AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Jeg bor i en 57 km leilighet i 4. etasje. Pr år bruer jeg 12.000 kwh strøm, det blir en kostnad på ca 800 hver måned. Mer om vinteren og mindre om sommeren. Er det mye? Det er ink. nettleie. Hvordan bolig har du og hvor mye bruker og betaler du? Anonymkode: 48ff0...885
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Høres ganske normalt ut syns jeg. Anonymkode: f140f...5f2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 Det kan ikke vi si noe særlig om. Har samme størrelse og bruker under halvparten, men jeg har oppvarming inkludert. Har heller ikke vaskemaskin i leiligheten. Anonymkode: c4123...3b3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 Du betaler etter forbruk. Ommdu betaler for mye i forhold til forbruk er umulig å svare deg på. Anonymkode: c07f6...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 Jeg har ikke oppvarming eller varmtvann inkludert. Oppgi det dere som har dette, regner med dere har en del høyere felleskostnader, jeg betaler 2.400 pr mnd. Anonymkode: 48ff0...885
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en 57 km leilighet i 4. etasje. Pr år bruer jeg 12.000 kwh strøm, det blir en kostnad på ca 800 hver måned. Mer om vinteren og mindre om sommeren. Er det mye? Det er ink. nettleie. Hvordan bolig har du og hvor mye bruker og betaler du? Anonymkode: 48ff0...885 Hvor langt er ettet tau? Gammel.leilighet? bare strøm til oppvarming? gamle downlights? lufter mye? Anonymkode: 1909d...be7
Ny Bruker Skrevet 12. november 2016 #7 Skrevet 12. november 2016 Syns det er normalt forbruk. Vi har 60 kvm, hjørneleilighet. Betaler 740 kr i mnd i snitt. Nettleie er jo så å si halvparten, så det er egentlig lite for selve strømmen.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor langt er ettet tau? Gammel.leilighet? bare strøm til oppvarming? gamle downlights? lufter mye? Anonymkode: 1909d...be7 Jeg prøver å spare litt på strømmen, tar heller på genser enn å skru opp varmen. Har også hjørneleilighet, fra 50 eller 60 tallet husker ikke helt, men har nye vinduer og dører, og lufter ikke mye, soverommet varmer jeg nesten ikke opp, liker å ha det kaldt der. Anonymkode: 48ff0...885
Akay Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 Hus på 300m2 pluss oppvarmet anneks og garasje og også utleiebolig. strøm inkludert i husleien til leieboer. I tillegg har jeg elbil. Betaler 2000.- denne måneden og det er endel høyere enn normalt. Inkl nettleie
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 3 minutter siden, Akay skrev: Hus på 300m2 pluss oppvarmet anneks og garasje og også utleiebolig. strøm inkludert i husleien til leieboer. I tillegg har jeg elbil. Betaler 2000.- denne måneden og det er endel høyere enn normalt. Inkl nettleie Det er blant annet slike eksempler som gjør jeg synes jeg betaler/bruker mye. Min bolig er jo mye mindre enn det du varmer opp, og jeg sparer i tillegg på strømmen. Anonymkode: 48ff0...885
Akay Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er blant annet slike eksempler som gjør jeg synes jeg betaler/bruker mye. Min bolig er jo mye mindre enn det du varmer opp, og jeg sparer i tillegg på strømmen. Anonymkode: 48ff0...885 Jeg sparer ikke på strømmen. Bruker det jeg må men varmer opp med ved. Har 4 oljefylte ovner som står på middels i hele vinterhalvåret. En i hver etasje pluss i annekset. Holder jevn temperatur på ca 21 grader. I tillegg 2 varmtvannsberedere, en for leieboer og en for oss. elbilen bruker ca 150-200.- i mnd på opplading. har nettleie (denne er lik over hele landet) og strøm fra fjordkraft
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #12 Skrevet 12. november 2016 Jeg synes forbruket virker litt høyt siden jeg bruker i underkant av 8 000 kWt på 45 kvm. Det er en gammel leilighet uten noen fancy energisparingsløsninger. Anonymkode: db06d...1a2 1
Resignert Skrevet 12. november 2016 #13 Skrevet 12. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er blant annet slike eksempler som gjør jeg synes jeg betaler/bruker mye. Min bolig er jo mye mindre enn det du varmer opp, og jeg sparer i tillegg på strømmen. Anonymkode: 48ff0...885 Det er ikke nødvendigvis slik at strømforbruket er proporsjonalt med størrelsen på boligen, selv i de tilfellene der de er bygd etter samme forskrifter/krav og har like mye isolasjon i vegger og tak. Om man sammenligner oppvarmingskostnader for en liten hytte på 50 kvm og et hus på 200 kvm, vil huset kanskje ha 2 til 3 ganger høyere kostnad. Ikke 4 ganger som mange vil tro. Dette har rett og slett med geometri å gjøre, altså total vegg og takplater i forhold til gulvareal. Større blir relativt sett billigere å varme opp. Så er det store variasjoner i isolasjon og ventilasjonssystem i ulike boliger, og hvilken type oppvarming. F.eks varmepumpe eller panelovner. Og så er det hvordan boligen brukes. Hvor mye dusjer man, hvor ofte går vaskemaskin, hvor mye matlaging og baking driver man med, osv. Rimelig vanskelig å sammenligne for folk flest. Men etterhvert blir jo boliger energimerke ved salg, det hjelper litt. Men én kostnad på 800 kr pr måned må da være helt akseptabelt. Hvor mye bruker TS på frisør, klær og kafebesøk f.eks? 1
Akay Skrevet 12. november 2016 #14 Skrevet 12. november 2016 Nå har ikke jeg gjort veldig mye for å spare strøm men det jeg har gjort er å bytte samtlige lyspærer i huset med ledpærer. Det sparer man faktisk en god del i året på. med lyspærer på 3watt kontra 40-60 watt så kan besparelseb være stor dersom du har mange.
