Gå til innhold

Pedagogikk student, pendler, ekstrajobb, uten lappen og familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå andre året på min bachelor.. Har til nå hatt tre eksamener hvor begge har falt på karakteren D. Jeg er skuffet over meg selv og bekymret for hvordan det vil ende...

Jeg har ikke lappen (uansett er to biler for dyrt nå), har barn på 3 år, mann, hus, hund og katt, pendler over en time hver vei. Ender ofte med at jeg blir hjemme å leser, noe som selvsagt ofte ender i å lese for lite ..

Er ikke ett alternativ å selge huset å flytte til studiestedet om noen foreslår det, mannen har jobb her og barnet sin barnehage, er her vi kan eie vårt hus...

Jeg har problemer med å si nei til selskaper og problemer med å være asosial fordi jeg gjerne vil opprettholde nettverket. Og vil at barnet vårt også skal det.

Har og begynt som ringehjelp, fordi vi får mer sikrere økonomi av det, vi klarer oss uten, men er bedre om jeg tar litt vakter, men her har jeg og problemer med å si nei, fordi jeg trenger erfaring og referanser. 

Noen råd?

Anonymkode: eaf77...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitt en time lengre på skolen hver dag i stedet for å lese hjemme?

evt avtal en eller to timer lesekveld hvor du får sitte uforstyrret å lese, uten mann/barn. 

Og du er ikke "asosial" hvis du dropper noen sosiale greier, ta det med ro. Har venninner jeg ikke møter på måneder hvor alt er like fint de gangene vi ses. Man må ikke være med på alt bestandig.

Vi er mange slitne studenter med ulike hverdagsproblemer og ulike forutsetninger for å få gode karakterer. Ofte går det seg til etterhvert når man får gode vaner og finner ut hvordan man lærer best.

• Liker 1
Skrevet

Høyere studier er ikke for alle, men det kan jo hende du har valgt feil studie. Hva med å bytte til sykepleien? Det er en mye enklere bachelor.

Anonymkode: cb00e...de1

• Liker 2
Skrevet

1 time reisevei er lite, karakteren D er ikke verdens undergang.

Lær deg å planlegge, få full ovrsikt over pensum, hva det forvenstes, luk ut det som er viktig og bruk litt ekstra tid på hvordan skive akademisk.

Sett grenser, hvis du har problemer med å si nei hvordan blir arbeidslivet?

Bli strukturert, få oversikt, lær deg og sette grenser.

Anonymkode: e0bc3...3b0

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyere studier er ikke for alle, men det kan jo hende du har valgt feil studie. Hva med å bytte til sykepleien? Det er en mye enklere bachelor.

Jeg vil ikke bli sykepleier 😉

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå for drømmen din, du klarer det du vil.

Anonymkode: e0bc3...3b0

Skrevet

Du må jobbe med studievanene dine før du begynner å jobbe ved siden av studiet.

Studiet er jobben din, og studiested arbeidsplassen din. Én times reisevei mellom hjem og arbeidsplass er ganske vanlig. Der skal du være hele dagen, og gjøre jobben din. Gå i alle forelesninger, gjøre alle oppgaver dere blir anbefalt, sitte på lesesalen og virkelig jobbe med fagene, høre med medstudenter om dere kan ha kollokvie sammen. Du og mannen din får dele på å levere og hente i barnehagen.

Anonymkode: d5cfb...95e

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil jo åpenbart ikke dette studiet nok heller.

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går nå andre året på min bachelor.. Har til nå hatt tre eksamener hvor begge har falt på karakteren D. Jeg er skuffet over meg selv og bekymret for hvordan det vil ende...

Jeg har ikke lappen (uansett er to biler for dyrt nå), har barn på 3 år, mann, hus, hund og katt, pendler over en time hver vei. Ender ofte med at jeg blir hjemme å leser, noe som selvsagt ofte ender i å lese for lite ..

Er ikke ett alternativ å selge huset å flytte til studiestedet om noen foreslår det, mannen har jobb her og barnet sin barnehage, er her vi kan eie vårt hus...

