Gå til innhold

Forsvarer Magnus Carlsen verdensmester-tittelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Magnus Carlsen skal de kommende ukene forsvare sin verdensmester-tittel i sjakk, lykkes han i det tror dere?

Andre enn meg som skal følge med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja han lykkes

Kommer nok til å følge litt med, men jeg stoler på at Carlsen klarer seg uten min hjelp 

Skrevet

Vel, du har en elendig sans for tipping så det er nærliggende å si det motsatte av det du tror blir utfallet. Jeg har ikke sjekket oddsen, men la oss si 60/40 i Magnus sin favør.

Skrevet
2 minutter siden, Z.Z skrev:

Vel, du har en elendig sans for tipping så det er nærliggende å si det motsatte av det du tror blir utfallet. Jeg har ikke sjekket oddsen, men la oss si 60/40 i Magnus sin favør.

Er ca 80% sannsynlig med Carlsenseier ifølge oddsen. Ca det samme som for Clintonseier ;) 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, King in the North skrev:

Er ca 80% sannsynlig med Carlsenseier ifølge oddsen. Ca det samme som for Clintonseier ;) 

Ja, jeg sjekket det nå. Det betyr med min korte vurdering at jeg bør spille på Karjakin, selv om jeg ikke kommer til å gjøre det. :)

Skrevet
32 minutter siden, Z.Z skrev:

Ja, jeg sjekket det nå. Det betyr med min korte vurdering at jeg bør spille på Karjakin, selv om jeg ikke kommer til å gjøre det. :)

Ja altså, hvis din vurdering er riktig(noe den ikke er), så burde du spille på Karjakin. 

Skrevet
Akkurat nå, King in the North skrev:

Ja altså, hvis din vurdering er riktig(noe den ikke er), så burde du spille på Karjakin. 

Hvordan kan du vite det? Jeg så verdi i både Brexit og Trump-seier. Hvordan vurderer du sjansene i sjakk-VM? Hvis man skal leve på oddstipping så må man finne verdi der markedet har satt oddsen feil. Det nytter ikke bare å spille på favorittene hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Z.Z skrev:

Hvordan kan du vite det? Jeg så verdi i både Brexit og Trump-seier. Hvordan vurderer du sjansene i sjakk-VM? Hvis man skal leve på oddstipping så må man finne verdi der markedet har satt oddsen feil. Det nytter ikke bare å spille på favorittene hele tiden.

Jeg vet det mest sannsynlig like godt som deg. Derimot er oddsen den beste retningslinjen vi har, og du gir altså Karjakin 100% større sannsynlighet for seier sammenliknet med det alle eksperter mener.

Det faller selvsagt på sin egen urimelighet. Carlsen er vel 80 ratingspoeng foran, har 11 partier uten tap mot Karjakin(samtidig 3 seire), og gjør egentlig som han vil på sjakkbrettet. Ingenting som tilsier at det skal være i nærheten av dødt løp mellom de to. 

Usikkerhetsmomentet er selvsagt forberedelsene. Russland har vel allerede brukt rundt 10 millioner kroner på matchen for Karjakins del, så får vi se om det bærer noen frukter. 

Spennende blir det utviksomt :) men min antakelse er at det er nærmere 80/20 enn 60/40 favør magnus. 

Skrevet

Jeg vet det mest sannsynlig like godt som deg. Derimot er oddsen den beste retningslinjen vi har, og du gir altså Karjakin 100% større sannsynlighet for seier sammenliknet med det alle eksperter mener.

Det faller selvsagt på sin egen urimelighet. Carlsen er vel 80 ratingspoeng foran, har 11 partier uten tap mot Karjakin(samtidig 3 seire), og gjør egentlig som han vil på sjakkbrettet. Ingenting som tilsier at det skal være i nærheten av dødt løp mellom de to. 

Usikkerhetsmomentet er selvsagt forberedelsene. Russland har vel allerede brukt rundt 10 millioner kroner på matchen for Karjakins del, så får vi se om det bærer noen frukter. 

Spennende blir det utviksomt :) men min antakelse er at det er nærmere 80/20 enn 60/40 favør magnus. 

Greit, så du er enig med markedet og bør holde deg langt unna å sette penger på denne kampen. Som sagt gjør jeg det samme og håper selvfølgelig på at Magnus Carlsen drar det inn til slutt.

Skrevet
17 minutter siden, Z.Z skrev:

Greit, så du er enig med markedet og bør holde deg langt unna å sette penger på denne kampen. Som sagt gjør jeg det samme og håper selvfølgelig på at Magnus Carlsen drar det inn til slutt.

Jeg tror  ihvertfall ikke at markedet har bommet med 100% :P 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror  ihvertfall ikke at markedet har bommet med 100% :P 

Kverulerer du bare for å kverulere nå? Jeg har gitt deg hånden flere ganger i denne tråden mens du sparker den vekk.

Skrevet
10 timer siden, King in the North skrev:

Jeg frykter at Karjakin skal ha hatt en bedre oppkjøring enn Carlsen, dessuten har i dag Karjakin den fordel at han har flere spill enn Carlsen igjen med hvite brikker, jeg er i alle fall nervøs for utfallet.

Dog har Carlsen mer erfaring enn Karjakin med mediatrykket en slik match har, så har jo tro på at Carlsen ror i land dette. Carlsen er i alle fall den mest solide spilleren av alle...

Blir spennende å følge med dem, selv om sjakken de spiller går langt over fatteevnen min og de primitive sjakktrekkene jeg utfører.

Er rimelig fascinert over Carlsen, den personen jeg er mest fascinert av som er i live nå faktisk - håper han tar dette hjem.

Skrevet
11 timer siden, Z.Z skrev:

haha, du viser til den uventede Trump-seieren.

Uff, verre kunne det ikke godt, ble litt smått irritert av det utfallet.

Skrevet
2 timer siden, made4u skrev:

Jeg frykter at Karjakin skal ha hatt en bedre oppkjøring enn Carlsen, dessuten har i dag Karjakin den fordel at han har flere spill enn Carlsen igjen med hvite brikker, jeg er i alle fall nervøs for utfallet.

Dog har Carlsen mer erfaring enn Karjakin med mediatrykket en slik match har, så har jo tro på at Carlsen ror i land dette. Carlsen er i alle fall den mest solide spilleren av alle...

Blir spennende å følge med dem, selv om sjakken de spiller går langt over fatteevnen min og de primitive sjakktrekkene jeg utfører.

Er rimelig fascinert over Carlsen, den personen jeg er mest fascinert av som er i live nå faktisk - håper han tar dette hjem.

Forøvrig var vg-studio inne på denne diskusjon i de sene nattestimer. Agdestein mente det var 55-45(!) fordel Carlsen, mens Hanmer mente det var over 70% fordel Carlsen. 

Over en såpass lang match burde en såpass stor ratingforskjell gi utslag. Men som du sier, forberedelsene til Karjakin har nok vært ekstreme. Men det samme gjaldt vel Anand i deres første møte i Chenai.

• Liker 1
Skrevet

Carlsen sa etter kampen fredag at han er litt rusten siden det er en stund siden forrige kamp, og at han kommer tilbake sterkere utover i mesterskapet. Før kampen sa han at det viktigste var å ikke tape, og det gjorde han jo ikke. Det virket som han var ganske fornøyd etter kampen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt 55-45 i favør Carlsen også, og 60-40 om Carlsen ender med Remis nå når han har svart.

Men liker å se det pessimistisk, fallhøyden blir lavere da, noe i meg er ganske overbevist om at Carlsen drar dette hjem.

Caruana frykter jeg mest på Carlsens vegne (glemmer ikke hans superturnering som viste potensialet hans), Wei også om noen år når han får mer erfaring. Giri er også vrien å beseire, men han er ei heller ingen trussel da han også vinner lite, kunne endt med 12 remis mot han. Alle dem kan bli fremtidige motstandere, men da må Giri bli farligere om han skal nå opp.

Skrevet
2 minutter siden, Testosteron skrev:

Carlsen sa etter kampen fredag at han er litt rusten siden det er en stund siden forrige kamp, og at han kommer tilbake sterkere utover i mesterskapet. Før kampen sa han at det viktigste var å ikke tape, og det gjorde han jo ikke. Det virket som han var ganske fornøyd etter kampen. 

Synes Carlsen har åpnet flere turneringer labert, og det er positivt at han ofte kommer opp mot sitt beste etter hvert.

Skrevet
1 minutt siden, made4u skrev:

Synes Carlsen har åpnet flere turneringer labert, og det er positivt at han ofte kommer opp mot sitt beste etter hvert.

Det har du rett i. Det er kanskje også grunnen til at han ønsket å starte med svarte brikker i det første partiet slik at han ville fått to hvite på rad senere i mesterskapet.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Testosteron skrev:

Det har du rett i. Det er kanskje også grunnen til at han ønsket å starte med svarte brikker i det første partiet slik at han ville fått to hvite på rad senere i mesterskapet.

Nå støtter jeg han ikke i at han har snakket positivt om Trump, men tyder på selvtillit måten han åpnet på i går som vistnok var for å markere Trump-seieren i valgkampen... Bare sjakknerder kan kommuniserer via sitt spill.

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Jeg synes det har vært spennende før, med Anand og Carlsen. Vet ikke om jeg kommer til å følge med denne gang, bortsett fra denne tråden kanskje. Sendetiden er litt feil nå, altså beste sendetid og krasjer med andre program.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...