Resignert Skrevet 12. november 2016 #15 Skrevet 12. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke vi si noe særlig om. Har samme størrelse og bruker under halvparten, men jeg har oppvarming inkludert. Har heller ikke vaskemaskin i leiligheten. Anonymkode: c4123...3b3 Oppvarming står gjerne for over halvparten av strømforbruket. Deretter kommer varmtvann, vaskemaskin og oppvaskmaskin. Belysning, TV, PC og denslags bruker egentlig lite strøm, og uansett er det og små varmekilder som bidrar til oppvarming. Så du bruker nok like mye energi som TS, men betaler for det via fellesutgifter.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #16 Skrevet 12. november 2016 2 minutter siden, Akay skrev: Nå har ikke jeg gjort veldig mye for å spare strøm men det jeg har gjort er å bytte samtlige lyspærer i huset med ledpærer. Det sparer man faktisk en god del i året på. med lyspærer på 3watt kontra 40-60 watt så kan besparelseb være stor dersom du har mange. Det er ikke mange kronene i det store å spare på lyspærer, det meste av kostnaden kommer fra oppvarming. Anonymkode: 48ff0...885
PhilosopherSe7en Skrevet 12. november 2016 #17 Skrevet 12. november 2016 Hvordan sparer en strøm? Har hørt om å kutte ned på forbruket, men aldri å spare strøm. Må jo ha en haug med batterier da så en sparer opp når strømprisene er lav og bruker når strømprisene er høy. Ellers er både vaskemaskin, oppvaskemaskin, tørketrommel, tv og den slags ganske rimelig. Det som koster er varmtvann og oppvarming og faktisk belysning om en ikke har byttet over til LED. Bruker en komfyren en time for dagen blir det ca 400 i året. Oppvaskemaskin som kjører annenhver da, ca 350 kroner i pret. 3 maskiner med klær + tørketrommel i uken, ca 600 i året. Varmtvann, oppvarming og belysning, ca 11 000 i året. http://www.enok.no/enokguiden/09_1.html 1
Rainbow Skrevet 12. november 2016 #18 Skrevet 12. november 2016 Jeg husker ikke hvor mye vår nettleie var på, for det var separate regninger, men i rent strømforbruk i en 65 kvadratmeter stor leilighet brukte vi fra 450 til 120 kroner i mnd avhengig av når på året det var. Gjennomsnittet lå vel på 250. Men vi lufta langt over gjennomsnittet mye og hadde det relativt kaldt pga hund med mye pels. Nå har vi flytta til hus, så neste strømregning blir ganske annerledes kan jeg tenke meg!
Akay Skrevet 12. november 2016 #19 Skrevet 12. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mange kronene i det store å spare på lyspærer, det meste av kostnaden kommer fra oppvarming. Anonymkode: 48ff0...885 Ikke helt enig. Hvertfall ikke for min del. Har stort hus med veldig mange lyspunkt og opptil 3 pærer per lampe. Tidligere var hovedmengden lyspærer 50watt halogen. Om man tar utgangspunkt i 20 pærer (mer her) på 50 watt som står på 12 timer i døgnet. 50w pære x 12 timer = 600watt på 12 timer. 20 pærer x 600 watt = 12000 watt (12 kwh) 12 kwh x 365 dager = 4380 kwh og om man gjør samme med ledpærer så vil samme regnestykket gi ca 263 kwh i året med en 3 watt pære. så at du sparer en del på led er ikke tull. Men så varierer det med hvor mye som står på i 12 timer daglig da. Hos mine foreldre gjorde det faktisk det.. stod på i opptil 16 timer per dag. Og besparelsen etter å ha byttet der var faktisk godt merkbar.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #20 Skrevet 12. november 2016 40 minutter siden, Rainbow skrev: Jeg husker ikke hvor mye vår nettleie var på, for det var separate regninger, men i rent strømforbruk i en 65 kvadratmeter stor leilighet brukte vi fra 450 til 120 kroner i mnd avhengig av når på året det var. Gjennomsnittet lå vel på 250. Men vi lufta langt over gjennomsnittet mye og hadde det relativt kaldt pga hund med mye pels. Nå har vi flytta til hus, så neste strømregning blir ganske annerledes kan jeg tenke meg! Oppdater oss gjerne! Anonymkode: 48ff0...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå