Gå til innhold

Gå videre med en barnehagesak..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi ønsker å gå videre med en sak som har skjedd i barnehagen.. Vi har klagd på det samme 3 ganger iløpet av det siste året.. Hver gang beklager de og legger seg langflate, noe som jeg anser som tomme ord, da det nå siste gangen endte med at sønnen vår måtte på legevakta, og må de neste 10 dagene bruke legemidler grunnet sløve barnehageansatte som ikke dekker mitt barns primærbehov.

Jeg har meldt ifra til leder atter en gang, hun beklager som vanlig og mener det er en svikt blant personalet og lover bot og bedring... NÅ ER DET FAKTISK NOK, og jeg finner meg ikke i dette lengre.

Barnehagen er privat, men vi fikk tildelt plass gjennom kommunen. Er kommune den rette plass å kontakte når vi ønsker å klage på en sak som omhandler vår sønn i barnehagetiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg vil tru kommunen har eit slags ansvar, men er ikkje sikker;)

• Liker 1
Skrevet

Kommunen har vel ikke noe med bhg å gjøre hvis den er privat? Jeg har hatt barn i privat bhg og da forholdt vi oss til styrer hvis det var noe. Skjønner jo at du ønsker og ta dette enda videre, men vet ikke hvor du kan henvende deg da. Må vel evt bli og anmelde bhg for skjødesløshet el noe da i så fall.. Nei jeg vet ikke. Men synd og høre dine dårlige opplevelser med bhg, man skal jo kunne stole på at de tar vare på barna våres som sine egene når de er der! 

• Liker 1
Skrevet

Helseavdelingen i kommunen, eller barnehagekontoret kan vise dere til rette instans. Alternativt får du bruke advokat dersom saken er alvorlig. 

10 dagers medisinbruk pleier være antibiotika. Hva har skjedd? Og hvorfor skylder du på de ansatte? 

Anonymkode: dd6a6...629

• Liker 2
Skrevet

Det kommer vel helt an på hva slags sak det er snakk om. 

Er det for eksempel en overgrepssak er det politiet som rette instans. 

Er det snakk om skader som oppstår på grunn av forsømmelse fra barnehagen, er det kommunen som er motpart, selv om barnehagen er privat.

Anonymkode: 17285...97f

• Liker 2
Skrevet

Kommunen har ansvar for barnehagene enten de er kommunale eller private. Du har tatt opp problemene og ikke blitt tatt på alvor og da er det viktig at du tar det videre med kommunen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har et barn som går i barnehage, han bruker fortsatt bleie.

Det startet når han begynte i barnehagen høsten 2015... Det gjentok seg flere ganger i uka at han kom hjem fra barnehagen i samme bleie som han hadde på seg når vi leverte han. (Hjemme bruker han trusebleier, i barnehagen har han teipbleier). Her snakker vi 6-8 timer i samme søkkvåte bleie!

Jeg tok det opp med ped leder i barnehagen at det er ønskelig at de skifter bleie på han i barnehagen. Minte henne på at det går mot kaldere tider, frostskader på bleiebarn kan forekomme dersom det er kaldt ute og de ikke får ren bleie osv.... Hun beklaget det hele, innrømmet at rutinene rundt bleieskift var litt slappe, men at de skulle ordne seg ordentlige rutiner på dette...

Det gikk et par måneder der alt var ok.. Så kom vi til midten av november.. Det var kaldt ute, ofte minusgrader... Vi opplevde igjen at barnet ofte kom hjem fra barnehagen med samme bleie som han kom dit i..

Denne gangen tok jeg det opp med ped leder, samt sendte mail til daglig leder, der vi krevde møte med de, og vi ønsket at daglig leder ble med.. De la seg igjen langflate og beklaget det hele..De lovte at de skulle henge opp ark på badet, med navnet på bleiebarna slik at de ansatte måtte kvittere under på at de hadde skiftet bleie. Dette fungerte utmerket resten av barnehageåret!

Så ble det nytt barnehageår....Høsten 2016.. Vi opplevde til tider at han kom hjem med samme bleie fortsatt, men dette var gjerne på dager der han sluttet tidligere (jeg pleier å hente 13-13:30 de dagene jeg har fri), så jeg tenkte i mitt stille sinn at han sikkert har vært tørr når de skulle skifte første gangen og neste bleieskift er jo kl. 14.. Så jeg sa ingenting om det.

I går så drog far å hentet barnet i barnehagen kl. 15.. Det første han kjenner når han går bort til sønnen vårt er at han har bæsjet. Her snakker vi full bleie og oppetter ryggen! Når far skal vaske penis, så blir ungen hysterisk og gråter utrøstelig. Far oppdager at penis er knallrød og at den har blåst seg opp som en ballong... Legevakt neste!

I bilen på vei til legevakt så spør far om han har hatt bæsjen i bleien lenge. Ja, vi spiste lunsj, også ble jeg mett, også måtte jeg bæsje, så da gjorde jeg det... De spiser lunsj kl 12! Etter lunsjen hadde de vært inne å lekt, før de hadde dratt ut en tur å lekt. Når far kom å hentet satt han inne å lekte...

(Han sier ikke ifra selv om han han har bæsjet, barnehagen er klar over dette).

Infeksjon i penis, noe som er smertefullt for vår lille, særlig ved bleieskift og når han må tisse..

Jeg skrev mail til daglig leder, som igjen hadde snakket med de på avdelingen.... De hadde fortalt at han hadde fått ny bleie kl. 11:30 (før lunsj) og at de var ute å lekte når far kom så de hadde ikke kjent noen lukt. Hun avsluttet med å beklage (igjen).

Jeg konfronterer daglig leder med at det tok 3 timer fra barnet bæsjet til han ble hentet, og at han satt INNE når far kom å hentet.. Og der hadde de nok vært ei stund, for jobben min ligger rett over gata, og når jeg gikk til jobb en halvtime tidligere, så så jeg at de var inne på avdelingen, ingen barn var ute.

Vi leverer fra oss det mest dyrebare vi har om morgenen, i den tro at de barnehageansatte skal ta godt vare på han, også dekker de ikke engang noen av hans primære behov, som bleieskift i hans tilfelle, siden han bruker dette.

Daglig leder beklager igjen og mener det har skjedd en svikt.. Dette anser jeg som totalt tomme ord! De beklager og legger seg langflate hver gang, men så skjer det igjen, og igjen, og igjen...

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
3 minutter siden, Frøkenfryd30 skrev:

Jeg har et barn som går i barnehage, han bruker fortsatt bleie.

Det startet når han begynte i barnehagen høsten 2015... Det gjentok seg flere ganger i uka at han kom hjem fra barnehagen i samme bleie som han hadde på seg når vi leverte han. (Hjemme bruker han trusebleier, i barnehagen har han teipbleier). Her snakker vi 6-8 timer i samme søkkvåte bleie!

Jeg tok det opp med ped leder i barnehagen at det er ønskelig at de skifter bleie på han i barnehagen. Minte henne på at det går mot kaldere tider, frostskader på bleiebarn kan forekomme dersom det er kaldt ute og de ikke får ren bleie osv.... Hun beklaget det hele, innrømmet at rutinene rundt bleieskift var litt slappe, men at de skulle ordne seg ordentlige rutiner på dette...

Det gikk et par måneder der alt var ok.. Så kom vi til midten av november.. Det var kaldt ute, ofte minusgrader... Vi opplevde igjen at barnet ofte kom hjem fra barnehagen med samme bleie som han kom dit i..

Denne gangen tok jeg det opp med ped leder, samt sendte mail til daglig leder, der vi krevde møte med de, og vi ønsket at daglig leder ble med.. De la seg igjen langflate og beklaget det hele..De lovte at de skulle henge opp ark på badet, med navnet på bleiebarna slik at de ansatte måtte kvittere under på at de hadde skiftet bleie. Dette fungerte utmerket resten av barnehageåret!

Så ble det nytt barnehageår....Høsten 2016.. Vi opplevde til tider at han kom hjem med samme bleie fortsatt, men dette var gjerne på dager der han sluttet tidligere (jeg pleier å hente 13-13:30 de dagene jeg har fri), så jeg tenkte i mitt stille sinn at han sikkert har vært tørr når de skulle skifte første gangen og neste bleieskift er jo kl. 14.. Så jeg sa ingenting om det.

I går så drog far å hentet barnet i barnehagen kl. 15.. Det første han kjenner når han går bort til sønnen vårt er at han har bæsjet. Her snakker vi full bleie og oppetter ryggen! Når far skal vaske penis, så blir ungen hysterisk og gråter utrøstelig. Far oppdager at penis er knallrød og at den har blåst seg opp som en ballong... Legevakt neste!

I bilen på vei til legevakt så spør far om han har hatt bæsjen i bleien lenge. Ja, vi spiste lunsj, også ble jeg mett, også måtte jeg bæsje, så da gjorde jeg det... De spiser lunsj kl 12! Etter lunsjen hadde de vært inne å lekt, før de hadde dratt ut en tur å lekt. Når far kom å hentet satt han inne å lekte...

(Han sier ikke ifra selv om han han har bæsjet, barnehagen er klar over dette).

Infeksjon i penis, noe som er smertefullt for vår lille, særlig ved bleieskift og når han må tisse..

Jeg skrev mail til daglig leder, som igjen hadde snakket med de på avdelingen.... De hadde fortalt at han hadde fått ny bleie kl. 11:30 (før lunsj) og at de var ute å lekte når far kom så de hadde ikke kjent noen lukt. Hun avsluttet med å beklage (igjen).

Jeg konfronterer daglig leder med at det tok 3 timer fra barnet bæsjet til han ble hentet, og at han satt INNE når far kom å hentet.. Og der hadde de nok vært ei stund, for jobben min ligger rett over gata, og når jeg gikk til jobb en halvtime tidligere, så så jeg at de var inne på avdelingen, ingen barn var ute.

Vi leverer fra oss det mest dyrebare vi har om morgenen, i den tro at de barnehageansatte skal ta godt vare på han, også dekker de ikke engang noen av hans primære behov, som bleieskift i hans tilfelle, siden han bruker dette.

Daglig leder beklager igjen og mener det har skjedd en svikt.. Dette anser jeg som totalt tomme ord! De beklager og legger seg langflate hver gang, men så skjer det igjen, og igjen, og igjen...

Fyfaen dette er ille!! Føler med deg :-( 

Skrevet
Akkurat nå, Raven.WritingDesk skrev:

Fyfaen dette er ille!! Føler med deg :-( 

Takk <3 Det er helt jævlig... Hadde det skjedd en gang liksom, men det skjer gjentatte ganger... Og denne gangen troppet jo alt! Tenk å gå med bæsjbleie i flere timer, i tillegg være ute når gradestokken når nullpunktet. Det frister så lite å sende han tilbake til den barnehagen.. Mammahjerter gråter.

• Liker 1
Skrevet

Søk om overføring av barnehage. 

Nå er det ikke helt sikkert di søte små forteller det helt som det var da fortid kan være vanskelig. Men dette er ikke holdbart.

• Liker 2
Skrevet

Nå har du skrevet veldig ryddig og greitt deres opplevelse av hvordan barnehagen håndterer bleieskift. I mitt sinn tenker jeg på hva annet de ikke klarer å holde orden på når noe så selvfølgelig som bleieskift blir for krevende for ansatte. 

Ta kopi av det du har skrevet her og lever det personlig til de ansvarlige i kommunen, kommunen er tilsynsmyndighet og skal se til at alle barnehager driver forsvarlig etter barnehageloven.

• Liker 3
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om dette, men en privat barnehage skal vel leve opp til samme krav og standarder som en offentlig. Har du fått plassen gjennom kommunen er vel barnehagen underlagt kommunens lover og regler ? Barnet ditt har rettigheter som ikke har blitt ivaretatt her, så du må definitivt ta grep. Helsesøster kan vel også kobles inn? Uansett så må du få rapportert dette videre opp i systemet, jeg ville forsøkt å få barnet ut av barnehagen og flyttet over i en ny, snarest mulig..

Å ikke skifte bleie på barnet gjennom en hel dag er jo helt sinnsykt! 

Skrevet

Dette er omsorgsvikt!  Ring f.eks helsestasjonen og hør hva du kan gjøre, hvilke rettigheter osv. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, LiljaMarie skrev:

Søk om overføring av barnehage. 

Nå er det ikke helt sikkert di søte små forteller det helt som det var da fortid kan være vanskelig. Men dette er ikke holdbart.

Det har du rett i, men det var ikke vanskelig å se at denne bleien har vært på altfor lenge. Legen sa at infeksjonen hadde kommet pga. bakteriene fra avføringen som det ikke var noe tvil om at hadde vært der over lengre tid.

Skrevet

Hvis barnet er så gammelt at det kan ordlegge seg slik og tidfeste når forrige bleie ble skiftet og når han bæsjet, så burde vel det barnet egentlig bæsjet på do. 

Anonymkode: 3acac...4f5

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet er så gammelt at det kan ordlegge seg slik og tidfeste når forrige bleie ble skiftet og når han bæsjet, så burde vel det barnet egentlig bæsjet på do. 

Han er 3,5 år gammel. Vi driver med potte/ dotrening daglig, men det er nok "skummelt" å bæsje på do. Han er heller ikke tørr ennå på dagtid, så han bruker derfor bleie ennå. Vi driver med belønningssystem i form av klistemerker og tur til lekebutikken etter x antall dobesøk, men enkelte er nok tregere enn andre, og min bruker som sagt bleie ennå.

Han fortalte dog når tid han hadde bæsjet, ikke når tid han ble skiftet på.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe uvanlig at en unge på 3 år ikke er pottetrent og bleiefri selv om ungen har et godt utviklet språk. 

I ts sitt tilfelle så er det et guttebarn også, og gutter er jevnt over senere enn jenter når det kommer til bleieslutt. Så, de kan ha språket i orden, men ikke bleiekontrollen i orden. 

Hadde jeg vært deg ts så hadde jeg byttet barnehage. Dette er absolutt ikke ok. 

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg kan ikke så mye om dette, men en privat barnehage skal vel leve opp til samme krav og standarder som en offentlig. Har du fått plassen gjennom kommunen er vel barnehagen underlagt kommunens lover og regler ? Barnet ditt har rettigheter som ikke har blitt ivaretatt her, så du må definitivt ta grep. Helsesøster kan vel også kobles inn? Uansett så må du få rapportert dette videre opp i systemet, jeg ville forsøkt å få barnet ut av barnehagen og flyttet over i en ny, snarest mulig..

Jeg vil tro det. Det er en relativt stor barnehage, med 75-80 barn, hvorav 3 avdelinger der alle er delt inn i mindre grupper.

Helsesøster var kanskje ikke dumt nei.

Det skal definitivt videre opp i systemet!

Min ummidelbare tanke var jo at barnet mitt skal aldri i den barnehagen igjen! Men nå hadde vi en vanskelig barnehage start, til tross for at vi tok det i et rolig tempo med korte dager. Det har vært gråt hver morgen og natt over en laaang periode fordi at han ikke vil i barnehagen, nå de siste 2-3 mnd har det vært greit å dra i barnehagen, så jeg føler det er dumt å bryte opp det "trygge", for å flytte han over i en ny barnehage der alt er ukjent. :/

Skrevet
15 minutter siden, Sulosi skrev:

Nå har du skrevet veldig ryddig og greitt deres opplevelse av hvordan barnehagen håndterer bleieskift. I mitt sinn tenker jeg på hva annet de ikke klarer å holde orden på når noe så selvfølgelig som bleieskift blir for krevende for ansatte. 

Ta kopi av det du har skrevet her og lever det personlig til de ansvarlige i kommunen, kommunen er tilsynsmyndighet og skal se til at alle barnehager driver forsvarlig etter barnehageloven.

Ja, får gjøre det :)

Skrevet
16 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Kommunen har tilsynsmyndighet uansett barnehage eller hvordan barnet ble tildelt plass. Det står alt om dette i barnehageloven. 

Link til pdf fra kunnskapsdepartementet: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tilsyn_ med_ barnehager.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...