Jeg har problemer med å si nei til selskaper og problemer med å være asosial fordi jeg gjerne vil opprettholde nettverket. Og vil at barnet vårt også skal det.

Har og begynt som ringehjelp, fordi vi får mer sikrere økonomi av det, vi klarer oss uten, men er bedre om jeg tar litt vakter, men her har jeg og problemer med å si nei, fordi jeg trenger erfaring og referanser. 

Noen råd?

Kom deg på skolen og jobb med fag. Du vet jo selv hva som er problemet. Om du ikke klarer det, så vil du det ikke nok.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har en time reise hver vei og ikke kjører selv har du jo to timer om dagen til å lese uforstyrret. Men kutt ut ekstrajobben hvis du ikke klarer å si nei, eventuelt få noen faste vakter f.eks annenhver helg og si konsekvent nei til alt ekstra så lenge du studerer.

Anonymkode: 649ba...0fd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må jobbe med studievanene dine før du begynner å jobbe ved siden av studiet.

Studiet er jobben din, og studiested arbeidsplassen din. Én times reisevei mellom hjem og arbeidsplass er ganske vanlig. Der skal du være hele dagen, og gjøre jobben din. Gå i alle forelesninger, gjøre alle oppgaver dere blir anbefalt, sitte på lesesalen og virkelig jobbe med fagene, høre med medstudenter om dere kan ha kollokvie sammen. Du og mannen din får dele på å levere og hente i barnehagen.

Anonymkode: d5cfb...95e

Ja selvsagt, men jeg vil jo hente når jeg er hjemme før han...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvsagt, men jeg vil jo hente når jeg er hjemme før han...

Det er forståelig, men da må du sørge for å få ha hatt en full arbeidsdag på studiene først. Ikke gå i fella med at du alltid kan dra tidlig hjem og hente fordi du "bare studerer". 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? Har du gått begge studiene? Synes det er så merkelig når folk slenger rundt seg i øst og vest om at andre studier er lettere enn de de går på selv.

Skrevet

Har du et bibliotek i nærheten? Eller kafe? Det hjelper å dra et sted der du ikke har noe annet å gjøre enn å studere. Eller lage seg en studiekrok hjemme, skaff ørepropper. Når du studerer må kreve å få være i fred. 

Anonymkode: 713a6...17c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du et bibliotek i nærheten? Eller kafe? Det hjelper å dra et sted der du ikke har noe annet å gjøre enn å studere. Eller lage seg en studiekrok hjemme, skaff ørepropper. Når du studerer må kreve å få være i fred. 

Anonymkode: 713a6...17c

Burde absolutt begynne med det ja...😊🖒

Skrevet

Du bør i alle fall begynne med å gå på forelesning fremfor å slite sofaen hjemme. Der lærer du hvilken del av pensum foreleser fokuserer på, du får sammenhenger og tips som er vanskelig å finne ut av på egenhånd, og du kan diskutere fag med dine medstudenter. Å lese på skolen gjør også at du slipper distraksjoner som er hjemme. Dessuten kan du lese eller høre på fagrelevante podcast på vei til og fra skolen. En time reisevei er ikke lenge i dagens samfunn. 

Anonymkode: 05934...105

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør i alle fall begynne med å gå på forelesning fremfor å slite sofaen hjemme. Der lærer du hvilken del av pensum foreleser fokuserer på, du får sammenhenger og tips som er vanskelig å finne ut av på egenhånd, og du kan diskutere fag med dine medstudenter. Å lese på skolen gjør også at du slipper distraksjoner som er hjemme. Dessuten kan du lese eller høre på fagrelevante podcast på vei til og fra skolen. En time reisevei er ikke lenge i dagens samfunn. 

Anonymkode: 05934...105

Sliter sofaen gjør jeg iallefall ikke, da har jeg ordlagt meg feil... Her er det alltid noe å gjøre.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter sofaen gjør jeg iallefall ikke, da har jeg ordlagt meg feil... Her er det alltid noe å gjøre.

Noe som gjør at du ikke fokuserer på studier når du er hjemme. Nettopp derfor bør du komme deg på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...