Gå til innhold

Kalorier og næringsdrikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, petterm skrev:

Det første du må gjøre er å få sykehuset til å søke om refusjon på blå resept for næringsdrikker og sondenæring (så har du det også klart hvis det blir aktuelt.) Min erfaring er at det behandles meget raskt av Helfo. Tror du kan få på blå resept fra sykehusapoteket inntil søknaden er behandlet.

Siden du får i deg noe næring på egen hånd vil jeg anbefale deg å prøve forskjellige næringsdrikker for å se om du synes noen av dem er OK. Vanlige næringsdrikker har 300 kal pr flaske på 2dl. Noen har 400, og da trenger du selvsagt færre for å få i deg nok næring. Fullverdige næringsdrikker er melkebaserte. Noen næringsdrikker er yoghurt basert. Kanskje du synes det er OK? Noen næringsdrikker er juicebaserte og kan kanskje erstatte det du pleier å drikke i alle fall? Resource addera plus appelsin og appelsin/ananas synes jeg smaker naturlig appelsinjuice. Selv om de inneholder litt færre kalorier(ca 250/2dl) synes jeg den naturlige smaken gjør at det er lettere å drikke dem. Resource komplett næringsdrikk med sjokoladesmak synes jeg smaker som kakao, den har mer naturlig sjokoladesmak enn de andre næringsdrikkene. Den finnes også i 400kal variant. Den kan drikkes både varm og kald. Resource komplett 400kal med vaniljesmak kan fryses og spises halvtint.Jeg bruker den også som en slags fløte på frukt og bær. Fortini smoothie næringsdrikk er smoothie lignende, og fungerer som en avveksling for meg. Fortini er egentlig beregnet på barn, og har ikke helt optimal sammensetning for voksne, men så vidt jeg forstår er det greit som en variasjon, så lenge man supplerer med andre drikker.

Det finnes også forskjellige puddinglignende næringer som du kan prøve. Jeg liker en variant som heter Yocreme, den er litt yoghurt lignende i smaken og gir en god variasjon.

Noen sykehus har en avdeling som heter behandlingshjelpemidler. Der kan du bestille næringsdrikker og få de kjørt hjem til deg. Noen apotek leverer også næringsdrikker hjem til deg gratis når du har blå resept. Jeg prøver å få mest mulig næringsdrikker som inneholder fiber, tror det er bra for fordøyelsen. Innimellom bestiller jeg ferdige næringssupper med forskjellige smaker. Det kan være en variasjon. Noen av suppene smaker OK. bl. a. en med kyllingsmak, og en med tomatsmak. Andre smaker lite. Krydder hjelper på smaken.

Du kan også vurdere sondenæring i en periode, inntil du får i deg nok næring på andre måter. Sondenæring er litt styr. Du får slange gjennom nesa, og du får en pumpe som pumper næringen ned i tarmen. Slangen til sondenæringen må skylles før/etter bruk, og den må byttes hver dag. Jeg måtte vende meg til sondenæring, så det er en innkjøringsperiode. Jeg fikk en ryggsekk der jeg kunne ha sondenæring og pumpe. Det gjorde at jeg var mer mobil. Så vidt jeg husker brukte jeg flere timer pr. dag for å få i meg nok sondenæring. Klarer meg heldigvis med næringsdrikker og det jeg klarer å spise av mat nå.

Behandlingshjelpemidler har også sondeutstyr og sondenæring.

Har prøvd å dele litt av mine erfaringer. Håper du får hjelp til å få i deg tilstrekkelig næring, helst uten å måtte bruke sonde.

Lykke til!

Håper jeg slipper sonde da jeg må hente/levere unger i barnehage pluss jeg jobber litt - 

jeg har utrolig nok energi i hverdagen - 

vanligvis hadde jeg fått migrene og vært svimmel av å spise så lite...

men jeg har "heldigvis" 20 kg i overvekt å ta av, så er vel inne i en ketosetilstand sikkert... gratis slankekur...

men i min tilstand er det ikke bra å gå ned så mye i vekt utilsiktet, jeg trenger energien sa legen.

I dag klarte jeg å spise 1 grov skive med kaviar, 1 egg, 1 yoghurt og 1 glass juice til frokost, så ett eple, litt senere en miniflutes (små fine rundstykker) med fårepølse og litt smør og et glass juice, jeg har drukket 3 små næringsdrikker med 250 cal per stk, jeg har spist 1/2 taco og 2 glass cola, og en bitteliten skål med potetgull med dip, og en liten porsjon is.

Vanskelig å regne på det, men kan hende jeg kommer i pluss i dag?

Men det er lite jeg spiser....

Jeg er i alle fall glad jeg klarte å få i meg noe "normal" mat....

Er det alle næringsdrikker som kan fryses? Jeg liker veldig godt den med sjokolade, smaker som sjokoladeis :9

Anonymkode: d5ba9...744

Skrevet

Har blå resept på næringsdrikker....

betyr det da at legen på sykehuset har søkt helfo?
De på apoteket mente det var søkt, kan de se det inne på programmet sitt?

Jeg er så redd legen har kun skrevet resept og ikke søkt.....

Og de på apoteket sa at jeg kan få en spesifisert kvittering nrå jeg skal sende inn, trenger ikke ta vare påd e jeg har fått, for de har det inne i systemet? Kan de se hva andre apotek har skrevet ut og?

Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper jeg slipper sonde da jeg må hente/levere unger i barnehage pluss jeg jobber litt - 

jeg har utrolig nok energi i hverdagen - 

vanligvis hadde jeg fått migrene og vært svimmel av å spise så lite...

men jeg har "heldigvis" 20 kg i overvekt å ta av, så er vel inne i en ketosetilstand sikkert... gratis slankekur...

men i min tilstand er det ikke bra å gå ned så mye i vekt utilsiktet, jeg trenger energien sa legen.

I dag klarte jeg å spise 1 grov skive med kaviar, 1 egg, 1 yoghurt og 1 glass juice til frokost, så ett eple, litt senere en miniflutes (små fine rundstykker) med fårepølse og litt smør og et glass juice, jeg har drukket 3 små næringsdrikker med 250 cal per stk, jeg har spist 1/2 taco og 2 glass cola, og en bitteliten skål med potetgull med dip, og en liten porsjon is.

Vanskelig å regne på det, men kan hende jeg kommer i pluss i dag?

Men det er lite jeg spiser....

Jeg er i alle fall glad jeg klarte å få i meg noe "normal" mat....

Er det alle næringsdrikker som kan fryses? Jeg liker veldig godt den med sjokolade, smaker som sjokoladeis :9

Jeg synes du er flink! Kan ikke skjønne annet enn at dette går bra når du supplerer med næringsdrikker. 

Hvis du bytter ut juice og evt cola med juicebaserte næringsdrikker så har du 750 kalorier bare der. 

Vedr å fryse næringsdrikker kan du lese her:

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.nutricia.no/images/uploads/Files/BROSJYRER/Serveringstips.pdf&ved=0ahUKEwiS26HFsaTQAhWDCSwKHUl1A7gQFgg5MAI&usg=AFQjCNHLz3r-GP6VHX9L9UKpZuoKtQsSYQ

Endret av petterm
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Mvh Sulosi, mod.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de på apoteket sa at jeg kan få en spesifisert kvittering nrå jeg skal sende inn, trenger ikke ta vare påd e jeg har fått, for de har det inne i systemet? Kan de se hva andre apotek har skrevet ut og?

Har legen søkt så får du et vedtak fra Helfo på at du har fått innvilget blå resept. Vedtaket må du ta med første gangen du får på hvert enkelt apotek og vise frem fordi det der står hvilket punkt i blåreseptforskriften du har fått dette innvilget etter og det skal legges inn i datatsystemet hver gang apotket ekspiderer resepten. 

Det du har fått, slik jeg forstår deg, er en hvit resept. Denne kan apoteket ekspedere i påvente av at det blir fattet vedtak hos Helfo. Du tar vare på kvitteringene og når du får vedtak så sender du alle kvitteringene sammen med kopi av vedtaket og en søknad om å få dekket det du har betalt for næringsmidler til apoteket. Du må ha papirkvitteringer på alt du søker om å få refundert i ettertid, ellers skjer det ingenting. (Du skal være frisk for å være syk.) 

Er du usikker på om legen har søkt, så sender du en mail til Helfo og spør, eller ringer dem på mandag. 

Anonymkode: 7b953...fca

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis avdelingen din på sykehuset er vandt til blå resepter med næringsdrikker så har de sikkert søkt Helfo. Sykehuset mitt hadde i alle fall en egen perm med rutiner for å søke om vedtak på næringsdrikker. Jeg fikk beskjed om at Sykehusapoteket kunne levere ut næringsdrikker på blå resept i påvente av vedtak fra Helfo. Jeg betalte bare egenandel, selv om jeg ikke hadde fått vedtak. Vet ikke om det er sånn fremdeles. 

Endret av petterm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...