AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Jeg skal flyte og må tegne eget bredbånd og tv abonnement. Jeg vil gjerne ha det billigst mulig. Kan ta over abonnementet etter tidligere leieboer, som da er tv og internett for nesten 1000 kr. Men jeg har funnet bredbånd for 350 kr. Hva gjør jeg da med TV? Kan jeg droppe å kjøpe tv-boks og abonnement, men bruke kabel gratis? Med kabel så får man inn bare NRK.. er det ikke slik? Jeg ser ikke på TV, men jeg bruker TV'en til å se film. Kobler pc til TV og ser netflix, sumo, dplay eller hvilket abonnement jeg har gående. Men jeg gjør det 1 gang i året, maks. Så har ikke behov for TV i det hele tatt. Så det å ha 30 tv kanaler er bortkastet penger. Har ikke satt meg ned å sett på Tv på godt over 4 år. Har TV nå, på grunn av at det er inkludert i leie, men jeg ser fortsatt ikke på det. Ønsker da å ha "TV" som utgift på 0 kr. TVLisensen betaler foreldrene mine. Fordi TV'en er egentlig pappa sin og jeg låner den til pynt. Anonymkode: 709bd...539
PhilosopherSe7en Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Om du ikke har bruk for tv hvorfor er dette da en problemstilling? Er vel bare å la være å bestille noe tv og kun gå for internett. Om det er Get eller Canal Digital så er det vel fortsatt ikke mulig å kun bestille internet, da må du ha tv også. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 Akkurat nå, PhilosopherSe7en skrev: Om du ikke har bruk for tv hvorfor er dette da en problemstilling? Er vel bare å la være å bestille noe tv og kun gå for internett. Om det er Get eller Canal Digital så er det vel fortsatt ikke mulig å kun bestille internet, da må du ha tv også. Det å ha én kanal som ikke koster noe, om det så er NRK, så hadde det vært greit. Slik at tv'en ikke er 100% ubrukelig der den står. Jeg ser på nextgentelt, ser ut som at man kan ha bare bredbånd, men er ikke sikker helt sikker. For det står ingen plasser om at man må ha begge deler... ts Anonymkode: 709bd...539
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 Hvis du bruker TV'en til å se film fra nettet, så er den jo ikke ubrukelig..? Skjønner ikke logikken. Setter stor pris på å slippe å se serier på laptopen selv om jeg ikke har sett på en eneste TV-kanal hjemme på årevis.. NRK kan du jo også se via nett, hvis det er det. Anonymkode: 7839e...7b5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 Og kjøp deg en android-boks så slipper du å styre med pc'en når du skal se film. Anonymkode: 7839e...7b5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du bruker TV'en til å se film fra nettet, så er den jo ikke ubrukelig..? Skjønner ikke logikken. Setter stor pris på å slippe å se serier på laptopen selv om jeg ikke har sett på en eneste TV-kanal hjemme på årevis.. NRK kan du jo også se via nett, hvis det er det. Anonymkode: 7839e...7b5 Jeg vet. Men når jeg har besøk så ønsker de å se på nyheter, og da er det greit å ha nrk. Men jeg må ikke ha noen kanaler altså, var bare et spørsmål om det er slik at alle har tilgang til NRK gratis. må jo betale lisens, samme om du har abonnement eller ei. Så lenge du eier TV så må du betale til NRK. ts Anonymkode: 709bd...539
PhilosopherSe7en Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet. Men når jeg har besøk så ønsker de å se på nyheter, og da er det greit å ha nrk. Men jeg må ikke ha noen kanaler altså, var bare et spørsmål om det er slik at alle har tilgang til NRK gratis. må jo betale lisens, samme om du har abonnement eller ei. Så lenge du eier TV så må du betale til NRK. ts Anonymkode: 709bd...539 NRK kan du se via nett-tv uten problem. Koble pc til tv, eller kjøp en dedikert tv-boks som apple-tv eller en av de mange android boksene som er der. Har du tv du ikke bruker får du det plombert, koster under 500 og du trenger ikke betale lisens igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 Men kjære deg. Hvis du ikke har noen interesse av å se på tv, er det helt meningsløst å betale for tv. Hvis du sparer 650 kroner i måneden på å ikke ha tv, er det 7800 kroner i året. I tillegg sparer du ytterligere 2800 kroner på å ikke måtte betale lisens. Du sparer altså 10800 kroner i året på å kun ha bredbånd, og det blir dyre nyhetssendinger Anonymkode: 2f6ce...3f5 1
penny_ Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 Ja, du kan koble antennekabelen i veggen og få analoge signaler, men det er elendig kvalitet her jeg bor i alle fall.
PhilosopherSe7en Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 8 minutter siden, penny_ skrev: Ja, du kan koble antennekabelen i veggen og få analoge signaler, men det er elendig kvalitet her jeg bor i alle fall. Analoge signaler er vel på vei bort, og dette er grunnen til at de kan nå kan selge tv og internett hver for seg og en ikke må ta alt i en pakke fra kabelselskapene. Ellers tilbyr vel rikstv en pakke med nrk som er "gratis". Må fortsatt ha dekoder eller cam, samt en må betale for kortavgift, men betaler ikke direkte for kanalene.
penny_ Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 17 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev: Analoge signaler er vel på vei bort, og dette er grunnen til at de kan nå kan selge tv og internett hver for seg og en ikke må ta alt i en pakke fra kabelselskapene. Ellers tilbyr vel rikstv en pakke med nrk som er "gratis". Må fortsatt ha dekoder eller cam, samt en må betale for kortavgift, men betaler ikke direkte for kanalene. Har ikke det vært på vei bort i mange år? Det holder vel en stund til.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #12 Skrevet 12. november 2016 3 timer siden, penny_ skrev: Ja, du kan koble antennekabelen i veggen og få analoge signaler, men det er elendig kvalitet her jeg bor i alle fall. Takk for info. Det er det jeg lurer på. På hytta har vi én dekoder, canal digital. På soverommet mitt så har jeg et uttak hvor jeg får inn NRK. Bare NRK. Rommet mitt var en gang ei tv-stue. Hytta vår er et hus på 4 etasjer + kjeller. Ble brukt som hus i flere år, før mamma arvet det og vi bruker det som hytte og er nå registrert som fritidsbolig, ikke hus. Sånn at dere vet det, altså ikke et tømmer-hytte eller noe På et annet soverom må vi bruke antenner, slike eldgamle antenner som vi må stille inn hele tiden, hvor kvaliteten blir skurete og dårlig. Før i tiden så hadde vi bare nrk, også nede i stuen, via kabel. Jeg vet ikke om mamma og pappa må betale for den ene kanalen eller ei. Og det er det jeg lurer på. Om jeg kan få inn Nrk via uttaket, uten å måtte betale flere hundre i måneden. For jeg tenker. Har jeg uttak, er det gratis, hvorfor ikke bare putte i en kabel. Men dersom det koster penger så gjør jeg ikke det. Husk, mamma og pappa betaler tv lisens. TV'en er registrert på dem også. ts Anonymkode: 709bd...539
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #13 Skrevet 12. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal flyte og må tegne eget bredbånd og tv abonnement. Jeg vil gjerne ha det billigst mulig. Kan ta over abonnementet etter tidligere leieboer, som da er tv og internett for nesten 1000 kr. Men jeg har funnet bredbånd for 350 kr. Hva gjør jeg da med TV? Kan jeg droppe å kjøpe tv-boks og abonnement, men bruke kabel gratis? Med kabel så får man inn bare NRK.. er det ikke slik? Jeg ser ikke på TV, men jeg bruker TV'en til å se film. Kobler pc til TV og ser netflix, sumo, dplay eller hvilket abonnement jeg har gående. Men jeg gjør det 1 gang i året, maks. Så har ikke behov for TV i det hele tatt. Så det å ha 30 tv kanaler er bortkastet penger. Har ikke satt meg ned å sett på Tv på godt over 4 år. Har TV nå, på grunn av at det er inkludert i leie, men jeg ser fortsatt ikke på det. Ønsker da å ha "TV" som utgift på 0 kr. TVLisensen betaler foreldrene mine. Fordi TV'en er egentlig pappa sin og jeg låner den til pynt. Anonymkode: 709bd...539 At tven står til pynt og er pappa sin, betyr ikke at du ikke skal betale lisens. Den som har et tvapparat i sin boenhet skal selv betale lisens, unntaket er dersom tv apparatet er plombert og ikke kan ta inn tv signaler. Plombering skal gjøres hos godkjent forhandler, og kvittering sendes lisenskontoret. Alt dette finner du på sidene til nrk lisens. Nrk lisensavdelingem vasker sine registre mot kabeltvselskapene sine registre, så før eller senere får du en regning fra Nrk. Du kan ikke velge fritt hvilket kabeltvselskap du vil ha. Det er avhengig av hvilket selskap som kan levere på den aktuelle adressen. Anonymkode: 0f495...2a6 3
