Gå til innhold

Hvor lytt i gammel bygård?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på leilighetsjakt i Oslo sentrum, og liker veldig godt gamle bygårder. Hvor lytt er det i disse? Vanskelig å høre etter sånt på visning, og når man spør får man jo ofte ganske vage svar. Er det noen her som bor i en gammel leilighet, eller har erfaring fra det? Hva må man forvente av lyder fra naboene? Regner med at det er ganske mye mer lyder i gamle leiligheter enn nye, men jeg vet ikke?

Anonymkode: 68639...685

Skrevet (endret)

Dette kommer jo helt an på bygningen. Hvor gammel er den? Er det snakk om 1890, eller 1920, etc.? Er bygningen totalrenovert etter at den ble bygget, eller er den original? Dette er ganske umulig å svare på. Jeg ville nok regnet med at det er mer lytt i eldre bygårder enn i de nye. Vi bor i en eldre gård, men vi bor i øverste etasje, så hos oss er det ganske stille og rolig. Jeg har bodd i en bygård fra rundt 1920 tidligere, og der var det ekstremt lytt. Jeg hadde soverom ved siden av heissjakten, og hørte den gå konstant. I tillegg kunne jeg høre hva naboene snakket om hvis de oppholdt seg vegg-i-vegg.

Spør naboene, da vel. Det går an å ringe på, eller høre med noen hvis du møter noen i trappa.

Endret av Cathj
Skrevet
3 timer siden, Cathj skrev:

Dette kommer jo helt an på bygningen. Hvor gammel er den? Er det snakk om 1890, eller 1920, etc.? Er bygningen totalrenovert etter at den ble bygget, eller er den original? Dette er ganske umulig å svare på. Jeg ville nok regnet med at det er mer lytt i eldre bygårder enn i de nye. Vi bor i en eldre gård, men vi bor i øverste etasje, så hos oss er det ganske stille og rolig. Jeg har bodd i en bygård fra rundt 1920 tidligere, og der var det ekstremt lytt. Jeg hadde soverom ved siden av heissjakten, og hørte den gå konstant. I tillegg kunne jeg høre hva naboene snakket om hvis de oppholdt seg vegg-i-vegg.

Spør naboene, da vel. Det går an å ringe på, eller høre med noen hvis du møter noen i trappa.

Det er jo mye forskjellig jeg ser på da. Eksempel:

1902, 2. etasje: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=85949269

1897, 2. etasje: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=85613264

1932, 2. etasje: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=85597552

Så langt har jeg ikke "tilfeldigvis" møtt på noen naboer i gangen, opplever det som litt ubehagelig å ringe på døren til folk for å stille spørsmål.

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mye forskjellig jeg ser på da. Eksempel:

1902, 2. etasje: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=85949269

1897, 2. etasje: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=85613264

1932, 2. etasje: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=85597552

Så langt har jeg ikke "tilfeldigvis" møtt på noen naboer i gangen, opplever det som litt ubehagelig å ringe på døren til folk for å stille spørsmål.

Be om privatvisning, da, og se om du kan høre litt mer hvis det bare er du og megler/selger som er tilstede. Ja, det er lytt i gamle bygårder, men igjen; om det er det i noen du ser på er umulig å vite. Spør megler om det er godt isolert, spør når vinduer og ytterdør er fra.

Du kommer til å høre folk, vaskemaskiner og støvsugere. Ofte vil du også høre trikken eller annen trafikk. Vi er veldig stille og rolige selv, og jeg legger meg ofte tidlig og står tidlig opp. Det var sjelden bråk som holdt meg oppe om natten.

Skrevet

har bodd i en byggård fra 1844 og hørte godt pianospillinga fra naboen i etasjen over :fnise: for ikke å snakke om musikken fra zumba-timene i etasjen under. jeg bodde i en veldig gammel bygård da. zumba-timene var ca 2 timer i uka så overlevde det og pianospillinga hørte jeg ganske sjeldent så kan ikke si det plagde meg veldig

Skrevet
35 minutter siden, fresia skrev:

har bodd i en byggård fra 1844 og hørte godt pianospillinga fra naboen i etasjen over :fnise: for ikke å snakke om musikken fra zumba-timene i etasjen under. jeg bodde i en veldig gammel bygård da. zumba-timene var ca 2 timer i uka så overlevde det og pianospillinga hørte jeg ganske sjeldent så kan ikke si det plagde meg veldig

Hva med tramping og skritt da? Hørte du det? 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trinnlyd kan du høre i byggninger som er fra 2000-tallet også. Vanskelig å få helt bort, selv med støpt dekke.

Anonymkode: fe95a...90a

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, hørte ikke det :-)

Skrevet

Jeg ville forberedt meg på at det er lytt i alle leiligheter, nye som gamle, så får man heller bli positivt overrasket. Jeg bor i nytt bygg fra ca 2000 og her hører jeg stort sett alt fra naboen over.

Anonymkode: 4df2c...c67

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville forberedt meg på at det er lytt i alle leiligheter, nye som gamle, så får man heller bli positivt overrasket. Jeg bor i nytt bygg fra ca 2000 og her hører jeg stort sett alt fra naboen over.

Skjønner. Var litt dette jeg var på utkikk etter ja. Jeg har aldri bodd i leilighet, så jeg vet ikke hva som er "normal støy". i enebolig så hører man jo bare når naboen klipper gresset og måker snø liksom, men jeg må vel forberede meg på å høre folk rundt meg nå da.

Skrevet
På 11.11.2016 den 15.33, AnonymBruker skrev:

Er på leilighetsjakt i Oslo sentrum, og liker veldig godt gamle bygårder. Hvor lytt er det i disse? Vanskelig å høre etter sånt på visning, og når man spør får man jo ofte ganske vage svar. Er det noen her som bor i en gammel leilighet, eller har erfaring fra det? Hva må man forvente av lyder fra naboene? Regner med at det er ganske mye mer lyder i gamle leiligheter enn nye, men jeg vet ikke?

Kommer veldig an på om det er de eldre bygårdene i tre eller de "nyere" bygårdene i betong.

Selv i den jeg bodde i som i hovedsak var betong, hørte man en del mellom etasjene og fra naboen om det var mye lyd.
Naboen over meg hørtes alltid ut som de ommøblerte stua med en feilslått vingardium leviosa-formel (hørtes ut som de leviterte hele stua og slapp alt fra en høyde på to meter).
Naboen på ene siden var litt spesiell og hørtes alltid ut som han øvde på inuit throat-singing (aner ikke åssen jeg skal oversette det på en fornuftig måte).
Naboen under meg spilte ofte høy metalmusikk.

Naboen på den andre siden av meg derimot, var som regel ganske stillegående, og det var en alenemor med en unge på syv det året jeg flyttet.

Skrevet

bor i bygg fra 1955, og hører naboen oppe veldig godt når dem har fest, og ellers når dem støvsuger eller flytter på møbler. Men det er ikke verre enn at jeg setter på tv/radio på normalt volum, så hører jeg dem ikke mer. Naboen vegg i vegg virker som ikke eksisterer, har aldri hørt noe som helst annet fra den kanten enn at han går inn/ut ytterdøra. 

Skrevet
På 12.11.2016 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Hva slags etasjeskille er det der? Lurer på om det er best med betong..

Skrevet
1 minutt siden, penny_ skrev:

Hva slags etasjeskille er det der? Lurer på om det er best med betong..

Vi har betong. Synes noen sier at betong bærer støy mer enn andre ting. Kommer også an på hva slags gulv dem over deg har og hva de driver med. Min fars skritt bærer omtrent gjennom to etasjer hjemme hos dem mens min mor tilnærmet subber seg fremover og man hører ikke en lyd. Og det er altså i det samme huset... Derfor ville jeg forberedt meg på lyd og heller blitt positivt overrasket.

Skrevet

Jeg har en venninne som bor i en leilighet som det er veldig lytt i. Eller i mine ører er det veldig lytt når man hører andre, så jeg er vel kanskje litt sensitiv. Trodde liksom ikke de fleste som bodde i leilighet hørte de over seg rusle rundt liksom. Skjønner at vaskemaskin og støvsuging og sånn kanskje kan høres, men at de går rundt? Det er ganske godt lydisolert sånn ellers hos venninnen min, man hører ikke roping/musikk/tven, kun trinn ovenfor. Synes det virker litt plagsomt, men det er kanskje vanlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...