men hvorfor satt ikke namsmannen igang tvungen lønnstrekk hos vedkommende? Skjønner ikke at folk som skylder andre penger skal slippe unna. Er i gang med en sak i forbrukertvistutvalget og skal vedde på at h*n som skylder meg penger ikke betaler frivillig.

Til TS: har du prøvd å true med politi og Forbrukerrådet? 

Anonymkode: 78059...145

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...