Cuntzilla Skrevet 12. november 2016 #14 Skrevet 12. november 2016 Get og Canal Digital krever vel fremdeles at man må kjøpe TV-pakke når man skal ha bredbånd, men det blir ulovlig fra neste år mener jeg. Nextgentel og andre rene bredbåndsleverandører kan du kjøpe kun internett fra. Plomberer du TVn slipper du lisensen. Du kan fremdeles se vanlig lineær-TV på NRK nettTV om du vil ha med deg Dagsrevyen. Dog så er jo det en type "allemenningens tragedie"-situasjon hvor et felles gode blir ødelagt om alle bare tenker på seg selv, dersom alle hadde plombert TV og sett NRK gratis på nett, så hadde ikke NRK hatt noe inntekt og da kunne de heller ikke tilbudt NRK gratis på nett. Så man burde egentlig betale lisens selv om man bare ser NRK nettTV, er nok også bare et spørsmål om tid før det kommer ny lisensordning. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #15 Skrevet 12. november 2016 1 time siden, Cuntzilla skrev: Get og Canal Digital krever vel fremdeles at man må kjøpe TV-pakke når man skal ha bredbånd, men det blir ulovlig fra neste år mener jeg. Nextgentel og andre rene bredbåndsleverandører kan du kjøpe kun internett fra. Plomberer du TVn slipper du lisensen. Du kan fremdeles se vanlig lineær-TV på NRK nettTV om du vil ha med deg Dagsrevyen. Dog så er jo det en type "allemenningens tragedie"-situasjon hvor et felles gode blir ødelagt om alle bare tenker på seg selv, dersom alle hadde plombert TV og sett NRK gratis på nett, så hadde ikke NRK hatt noe inntekt og da kunne de heller ikke tilbudt NRK gratis på nett. Så man burde egentlig betale lisens selv om man bare ser NRK nettTV, er nok også bare et spørsmål om tid før det kommer ny lisensordning. Som sagt, lisensen er ikke et problem. Foreldrene mine betaler. Jeg "låner" TV'en. Kort fortalt, vi har hytte med 3 tv'er som alltid er i bruk. Alle tre er tv'er vi hadde hjemme som ble byttet ut til nyere og bedre, og den gamle havnet på hytta. Vi barna hadde vær vår TV. For eksempel brødrene mine ønsket seg ny og stor TV, og da ble den full funksjonelle og "gamle" TV'en på hytta. Men vi kjøper oss ikke ny tv bare for å kjøpe ny. Jeg vet vi har minst to tv'er som ikke er i bruk, liggende i kjelleren på hytta. . *Fiktive tall, jeg husker ikke hvor store tvene er* Komplisert historie, men skal gjøre det enkelt. Mamma og pappa kjøpte seg en ny 60". Litt under 2 år etter skulle de flytte fra stort hus til liten leilighet (foreldrene mine er gamle, barna har flyttet ut). De ville da ha en mindre TV i den nye leiligheten, fordi 60" er for stor. De ville nedgradere til 40". Vi har nok TV'er på hytta som det er. Og jeg hadde en gammel 32" på soverommet. Så da jeg flyttet ut så fikk jeg den nye 60"eren. Jeg tok med meg den gamle TV'en, men fjernkontrollen var ødelagt, det var et hakk i skjermen, men jeg brydde meg ikke. Pappa maste om at jeg måtte kjøpe meg ny TV, eller hente en på hytta, men jeg brydde meg ikke. Jeg "fikk" da 60", men jeg ser på den som et lån. Den er pappa sin. En dag så kom pappa på døren med TV'en, og tvang den på meg. For han irriterte seg over den gamle TV'en jeg hadde i stua Pappa vil ikke plombere den, og da kan jeg ikke gjøre det heller. Lisensen jeg får, betaler mamma og pappa, fordi de vil ikke at den skal plomberes. Siden de en gang vil ha den på hytta, dersom jeg kjøper en ny eller kaster TV'en ut 100%. En dag i fremtiden så vil de ha behov for den, når jeg ikke vil ha den lengre. Derfor vil de ikke at den skal plomberes. De hadde null grunn til å kjøpe ny TV, i stede for å hente en mindre en på hytta. De hadde penger til å kjøpe ny, så derfor gjorde de det. Så TV'en er "min", men samtidig ikke. Jeg får ikke plombert den, mamma og pappa betaler lisens. Jeg slår på TV'boksen en gang i året. For å se grevinnen og hovmesteren, som jeg også kan se på nett. Men når jeg har venner på besøk og vi skal se film. Men da kobler jeg pc'en til tv'en, så jeg bruker ikke tv boksen i det hele tatt. Bortsett fra den ene gangen i året, hvor det står på i bakgrunnen mens jeg ordner meg til å spise julemiddag med familien. Tradisjon. Jeg bruker TV'en for å se på DVD/blu-ray, og kobler pc til TV. Men jeg ser ikke på TVNorge, NRK, TV2 eller slike ting. Nå skal jeg flytte til et sted hvor TV ikke er inkludert i leien. Jeg ønsker da å ikke betale for TV, fordi jeg bruker den ikke. Og lurte da på om NRK er en kanal alle kan få inn via kabel, eller om man må "bestille" det og betale månedlig (ikke lisens, men samme som tv boks fra canal digital f.eks). Håper det forklarte ting litt mer grundig ts Anonymkode: 709bd...539
penny_ Skrevet 12. november 2016 #16 Skrevet 12. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At tven står til pynt og er pappa sin, betyr ikke at du ikke skal betale lisens. Den som har et tvapparat i sin boenhet skal selv betale lisens, unntaket er dersom tv apparatet er plombert og ikke kan ta inn tv signaler. Plombering skal gjøres hos godkjent forhandler, og kvittering sendes lisenskontoret. Alt dette finner du på sidene til nrk lisens. Nrk lisensavdelingem vasker sine registre mot kabeltvselskapene sine registre, så før eller senere får du en regning fra Nrk. Du kan ikke velge fritt hvilket kabeltvselskap du vil ha. Det er avhengig av hvilket selskap som kan levere på den aktuelle adressen. Anonymkode: 0f495...2a6 Så lenge tv-en står registrert på faren, så er det ingen som kommer til å finne ut av at den står på en annen adresse og brukes av en annen person.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #17 Skrevet 12. november 2016 https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233 Les her dere sm forherliger at ts ikke betaler lisens og oppfordrer han til fortsatt lovbrudd. Anonymkode: 0f495...2a6 2
Cuntzilla Skrevet 12. november 2016 #18 Skrevet 12. november 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, lisensen er ikke et problem. Foreldrene mine betaler. Jeg "låner" TV'en. Kort fortalt, vi har hytte med 3 tv'er som alltid er i bruk. Alle tre er tv'er vi hadde hjemme som ble byttet ut til nyere og bedre, og den gamle havnet på hytta. Vi barna hadde vær vår TV. For eksempel brødrene mine ønsket seg ny og stor TV, og da ble den full funksjonelle og "gamle" TV'en på hytta. Men vi kjøper oss ikke ny tv bare for å kjøpe ny. Jeg vet vi har minst to tv'er som ikke er i bruk, liggende i kjelleren på hytta. . *Fiktive tall, jeg husker ikke hvor store tvene er* Komplisert historie, men skal gjøre det enkelt. Mamma og pappa kjøpte seg en ny 60". Litt under 2 år etter skulle de flytte fra stort hus til liten leilighet (foreldrene mine er gamle, barna har flyttet ut). De ville da ha en mindre TV i den nye leiligheten, fordi 60" er for stor. De ville nedgradere til 40". Vi har nok TV'er på hytta som det er. Og jeg hadde en gammel 32" på soverommet. Så da jeg flyttet ut så fikk jeg den nye 60"eren. Jeg tok med meg den gamle TV'en, men fjernkontrollen var ødelagt, det var et hakk i skjermen, men jeg brydde meg ikke. Pappa maste om at jeg måtte kjøpe meg ny TV, eller hente en på hytta, men jeg brydde meg ikke. Jeg "fikk" da 60", men jeg ser på den som et lån. Den er pappa sin. En dag så kom pappa på døren med TV'en, og tvang den på meg. For han irriterte seg over den gamle TV'en jeg hadde i stua Pappa vil ikke plombere den, og da kan jeg ikke gjøre det heller. Lisensen jeg får, betaler mamma og pappa, fordi de vil ikke at den skal plomberes. Siden de en gang vil ha den på hytta, dersom jeg kjøper en ny eller kaster TV'en ut 100%. En dag i fremtiden så vil de ha behov for den, når jeg ikke vil ha den lengre. Derfor vil de ikke at den skal plomberes. De hadde null grunn til å kjøpe ny TV, i stede for å hente en mindre en på hytta. De hadde penger til å kjøpe ny, så derfor gjorde de det. Så TV'en er "min", men samtidig ikke. Jeg får ikke plombert den, mamma og pappa betaler lisens. Jeg slår på TV'boksen en gang i året. For å se grevinnen og hovmesteren, som jeg også kan se på nett. Men når jeg har venner på besøk og vi skal se film. Men da kobler jeg pc'en til tv'en, så jeg bruker ikke tv boksen i det hele tatt. Bortsett fra den ene gangen i året, hvor det står på i bakgrunnen mens jeg ordner meg til å spise julemiddag med familien. Tradisjon. Jeg bruker TV'en for å se på DVD/blu-ray, og kobler pc til TV. Men jeg ser ikke på TVNorge, NRK, TV2 eller slike ting. Nå skal jeg flytte til et sted hvor TV ikke er inkludert i leien. Jeg ønsker da å ikke betale for TV, fordi jeg bruker den ikke. Og lurte da på om NRK er en kanal alle kan få inn via kabel, eller om man må "bestille" det og betale månedlig (ikke lisens, men samme som tv boks fra canal digital f.eks). Håper det forklarte ting litt mer grundig ts Anonymkode: 709bd...539 Jeg aner ikke hvor det eventuelt går an å få inn analoge kanaler, kan du ikke bare stikke kabelen i veggen og sjekke? Ikke via boks, men rett fra TV i vegg. Angående at TV-en liksom ikke er din så har ikke det noe å si, reglene er sånn at du skal betale selv om du har lånt fjernsynsmottaker. Men skal ikke legge meg opp i det altså, jeg snyltet på lisens lenge selv som student. Bare så du vet det om lisensmannen banker på døra, virker som du tror du har loven på din side og det har du da altså ikke
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #19 Skrevet 12. november 2016 4 minutter siden, Cuntzilla skrev: Jeg aner ikke hvor det eventuelt går an å få inn analoge kanaler, kan du ikke bare stikke kabelen i veggen og sjekke? Ikke via boks, men rett fra TV i vegg. Angående at TV-en liksom ikke er din så har ikke det noe å si, reglene er sånn at du skal betale selv om du har lånt fjernsynsmottaker. Men skal ikke legge meg opp i det altså, jeg snyltet på lisens lenge selv som student. Bare så du vet det om lisensmannen banker på døra, virker som du tror du har loven på din side og det har du da altså ikke Lisensen blir betalt, så de kan ikke si en ting på det. Samme om det er jeg eller foreldrene mine som betaler den. Pengene kommer fra min konto, jeg betaler den. Men de betaler meg tilbake for det jeg betaler på lisensen. Om disse pengene går til lisensen, ny mobil eller mat spiller ingen rolle for NRK. NRK lisensen er så gammeldags som du får det, og jeg er selv imot den ordningen. Men den blir betalt, og det går ikke utover min økonomi. Hadde TV'en vært min så hadde jeg plombert den. ts Anonymkode: 709bd...539
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #20 Skrevet 12. november 2016 12 minutter siden, Cuntzilla skrev: Jeg aner ikke hvor det eventuelt går an å få inn analoge kanaler, Det er bare tøys, analoge signaler forsvant for flere år siden. KG er helt håpløs, her føler folk seg kallet til å skrive selv om (ja, spesielt om), de ikke har peiling. Anonymkode: d187d...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå