Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #1 Skrevet 25. november 2004 Hei, noen som vet hvorfor "Dødlig Våpen"-filmene heter "Lethal Weapon" istedet for "Deadly Weapon"? Kunne det hete "deadly weapon", eller er der en viss forskjell mellom bruken av de to ordene på engelsk? Takk
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #2 Skrevet 25. november 2004 Fordi han som skrev manuset kalte filmen Lethal Weapon? :o Høres også litt fetere med Lethal enn Deadly til en action film spørr du meg.. Om det er noen dypere mening bak det hele aner jeg ikke..
Gjest Ethereal Skrevet 25. november 2004 #3 Skrevet 25. november 2004 Den eneste forskjellen jeg kan spore, er i stil. Lethal er mer høytidelig, mens deadly sannsynligvis er mer et dagligdags ord. Synonymer har ofte beslektede betydninger, og kan ikke alltid erstatte hverandre 1-til-1. Tenk på forskjellen mellom 'fatal' og 'skjebnesvanger' på norsk, den reflekterer ca det samme forholdet.
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #4 Skrevet 25. november 2004 Nei da, de to ordene er synonyme og kan brukes om hverandre.
Gjest Ethereal Skrevet 25. november 2004 #5 Skrevet 25. november 2004 Nei da' date=' de to ordene er synonyme og kan brukes om hverandre.[/quote'] Men som sagt, synonymer har ofte (eller som oftest) forskjellig stil eller assosiasjoner, og det er det som avgjør hvilket ord vi velger i en gitt situasjon. Sjekk denne (ekstreme): "There is a male adult human being in an upright stance using his legs as a means of locomotion to propel himself up a series of flat-topped structures some fifteen centimetres high".
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #6 Skrevet 25. november 2004 Tusen takk for svar Ethereal. (Alltid fint med svar fra noen som tydeligvis har peiling på det de skriver )
Ingeborg Skrevet 25. november 2004 #7 Skrevet 25. november 2004 Er ikke også "lethal weapon" den rettslige betegnelsen på et dødelig våpen i USA? Altså betegnelsen som ville bli brukt i en tiltale/siktelse? Bruker jo også "lethal injection" om henrettelse med giftsprøyte. Er ikke helt sikker, men hvis det stemmer, er det jo forståelig at "lethal" ble valgt til tittelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå