AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Del Skrevet 11. november 2016 Altså først for å si ifra, jeg støtter IKKE pels. Jeg kjenner jeg blir oppgitt av pelsdiskusjoner på nett, for det blir KUN satt fokus på jakkene, at folk til og med glemmer alt annet grusomme som skjer. Hvorfor er de ikke imot kjøtt? Hvorfor er de ikke imot slavearbeidet? Hvorfor er de ikke imot dyretestet sminke? Hva med da iPhone? Hvorfor skal man absolutt ha dundyne,dunpute osv, bare for at DU skal sove bedre? Disse fuglene må altså dø for at du skal ha en varmere dyne også. Så mange unge som er helt imot pels, når de da spiser kjøtt, bruker dyretestet sminke, kjøper klær av mennesker som har blitt brukt som slaver. Ser diskusjoner der unge jenter påstår at det ikke er dyremishandling i slakteriene, og at det mye av slavearbeidet har folk valgt selv, men der har de ikke tenkt så langt. Det stemmer nok at ulvene er i fotsaksfeller, men så kommer de med at de river av pelsen og skinnet (flår) de levende. Hvor de da har det fra kan jeg faktisk tenke meg, de har da tenkt at de mårhundene som blir flådd i Asia, er pelsen som er på jakka, men det er ikke samme pelsen. Selv om man ser personer flår et dyr som ulv eller mårhund, så betyr det ikke at pelsen er til DEN jakka, det betyr heller ikke at de skal bruke pelsen. De flår fordi de er ustabile gale mennesker som er helt forstyrret. Men nå skal ikke alt fokuset gå på bare jakkene, for det er da vi virkelig glemmer alt annet som lider. Slakteriene driver også med tortur av dyr, ikke alle slakteriene som avliver dyrene med engang. Dette gjelder både i Norge og utlandet. Ingenting er like ille i Norge som det er i utlandet. Om man da skal si imot på at kjøttprodusentene ikke driver med mishandling, så burde man google ned "Slakteri dyremishandling" på forskjellige språk, eller sjekke utenlandske aviser. Ikke alle pelsfarmer driver med mishandling av dyr, ikke alle slakterier som driver med mishandling av dyr, ikke alle som blir tvunget til slavearbeid og mishandlet. Men om man da spiser kjøtt, bruker dyretestet sminke osv, og da er imot pels så blir det ikke logisk. Tenk også på alle dyrene som kunne spart livet sitt, men som da ikke kunne leve fordi DU trengte å kose deg med biffsnadder osv. Det jeg prøver å komme fram til er du en dyreelsker som hater pels, så burde du også tenke litt når du spiser kjøtt, og mye annet. SLUTT Å BARE FOKUSER PÅ JAKKENE. (Er litt dårlig til å skrive så man kan fort misforstå, så om noen tolker meg feil så spør gjerne hva jeg mener) Anonymkode: 653a5...940 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #2 Del Skrevet 11. november 2016 Som veganer (dette er relevant informasjon) så er jeg uenig. Det at du viser initiativ for noe er langt bedre enn å gjøre ingenting eller å ikke bry seg i det hele tatt. Pelsdebatten er langt oftere oppe i norske media enn kjøttdebatt, "dundebatt", barnearbeid og spørsmålet om bærekraftige produkter (i den form av lønn til arbeidere). Da er det vel bare naturlig at folk lager seg et standpunkt om en sak som de stadig får informasjon om i media? Anonymkode: ba7b6...324 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #3 Del Skrevet 11. november 2016 Enten stapper man i seg kjøtt, bruker pels, går med H&M klær, osv Eller så spiser man ikke kjøtt, går ikke med pelsjakke, bruker dyretestet sminke Anonymkode: 653a5...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #4 Del Skrevet 11. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som veganer (dette er relevant informasjon) så er jeg uenig. Det at du viser initiativ for noe er langt bedre enn å gjøre ingenting eller å ikke bry seg i det hele tatt. Pelsdebatten er langt oftere oppe i norske media enn kjøttdebatt, "dundebatt", barnearbeid og spørsmålet om bærekraftige produkter (i den form av lønn til arbeidere). Da er det vel bare naturlig at folk lager seg et standpunkt om en sak som de stadig får informasjon om i media? Anonymkode: ba7b6...324 Hvorfor spiser ikke du kjøtt, om du er uenig? Det er vel en grunn til at du ikke spiser kjøtt? Har du i det hele tatt sett hvordan dyrene har det før de blir slaktet? Ja fordi det blir satt ALT FOR MYE fokus på kun jakkene, at folk rett og slett glemmer alt det andre. For noe år siden så ble en fra samme plassen som meg, tatt i dyremishandling på sauene sine. Han mente kjøttet smake bedre av dyr som ble stresset også. Anonymkode: 653a5...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Del Skrevet 11. november 2016 Det drives mye tortur på dyrene i slakteriet.... Henger i taket å spreller osv. Grusomt. Anonymkode: 653a5...940 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Del Skrevet 11. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spiser ikke du kjøtt, om du er uenig? Det er vel en grunn til at du ikke spiser kjøtt? Har du i det hele tatt sett hvordan dyrene har det før de blir slaktet? Ja fordi det blir satt ALT FOR MYE fokus på kun jakkene, at folk rett og slett glemmer alt det andre. For noe år siden så ble en fra samme plassen som meg, tatt i dyremishandling på sauene sine. Han mente kjøttet smake bedre av dyr som ble stresset også. Anonymkode: 653a5...940 Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er fordi jeg føler at jeg har lest meg nok opp på emnet til å gjøre en individuell vurdering om dette var noe jeg ønsket å fortsette med eller ei. Folk "glemmer" da ikke alt det andre, det er bare rett og slett mye som det alminnelige mennesket ikke er opplyst om. Kjøttspising dreier seg også om næringsstoffer, tradisjon, vane, smak. Dette er argumenter som blir dratt inn i kjøttdebatten, mens pels bunn i grunn handler om det estetiske. Media forteller oss at pels ikke er bærekraftig eller nødvendig for å holde oss varme, og dette forholder folk seg til når de velger standpunktet sitt. Uansett så skal hverken veganere, vegetarianere, dyrevernsaktivister eller religiøse anklage folk for å ikke leve etter deres(og mine) leveregler og samvittighet. Du kan selvsagt motivere dersom folk virker interesserte eller gå til media for å skape debatt, men det er viktig å ha en positiv tone slik at man unngår å avle frem hat. Anonymkode: ba7b6...324 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Del Skrevet 11. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er fordi jeg føler at jeg har lest meg nok opp på emnet til å gjøre en individuell vurdering om dette var noe jeg ønsket å fortsette med eller ei. Folk "glemmer" da ikke alt det andre, det er bare rett og slett mye som det alminnelige mennesket ikke er opplyst om. Kjøttspising dreier seg også om næringsstoffer, tradisjon, vane, smak. Dette er argumenter som blir dratt inn i kjøttdebatten, mens pels bunn i grunn handler om det estetiske. Media forteller oss at pels ikke er bærekraftig eller nødvendig for å holde oss varme, og dette forholder folk seg til når de velger standpunktet sitt. Uansett så skal hverken veganere, vegetarianere, dyrevernsaktivister eller religiøse anklage folk for å ikke leve etter deres(og mine) leveregler og samvittighet. Du kan selvsagt motivere dersom folk virker interesserte eller gå til media for å skape debatt, men det er viktig å ha en positiv tone slik at man unngår å avle frem hat. Anonymkode: ba7b6...324 U Ulven er i en fotfelle, og blir ikke flådd levende. Så kommer gåsene da, de blir plukket fjær av levende, og de blir brukt som mat etterpå. Kjøttprodusentene og pelsprodusentene er ganske så like ille. Spiller ingen rolle om vi trenger kjøtt pga næring, vi kan også få masse næring av andre ting, det finnes annet som kan erstattes med kjøtt, dyremishandling er uansett grusomt, og om vi da absolutt syntes så synd på disse dyrene, så støtter vi verken kjøttproduksjonene, eller pelsproduksjonene. Vi spiser uansett mer kjøtt enn det vi har behov for, vi kaster også kjøtt. Men også barnearbeid. Poenget er at det sitter mennesker som klager på disse jakkene, så kjøper de klær som er laget av slavere, er det så mye bedre? Hva er så mye bedre å klage på jakkene så kjøper man klær som er laget av slavere? Er du klar over at de syr og syr, sliter seg så ut, og de kan heller ikke gå som de vil, fordi de blir holdt fanget som slaver? Barn burde være ute å leke, og gå på skole. Ikke holdt inne å være fanget. Hva slags liv er det? Tenk deg selv i DERES situasjon, hvordan hadde det vært for deg, om du da hadde blitt holdt fanget, måtte sy, du kunne ikke gå som du ville, du ble kontrollert. Lukk øynene å tenk deg gjennom nå. Kanskje det er lett for deg å si at det ikke er like ille, fordi du har aldri vært i den situasjonen, du har aldri opplevd å bli holdt fanget i flere år å bli brukt som slave.. I dag arbeider ett av seks barn mellom 5 og 14 år for å holde seg i live. Barnearbeid hindrer barn i å utvikle og utfolde seg. Det frarøver dem skolegang, skader helsen deres, og setter dermed fremtiden på spill. Arbeid gjør det også vanskelig å leke og være barn, de har ikke barndom som oss. Jeg ville heller lidd i noen timer, enn å bli holdt fanget som slave i årevis, for det er faktisk ganske tungt. Jeg hadde jo fått en grusom vond død, men heller det enn å bli holdt fanget i årevis. Det gjelder også ting vi bruker, som smarttelefoner osv. Over halvparten av barnearbeiderne jobber med farlig arbeid, det er masse kjemiske stoffer. Mange barn blir funksjonshemmet fordi de blir tvunget til å arbeide mens de er små. Så et program der noen norske jenter og gutter skulle være barnearbeidere, de skulle oppleve hvordan det var, hvor slitsom det var osv.. De skjønte virkelig hvordan de hadde det. NOAH har jo skrivd gåsene blir brukt som mat etter de blir plukket av fjærene når de er levende, og de gåsene spiser vi mennesker etterpå. Så der er det både kjøttproduksjonen og pelsproduksjonen innblandet når det kommer til de jakkene.. Er det liksom greit å spise den torturerte gåsen fordi man er hol på god mat, men ikke greit å kjøpe jakka der ulven henger på? Har sjekket opp, fant ikke en eneste fakta om ulver som blir flådd levende, kun fotsaks og det visste jeg om fra før av. Har lest masse om dette fra da jeg oppdaget Canada Goose jakkene. Bare gåser som de plukker fjær på levende, det visst jeg også fra før av. Jeg trodde selv at ulven ble flådd levende den gangen jeg skrev om pelsartikler, men det var gåsene som ble plukket fjær av levende, så jeg sluttet å spise kjøtt, for folk mente det jeg sa ble ulogisk, til og med diskusjonene i klasserommet, og det skjønte jeg til slutt selv. Jeg er imot pels og kjøtt, samtidig som jeg er imot barnearbeid Kjøper heller ikke andre dunjakker, dunputer eller dundyner. Anonymkode: 653a5...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #8 Del Skrevet 11. november 2016 Vi har heller ikke behovet for klær som er laget av slavere https://www.unicef.no/barnearbeid Anonymkode: 653a5...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #9 Del Skrevet 11. november 2016 Altså, jeg er VELDIG imot pels. Jeg nærmer meg ikke det i det hele tatt. Det er et enkelt standpunkt å ta og opprettholde. Jeg er ikke veganer eller vegetarianer, men kan tenke meg å bytte ut dager i ukene med vegetar dager hvor man da ikke spiser kjøtt. Jeg prøver å unngå sminke som er testet på dyr og er absolutt bevisst på det, makeup mekka går det mest i. Jeg har dun i dyner og puter, men dette er fra dyr som er brukt til mat. Dette har jeg gjort meg bevisst på før jeg gikk til innkjøp. Det å være imot pels er et enkelt standpunkt og enkelt å holde seg unna. Jeg er derimot ikke dum fordi jeg spiser kjøtt. Det å kutte ut kjøtt og animalske produkter er en livsstil endring, og mye mer krevende, og all honnør til de som gjør den. Men jeg vil heller gjøre små grep som å kutte dager i uken osv, og være bevist på hva jeg kjøper av kosmetikk og andre produkter. Jeg er lei av å få utskjellinger kastet mot meg og andre som har tatt standpunkt for noe vi mener er rett(pels), fordi vi ikke er veganere, handler sminke, eller klær fra klesbutikker. Anonymkode: 3e67a...941 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjære Skrevet 12. november 2016 #10 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor man nærmest må være en helgen for å få lov til å ha et standpunkt mot pels eller andre isolerte saker. Hvorfor er det så viktig at man er konsistent på alle områder? Hvorfor er det ikke greit å være imot noen få saker? Er noe galt, så er det galt uavhengig av om du er dobbelmoralsk. Det er veldig mye som er galt i verden, og man kan ikke forvente at alle skal vite om og være imot alt. Når det gjelder pels så er jo den saken ganske enkel å være imot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 12. november 2016 #11 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det drives mye tortur på dyrene i slakteriet.... Henger i taket å spreller osv. Grusomt. Anonymkode: 653a5...940 Det er din mening, andre har sine. Og å svartmale en bransje slikt, understreker bare hvor useriøs din analyse er. Du virker å ha det for godt. Mens andre invisterer hele livet sitt i å produsere verdier som pels. Driver du bare å saboterer andres arbeid. Hva med å skape verdier selv istedet for bare å ødelegge for andre. Endret 12. november 2016 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøyahjerte Skrevet 2. desember 2016 #12 Del Skrevet 2. desember 2016 (endret) Vi MÅ ikke ha kjøtt og vi MÅ ikke ha pels. Jeg kjøper ikke pels, og spiser helst lokalt, vilt eller økologisk kjøtt. Kan gjerne spise alternativt "fake kjøtt". Overraskende mye godt på makedet. Hvis dyret først er drept er det så klart en fordel å gjøre nytte av dyret og også bruke pelsen eller skinnet til noe fornuftig.Benytte hele dyret så langtdet det lar seg gjøre! På generelt grunnlag, så lenge dyrevelferden er på plass så ser jeg ikke helt problemet med verken pels eller kjøttproduksjon. MEN De fleste av oss har uannsett godt av å fylle mer grønt på tellerken og litt mindre kjøtt, både av miljømessige, økonomiske og helsemessige årsaker 😊 Endret 2. desember 2016 av Frøyahjerte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #13 Del Skrevet 2. desember 2016 6 timer siden, Frøyahjerte skrev: Vi MÅ ikke ha kjøtt og vi MÅ ikke ha pels. Jeg kjøper ikke pels, og spiser helst lokalt, vilt eller økologisk kjøtt. Kan gjerne spise alternativt "fake kjøtt". Overraskende mye godt på makedet. Hvis dyret først er drept er det så klart en fordel å gjøre nytte av dyret og også bruke pelsen eller skinnet til noe fornuftig.Benytte hele dyret så langtdet det lar seg gjøre! På generelt grunnlag, så lenge dyrevelferden er på plass så ser jeg ikke helt problemet med verken pels eller kjøttproduksjon. MEN De fleste av oss har uannsett godt av å fylle mer grønt på tellerken og litt mindre kjøtt, både av miljømessige, økonomiske og helsemessige årsaker 😊 Bra sagt!:) Anonymkode: 653a5...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. desember 2016 #14 Del Skrevet 2. desember 2016 De færreste vil ha ork, overskudd eller en gang vilje til å sette seg inn i og ta hensyn til absolutt alt. Utfra en slik enten/eller-tankegang så betyr det da at man ikke har "lov" til å reagere på og ta avstand fra noe. Jeg synes det blir feil. Jeg liker at folk har ulike prioriteringer på hva de engasjerer seg i, for det betyr at alle viktige saker får oppmerksomhet. Vi kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummikopp Skrevet 2. desember 2016 #15 Del Skrevet 2. desember 2016 Nå er det jo sånn at vi fra naturens side er lagd for å spise kjøtt, men at vi ikke trenger pels. Jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke skal få lov til å være imot pels om man spiser kjøtt, jeg synes det er mer trangsynt å hevde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 2. desember 2016 #16 Del Skrevet 2. desember 2016 Jeg synes at mange folk har folk begynt å bruke dyrevelferd og lignende hjertesaker som et eneste stort oppmerksomhetspes. Kan ikke folk bare kjøpe fairtrade og være veganere og boikotte H&M og holde det for seg selv? Eller er det ikke vits å gjøre noen ofre i hverdagen med mindre man kan prate om det til andre mennesker? Det er DET jeg synes er trangsynt. At man forventer et klapp på ryggen for å ha tatt bedre valg i hverdagen. Jeg har fjernet mange såkalte dyrevernere fra fb, rett og slett fordi jeg synes de er irriterende selvgode og linker til groteske filmer av dyr som blir mishandlet i materialismens navn. Nei takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 2. desember 2016 #17 Del Skrevet 2. desember 2016 På 11.11.2016 den 20.19, AnonymBruker skrev: Enten stapper man i seg kjøtt, bruker pels, går med H&M klær, osv Eller så spiser man ikke kjøtt, går ikke med pelsjakke, bruker dyretestet sminke Anonymkode: 653a5...940 Ok. Så siden jeg spiser kjøtt og bruker HM-klær så må jeg også bruke pels?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjære Skrevet 2. desember 2016 #18 Del Skrevet 2. desember 2016 Akkurat nå, Thyra skrev: Ok. Så siden jeg spiser kjøtt og bruker HM-klær så må jeg også bruke pels?!? Ja. Du burde også slå og sparke andre mennesker. Altså, dersom du er slem på et område så kan du like godt tøye strikken helt. Litt mord, litt stjeling. Hva er forskjellen, lissom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 2. desember 2016 #19 Del Skrevet 2. desember 2016 Enig med deg Ts, er veganer sjølv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2016 #20 Del Skrevet 2. desember 2016 1 time siden, Mummikopp skrev: Nå er det jo sånn at vi fra naturens side er lagd for å spise kjøtt, men at vi ikke trenger pels. Jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke skal få lov til å være imot pels om man spiser kjøtt, jeg synes det er mer trangsynt å hevde det. Ikke egentlig nei. Mener du vi har behov for å spise så mye kjøtt som vi gjør? Teknisk sett så er vi planteetere, men vi spiser også kjøtt. Anonymkode: 653a5...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå