Gå til innhold

Hvorfor er det så mye klaging blant studenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer, det er så mye negativt snakk om lærerne, i stedet for å ta ansvar for egen læring ser de problemer og blir usikker. Så sutrer de, skaper misnøye og dårlig stemning!

Velkommen til arbeidslivet spør du meg. ( Når den tid kommer ) man må bli tøff, ta grep selv. Synes mange i Norge er bortskjemte, forventer og få servert alt opp i fanget,

Vær glad for det man har og får, det er ikke alle som kan studere;) 

Hvordan skal jeg holde ut det halve året jeg har igjen, er en gåte.................................................:ph34r:

Anonymkode: e99e2...03f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke samme intrykk selv. De fleste klager ikke over lærerne. Noen gjør det så klart, men de er i stort mindretall. Det som forekommer er at det blir litt sutring over arbeidsmengde, at man er sliten og slike ting. Det betyr ikke at man ikke vet at man må gjennom dette, eller ikke vet hvorfor det er slik. Det bare hjelper å klage litt av og til. At man klager en gang i blandt betyr ikke at man ikke setter pris på det på et generelt nivå.

Anonymkode: 3a269...c3d

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke samme intrykk selv. De fleste klager ikke over lærerne. Noen gjør det så klart, men de er i stort mindretall. Det som forekommer er at det blir litt sutring over arbeidsmengde, at man er sliten og slike ting. Det betyr ikke at man ikke vet at man må gjennom dette, eller ikke vet hvorfor det er slik. Det bare hjelper å klage litt av og til. At man klager en gang i blandt betyr ikke at man ikke setter pris på det på et generelt nivå.

Så flott for deg!

Mulig jeg bare har uheldig.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott for deg!

Mulig jeg bare har uheldig.

Men du ser at du gjør nøyaktig det samme selv? Lager en tråd for å sutre over sutring? Som du sier: Når man kommer til arbeidslivet må man ta grep selv. Være ansvarlig for hva man selv gjør og hvem man omgir seg med. Være tøff og gjøre det man skal og holde ut.

• Liker 7
Skrevet

De fleste studenter har vel ikke noen lærere å forholde seg til. 

Når det er sagt kan jeg overhodet ikke relatere meg til det du skriver. Som student må man ta ansvar for egen læring. Dette er ikke videregående. Jeg har aldri opplevd at en student tillegger en fagansvarlig, enten det er en foreleser eller annet, så mye verdi for egen læring. Dette tror jeg heller har noe med studieprogrammet ditt å gjøre. 

Anonymkode: f1574...487

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste studenter har vel ikke noen lærere å forholde seg til. 

Når det er sagt kan jeg overhodet ikke relatere meg til det du skriver. Som student må man ta ansvar for egen læring. Dette er ikke videregående. Jeg har aldri opplevd at en student tillegger en fagansvarlig, enten det er en foreleser eller annet, så mye verdi for egen læring. Dette tror jeg heller har noe med studieprogrammet ditt å gjøre. 

Mulig det, takk for svar :)

Skrevet

Men du ser at du gjør nøyaktig det samme selv? Lager en tråd for å sutre over sutring? Som du sier: Når man kommer til arbeidslivet må man ta grep selv. Være ansvarlig for hva man selv gjør og hvem man omgir seg med. Være tøff og gjøre det man skal og holde ut.

Jeg vet, og du har helt rett.

Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Det er ganske irriterende. Folk er så utrolig usikre, tør ikke tenke selv. 

Anonymkode: f5e07...e26

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å klage på læreren når man ikke strekker til selv..

Anonymkode: ddd4d...70e

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det, fort gjort å bli litt sliten når man har mye oppgaver hele veien.

I dag opplevde jeg å bli sliten av andres klaging, føler meg heldig som i det hele tatt har mulighet til å studere. Det har negative ringvirkninger-nå klager jeg over andres klaging ;)

Ja ja, takk for gode reflekterte svar, det hjelper på. :)

Skrevet

Enig der,men noen forelesere er faktisk udugelige. Nå e ikke jeg student lenger og gjorde det bra på studiet,men jeg tror de fleste har vært borti den uberkjedelige foreleseren med den monotone og trøtte stemmen som leser opp fra pensum boka.  Det er allikavel ingen unnskyldning for å få dårlig karakter,men det kan nok gå utover motivasjonen til folk☺

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studerer, det er så mye negativt snakk om lærerne, i stedet for å ta ansvar for egen læring ser de problemer og blir usikker. Så sutrer de, skaper misnøye og dårlig stemning!

Velkommen til arbeidslivet spør du meg. ( Når den tid kommer ) man må bli tøff, ta grep selv. Synes mange i Norge er bortskjemte, forventer og få servert alt opp i fanget,

Vær glad for det man har og får, det er ikke alle som kan studere;) 

Hvordan skal jeg holde ut det halve året jeg har igjen, er en gåte.................................................:ph34r:

Hvorfor er det så mye klaging over at alle klager så mye? Det er ikke en eneste gruppe i hele landet som ikke har blitt anklaget for å klage for mye.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det, fort gjort å bli litt sliten når man har mye oppgaver hele veien.

I dag opplevde jeg å bli sliten av andres klaging, føler meg heldig som i det hele tatt har mulighet til å studere. Det har negative ringvirkninger-nå klager jeg over andres klaging ;)

Ja ja, takk for gode reflekterte svar, det hjelper på. :)

Men jeg må jammen meg si at du er flink som tar det til deg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler det samme som ts. Det er mange medstudenter som klager på at forelesningene ikke er gøye nok og at de ikke får interesse for faget når de blir undervist. De skjønner visst ikke at man er der for å lære, ikke for å bli underholdt...

Anonymkode: ebd81...2d4

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må jammen meg si at du er flink som tar det til deg. 

Det er lov å ha en dårlig dag.

Gleder meg til arbeidslivet.

Gjest The damned
Skrevet

Opplever heller at folk klager over arbeidsmengde eller manglende egen motivasjon,men det ser jeg på som greit så lenge det ikke er hele tiden.

Dessuten så er det vel ganske så vanlig at folk klager på sjefen eller kollegene sine. Så du tror at det blir bedre i arbeidslivet er jo faktisk ikke gitt at det blir.

Skrevet

Jeg har vært både student og arbeidstaker, og jeg vil nå si at det er minst like mye sutring i arbeidslivet, om ikke mer. Fellesnevneren er at det sjeldent hjelper å sutre:P

Skrevet
3 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg har vært både student og arbeidstaker, og jeg vil nå si at det er minst like mye sutring i arbeidslivet, om ikke mer. Fellesnevneren er at det sjeldent hjelper å sutre:P

Ja, tøffe tak for en del under studiene også, enten det legitimerer klaging eller ikke. Men i etterkant ser jeg at du kan gange dette med 10x når man begynner i sin første "ordentlige" jobb. Har aldri jobbet så mye eller hatt så lite fri etter at jeg begynte å jobbe, selv med et relativt krevende teknisk studie som sammenligningsgrunnlag. 

Anonymkode: 81eab...94d

Skrevet

Det jeg og mine medstudenter klager over er ikke arbeidsmengden, temperaturen på lesesalen, variasjon eller lite penger. Jeg forventer å få skikkelig undervisning slik at jeg er rustet til min fremtidige jobb. Jeg forventer noe av foreleserene, enten de er morsomme eller trauste, så forventer jeg at det de lærer er nytting for meg i fremtiden. Jeg forventer at eksamen skal være relatert til det en har lært, at sensur er rettferdig og tiden på eksamens dagen skal være lang nok til at jeg skal få vist hva jeg kan. 

Jeg forventer meg ikke et fyrverkeri av en foreleser eller en spennende serie av pensumbøker, men jeg forventer meg en variasjon innen for det jeg har valgt å studere. Jeg forventer at foreleserene følger med i tiden og relaterer det til nå tid. 

Jeg irriterer meg over de som klager over ungdomsskole, vgs eller de som klager når de går på høgskole/universitet på at en hele tiden på jobbe med pensum/prøver/lekser, men slik er det bare. De skal være glad de får studere og få en utdanning. Det er likevel ikke urimelig å klage over ting som ikke er bra. De som studerer skal tross alt ut i arbeidslivet og forventer at det de leser er relevant. Det er som en bilmekaniker skulle reparert en bil fra 60-tallet med utstyr på den tiden, når han kom i lære/jobb og skulle reparere en 2000-tals bil med moderne utstyr så måtte han lære det på ny. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...