AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Hei. Ungen er 3 og ett halvt år, maks 50 ord, ca. 10 av dem "rene", og halvparten av dem er kanskje forstålig for fremmede. Det begynner og bli meget synlig for andre unger i barnehage, virker heldigvis som ungen selv ikke merker så mye Vært inn og ut av hørselstester, han hører! (ikke døv med andre ord) Både vi som foreldre og barnehage har vel aldri hatt inntrykk av dårlig hørsel heller, men noe vanskelig og få kontakt med til tider, ja! Men veldig variabelt som sagt... Har hatt væske i det ene øret periodevis, hatt dren ett års tid. Fysiologien tilsier perfekt hørsel på det andre øret (undersøkt grundig), og noe både visking, ikke direkte øyekontakt (lese-på-munn) og lyder fra gata i stor grad bekrefter. Hørsel og språk hører selvsagt sammen, men til og med ørelegen nå, ved siste kontroll betviler at dårlig utviklet språk har sammenheng med dårlig hørsel, da minst ett øre hører godt, selvom ett annet har hørt, eller hører muligens noe mindre. Med minst ett "friskt" øre skulle språket ha vært bedre mente han. Det er mye det samme det går i av tale, enkle "setninger" som US-Ø, US-Ø (huset er rødt) Så noen som har lignende opplevelser med deres barn? Ift. språk, hørsel m.m. ..... For INGEN skjønner hvorfor språk mangler. Anonymkode: 44889...7e7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Noen barn har språkvansker uten at man nødvendigvis kan finne en "synlig" årsak. Men det er viktig å få kartlagt/utredet (og da språket i seg selv) slik at det blir iverksatt tiltak. Tidlig intervensjon er viktig. Du bør i samråd med barnehagen melde barnet opp til PPT. Anonymkode: f4279...672 1
MENNSkvinneguide Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 (endret) PPT er kontaktet Bedriver kartlegging fåreløpig, TTT (Ting tar tid) Og anonymknapp er bare tull Endret 11. november 2016 av MENNSkvinneguide
Kara W Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 Noen barn er tregere enn andre med språkutviklingen, men det er godt at dere får hjelp, slik at dersom det skulle være noe så kan dere sette inn tiltak allerede nå, heller enn å vente helt til skolealder, som mange dessverre gjør. Hvordan er språkforståelsen til barnet? En ting er å kunne si ordene rent, men det viktigste er at de forstår ordene de hører. Kan dere bruke vanlige setninger, gi to beskjeder på en gang, gi beskjeder uten å bruke armbevegelser/vise osv?
MENNSkvinneguide Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 3 minutter siden, Kara W skrev: Noen barn er tregere enn andre med språkutviklingen, men det er godt at dere får hjelp, slik at dersom det skulle være noe så kan dere sette inn tiltak allerede nå, heller enn å vente helt til skolealder, som mange dessverre gjør. Hvordan er språkforståelsen til barnet? En ting er å kunne si ordene rent, men det viktigste er at de forstår ordene de hører. Kan dere bruke vanlige setninger, gi to beskjeder på en gang, gi beskjeder uten å bruke armbevegelser/vise osv? Språket har stått i stampe det siste året, rent utalemessig.... Språkforståelsen har vi egentlig ikke tvilt på, men den siste tiden begynner jeg og lure dessverre.., En god del ganger så blir beskjeder totalt misforstått, og da ikke med "tull-og-tøys-alderen" Kan vel nesten virke som i det siste når man legger merke til ting, at mye er rutiner for ungen, og ikke alltid en respons på en beskjed, rigide sådan, men hver alder sin sjarm! Allikevel, isbilen høres uansett om den er på andre sida av byggefeltet! Samme med en viskene beskjed at det er is i fryseren! Forbinder ting en ser med det en kan si, eksempelvis så kan en mann med hatt på tven, bli en utførelse av tegn-til-tale versjonen av lille petter edderkopp En del "hm" (altså en bitte-liten lyd ved bedkjeder) den siste tiden, på en del beskjeder, men ikke alle. Og varierer ikke med hvilken type beskjed, kan gjerne være den samme beskjeden samme dag, der den ene ganger er ett "hm" andre gangen så utføres det med en gang... Men legger man merke til ting blir man jo også gal Bruker vanlige setninger: Både ja og nei, noen ganger kan vi, andre ganger ikke. Noen beskjeder med armbevegelser/ tegn-til-tale, andre ikke... Virker som det også varierer hvor han er. (hjemme/barnehage/på besøk) Kan ikke føre noe samtale med ungen, hvordan dagen i barnehagen har vært, ender som regel i navneopprop opp igjjen og opp igjen, samt historien om da vi snubla på veien hjem for en måned siden.
Honnikorn Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 BUP er veien å gå her. Som det er beskrevet med gjentagende historier og det som står over her så tenker jeg noe i retning spesifikke språkvansker og litt autistiske trekk muligens...
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Ungen er 3 og ett halvt år, maks 50 ord, ca. 10 av dem "rene", og halvparten av dem er kanskje forstålig for fremmede. Det begynner og bli meget synlig for andre unger i barnehage, virker heldigvis som ungen selv ikke merker så mye Vært inn og ut av hørselstester, han hører! (ikke døv med andre ord) Både vi som foreldre og barnehage har vel aldri hatt inntrykk av dårlig hørsel heller, men noe vanskelig og få kontakt med til tider, ja! Men veldig variabelt som sagt... Har hatt væske i det ene øret periodevis, hatt dren ett års tid. Fysiologien tilsier perfekt hørsel på det andre øret (undersøkt grundig), og noe både visking, ikke direkte øyekontakt (lese-på-munn) og lyder fra gata i stor grad bekrefter. Hørsel og språk hører selvsagt sammen, men til og med ørelegen nå, ved siste kontroll betviler at dårlig utviklet språk har sammenheng med dårlig hørsel, da minst ett øre hører godt, selvom ett annet har hørt, eller hører muligens noe mindre. Med minst ett "friskt" øre skulle språket ha vært bedre mente han. Det er mye det samme det går i av tale, enkle "setninger" som US-Ø, US-Ø (huset er rødt) Så noen som har lignende opplevelser med deres barn? Ift. språk, hørsel m.m. ..... For INGEN skjønner hvorfor språk mangler. Anonymkode: 44889...7e7 Hvorfor har ikke barnehagen eller helsestasjon reagert og henvist videre? Ønsker ikke å utlevere tilsvarende problem på nettet og hva som ble funnet. Anonymkode: 34fbd...173
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 Få han utredet. Hos PPT tar ting tid, ville gått via legen. I mellomtiden stimuler språk selv: -les -ha samtaler -bruk musikk -lag egen språkbok, ta bilder- lim i bok Anonymkode: db2ca...7c7
MENNSkvinneguide Skrevet 11. november 2016 #9 Skrevet 11. november 2016 Ungen er sjarmerende, smelter di fleste (om ikke alle), "alltid" glad, og viser STOR omsorg for personer rundt seg. Det er ihvertfall det vi hører i alle sammenhenger... Muligens dette tar fokus bort fra "problemområder" om du skjønner Anonymkode: 34fbd...173 Og til Honnikorn: Tanken har nok streifet, mer og mer og mer di siste månedene.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Skrevet 11. november 2016 Tidlige trekk ved ba -Får ikke alltid ønsket kontakt, fester ikke blikk -Peker ikke - Lett overstimulert -Forinket språk -Rigid Anonymkode: db2ca...7c7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #11 Skrevet 11. november 2016 14 minutter siden, MENNSkvinneguide skrev: Ungen er sjarmerende, smelter di fleste (om ikke alle), "alltid" glad, og viser STOR omsorg for personer rundt seg. Det er ihvertfall det vi hører i alle sammenhenger... Muligens dette tar fokus bort fra "problemområder" om du skjønner Anonymkode: 34fbd...173 Og til Honnikorn: Tanken har nok streifet, mer og mer og mer di siste månedene. Ja, jeg skjønner. Men her er likefullt noe som ikke stemmer. Helsestasjon eller fastlege burder henvist videre etter fyllte tre år. Først da vil hjelpetiltak kunne settes inn. Anonymkode: 34fbd...173
MENNSkvinneguide Skrevet 11. november 2016 #12 Skrevet 11. november 2016 Send gjerne en PM om noen har noen lignende erfaringer
Honnikorn Skrevet 11. november 2016 #13 Skrevet 11. november 2016 30 minutter siden, MENNSkvinneguide skrev: Ungen er sjarmerende, smelter di fleste (om ikke alle), "alltid" glad, og viser STOR omsorg for personer rundt seg. Det er ihvertfall det vi hører i alle sammenhenger... Muligens dette tar fokus bort fra "problemområder" om du skjønner Anonymkode: 34fbd...173 Og til Honnikorn: Tanken har nok streifet, mer og mer og mer di siste månedene. Atypisk infantil autisme er det jeg har mest erfaring med kombinert med språkvansker. Du bør nok få en utredning som finner problemområdene så man kan jobbe med disse. Dette er ingen katastrofediagnose om så skulle være, men språk bør en begynne å jobbe med tidlig. Jeg vet de er restriktive på å sette diagnoser på så små barn, men prosessen er lang og jo før en setter inn ekstra ressurser jo bedre er det jo.
MENNSkvinneguide Skrevet 29. september 2017 #14 Skrevet 29. september 2017 Liten oppdatering: Og da var utredning på bup nesten ferdig, etter henvisning fra lege og PPT, en liten legetime (nok en gang) er det som nå mangler. Psykolog på bup etter en grundig utredning gjennom tester, intervjuer m.m. er nå ferdig med sitt arbeid, og mente at autisme var det man helte imot. Man ble mer og mer sikker på dette. Og det er vel kun leger som på papiret setter diagnoser, men siden bup sitt personell har uttalt hva utredningen har gitt som svar, så venter man slik jeg ser det, kun på den formelle underskriften fra riktig fagperson...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå