Gå til innhold

Hvilke formelle krav er det til å bli statsminister i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at man i hvert fall må inneha norsk statsborgerskap, eller må man egentlig det? Er det flere formelle krav?

Anonymkode: 254a4...49e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må vel stå i den norske statskirken også om jeg ikke husker helt feil?

Anonymkode: 5e427...996

Skrevet

Nei, men 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må vel stå i den norske statskirken også om jeg ikke husker helt feil?

Nei. 

Det var ein regel om at kyrkjeministeren og eit fleirtal av statsrådane måtte vere medlemer, men den er endra.

Eg trur ikkje det finst krav om at korkje stortingsmenn eller statsrådar må vere norske statsborgarar, men rett meg om eg tek feil.

Skrevet
50 minutter siden, Knut Berg skrev:

Nei, men 

Nei. 

Det var ein regel om at kyrkjeministeren og eit fleirtal av statsrådane måtte vere medlemer, men den er endra.

Eg trur ikkje det finst krav om at korkje stortingsmenn eller statsrådar må vere norske statsborgarar, men rett meg om eg tek feil.

Så bra! :D
Noen ganger blir man glad for å ta feil (Y)

Anonymkode: 5e427...996

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Så lenge man er 18 år og norsk statsborger går det vel greit. Tror ikke man trenger å være med i noe parti en gang. Stortinget kan vel sende hvem de vil til kongen og be om hans godkjenning.

Her er det meget mulig jeg tar feil.

Skrevet

Påkledd, og relativt edru.. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke finne noen sted at det er noen formelle krav til hvem som kan bli statsminister. Bare at det er en som utnevnes av kongen og må ha støtte i stortinget. Altså ingen krav til alder, bosted, statsborgerskap osv.

Så i ytterste konsekvens kan en golden retriever bli statsminister i Norge. Eller en amerikaner, Hillary Clinton er vel arbeidsledig nå.

(ser forresten at tråden ble postet i feil kategori)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke finne noen sted at det er noen formelle krav til hvem som kan bli statsminister. Bare at det er en som utnevnes av kongen og må ha støtte i stortinget. Altså ingen krav til alder, bosted, statsborgerskap osv.

Så i ytterste konsekvens kan en golden retriever bli statsminister i Norge. Eller en amerikaner, Hillary Clinton er vel arbeidsledig nå.

(ser forresten at tråden ble postet i feil kategori)

Vil anta at det er krav om at man er norsk statsborger. Det må man ihvertfall være for å bli valgt inn på Stortinget, samt for å stemme ved stortingsvalg. Medlemmer av kommunestyrer rundt om trenger ikke norsk statsborgerskap så lenge de oppfyller kriteriene for å kunne stemme ved kommunevalget.

Skrevet
37 minutter siden, Kjetil E skrev:

Vil anta at det er krav om at man er norsk statsborger.

Ingen har så langt kunna vist til ein slik paragraf, så alt tyder på at eit slikt krav ikkje eksisterer. Stortinget, det er ei anna sak.

Skrevet
3 timer siden, Knut Berg skrev:

Ingen har så langt kunna vist til ein slik paragraf, så alt tyder på at eit slikt krav ikkje eksisterer. Stortinget, det er ei anna sak.

Ifølge Store norske leksikon https://snl.no/statsråd er det et krav ja at alle statsråder må ha norsk statsborgerskap. 

• Liker 1
Skrevet
På 11/11/2016 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Regner med at man i hvert fall må inneha norsk statsborgerskap, eller må man egentlig det? Er det flere formelle krav?

Ingen krav utenom at vedkommende helst ikke bør ha sonet en dom, altså vært dømt i en straffesak. Greit med siktet og henlagt (fordi enhver kan anmelde hvem som helst), men altså ikke blitt dømt. 

Anonymkode: a1a89...122

Skrevet

Ser ut til at Grunnloven inneholder krav om at embeter i staten bare kan gis til norske borgere taler landets språk.

Sa da kan vi legge denne saken død. Og det forklarer også hvorfor tidligere likestillingsminister Manuela Ramin Osmundsen fikk innvilget statsborgerskap 12 dager før hun tiltrådte som statsråd.

Skrevet
2 timer siden, Kjetil E skrev:

Ifølge Store norske leksikon https://snl.no/statsråd er det et krav ja at alle statsråder må ha norsk statsborgerskap. 

Glimrande! Då er den saka klar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...