AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Del Skrevet 11. november 2016 Jeg og min samboer bor i leilighet, vi bor nederst og har noen skikkelige kranglefanter av en nabo over oss.. Jeg er nå mektig lei av all den ubegrunnet klagingen og misnøyen de kommer med. Det har seg sånn at de klager på alt som kan klages på. Jeg fikk en gang besøk av naboen over klokken 02.00 på en hverdag fordi jeg tidligere på kvelden hadde smelt med ytterdøren da jeg kom hjem. Vedkommende lurte da på om jeg hadde gjort det med vilje for å plage de, noe jeg selvsagt ikke hadde gjort, var ikke engang klar over at jeg hadde smelt med døren. Dette var ganske tidlig etter at vi hadde flyttet inn så jeg beklaget meg pent og sa at jeg skulle prøve å lukke den litt forsiktigere fremover.. Det gikk ikke lange tiden før vi hadde vedkommende på døren igjen, nå hadde vi altså så høy lyd på tvn at vedkommende ikke kunne høre seg selv tenke - dette var absolutt ikke tilfellet, vi hadde helt normalt lydvolum på tvn og i og med at det ikke er så lytt som vedkommende skal ha det til, kan jeg ikke tenke meg at de over ville hørt det. En liten stund ble det stilt og endelig husfred å få.. Etterhvert som de tydelig gikk inn for å plage oss, ble det helt utholdent å være hjemme. Vedkommende over oss, en voksen person hoppet fra den ene enden av leiligheten til den andre flere ganger daglig. Tør nesten påstå at jeg er 100% sikker på at det var den h*n gjorde, Hoppet! Vet ikke om dette var kun for å plage oss, men dette skjedde gjenntatte ganger i en lengre periode, uten at vi klagde! Vi har nemlig den tankegangen at om man velger å bo i leilighet må man tåler litt lyder. I sommer kastet de over oss ved gjentatte ganger ting ned i vår hage (Epleskrotter, råttene bær, snus etc). Da kjente jeg at jeg fikk nok og sa derfor klart i fra at det var ikke greit og sa at de fikk 1 time på å plukke opp etter seg før jeg begynt å kaste det opp til de igjen. De bare rullet med øynene og svarte at jeg ikke måtte være så dum (kan tilføye at de vell og merke er 10 år eldre enn meg, så de tar meg nok ikke så seriøst). I tilegg har vi avlastningssoner ved siden av leilighetene og det er kun tillat og parkere der i kortere periode (f.eks ved å bære inn matvarer, baggasje osv). Denne er selvfølgelig okkupert konstant av de over, og visst noen mot formodning rekker å parkere der (for å bære inn noe) så ender det opp med at de som har parkert der blir innesperret av de over. Dette har blitt sagt i fra om til formann, men da får de bare advarsel/tilsnakk så det blir ikke gjort noe med det. De har også flere ganger forlatt leiligheten med musikk på fullt volum for å så komme tilbake igjen etter noen timer. Har klagd ved flere anledninger, men de bare ler. Har også klagd til formann, og de blir igjen snakket til, men bryr seg ikke. Samboer har også prøvd å prate til de flere ganger, men det nytter ikke.. Noen som har erfaringer/tips til hva vi kan gjøre? Er nå så mektig lei og irritert at jeg ikke svarer eller smiler når de hilser, alt de gjør irriterer meg. Anonymkode: 5feee...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 11. november 2016 #2 Del Skrevet 11. november 2016 Egentlig så tror jeg bare jeg ville sett meg om etter et annet sted og flyttet. Tviler på at de kommer til å skjerpe seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #3 Del Skrevet 11. november 2016 2 minutter siden, Marimba skrev: Egentlig så tror jeg bare jeg ville sett meg om etter et annet sted og flyttet. Tviler på at de kommer til å skjerpe seg. Det er jo ikke bare bare å selge heller da. Han prøver vel å sabotere på visning også da, hvis det er så dårlig stemning? Jeg skjønner godt frustrasjonen din, noen mennesker eier ikke hensyn og tenker kun på seg selv. Jeg har egentlig ingen gode råd, annet enn å prøve å konsekvent klage på alt som kan klages på - skriftlig. Til slutt må de vel ta tak i det? Er det noen andre naboer som kanskje kjenner på samme frustrasjon, så de kan klage sammen med deg kanskje? Anonymkode: fb25b...f6d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 11. november 2016 #4 Del Skrevet 11. november 2016 Drar de fra fryktelig høy musikk i timesvis eller sperrer bilen deres inne - kan dere ringe politiet. Politiet vil nok også bare gi dem en advarsel først, men kanskje det får de til å forstå at dere mener alvor. De andre tingene må dere gå til formann med og ta skikkelig opp. Forklar at naboene gir blaffen i advarsler... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moreno Skrevet 11. november 2016 #5 Del Skrevet 11. november 2016 Konfliktrådet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 11. november 2016 #6 Del Skrevet 11. november 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke bare bare å selge heller da. Han prøver vel å sabotere på visning også da, hvis det er så dårlig stemning? Jeg skjønner godt frustrasjonen din, noen mennesker eier ikke hensyn og tenker kun på seg selv. Jeg har egentlig ingen gode råd, annet enn å prøve å konsekvent klage på alt som kan klages på - skriftlig. Til slutt må de vel ta tak i det? Er det noen andre naboer som kanskje kjenner på samme frustrasjon, så de kan klage sammen med deg kanskje? Anonymkode: fb25b...f6d Det er sant. Tenkte kanskje de leide jeg, å isåfall ville jeg hvertfall sett meg om etter noe annet. Litt vanskeligere hvis man har kjøpt ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Del Skrevet 11. november 2016 21 minutter siden, Marimba skrev: Egentlig så tror jeg bare jeg ville sett meg om etter et annet sted og flyttet. Tviler på at de kommer til å skjerpe seg. Tviler på at de kommer til å skjerpe seg, tidligere eier av vår leilighet flyttet nettopp på grunn av de over oss. De orket ikke mer.. Dette er et voksen par med barn som oppfører seg sånn, og vi er et nyetablert par med barn på vei i midten av 20 årene. Vi trives så godt ellers i leiligheten og området at jeg vil virkelig ikke flytte, det må være absolutt siste utvei i såfall. TS Anonymkode: 5feee...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #8 Del Skrevet 11. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke bare bare å selge heller da. Han prøver vel å sabotere på visning også da, hvis det er så dårlig stemning? Jeg skjønner godt frustrasjonen din, noen mennesker eier ikke hensyn og tenker kun på seg selv. Jeg har egentlig ingen gode råd, annet enn å prøve å konsekvent klage på alt som kan klages på - skriftlig. Til slutt må de vel ta tak i det? Er det noen andre naboer som kanskje kjenner på samme frustrasjon, så de kan klage sammen med deg kanskje? Anonymkode: fb25b...f6d Jeg har gått inn for å være nabo fra helvette nå, men uansett hvor mye jeg klager - både til de og til formann, står de bare og ler meg opp i trynet. Formann sier han skal se på det og ta tak i det, men det skjer dessverre veldig lite. Disse naboene terroriserer dessverre hele rekka bortover, utenom et par. Men det er nok vi som lider mest i og med at vi bor rett under de. Anonymkode: 5feee...0d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #9 Del Skrevet 11. november 2016 6 minutter siden, Marimba skrev: Det er sant. Tenkte kanskje de leide jeg, å isåfall ville jeg hvertfall sett meg om etter noe annet. Litt vanskeligere hvis man har kjøpt ja.. Vi har kjøpt leilighet ja, så vi leier ikke. Hadde vi leiet hadde nok saken vært litt anderledes, da kunne vi ihvertfall sett etter noe annet :-) TS Anonymkode: 5feee...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Del Skrevet 11. november 2016 høres ut som dere er på vei til full nabokrig. vi ser frem til fortsettelsen på denne tråden! Anonymkode: a3723...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #11 Del Skrevet 11. november 2016 Du har et styre i borettslaget sameiet. Dette er en sak du skulle tatt opp der, for lenge siden. Anonymkode: 98a18...36f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 11. november 2016 #12 Del Skrevet 11. november 2016 Kanskje dere finner noen tips her? https://www.jusstorget.no/naboloven-en-del-hovedpunkter/ Kanskje det også kan være aktuelt å melde seg inn i huseiernes landsforbund? Der kan dere få gratis juridisk bistand. http://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #13 Del Skrevet 12. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at de kommer til å skjerpe seg, tidligere eier av vår leilighet flyttet nettopp på grunn av de over oss. De orket ikke mer.. Dette er et voksen par med barn som oppfører seg sånn, og vi er et nyetablert par med barn på vei i midten av 20 årene. Vi trives så godt ellers i leiligheten og området at jeg vil virkelig ikke flytte, det må være absolutt siste utvei i såfall. TS Anonymkode: 5feee...0d2 Sa de tidl eierne det da dere kjøpte 😳 Reagerte dere ikke på det i såfall? Anonymkode: ffbc2...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #14 Del Skrevet 12. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sa de tidl eierne det da dere kjøpte 😳 Reagerte dere ikke på det i såfall? Anonymkode: ffbc2...68b Nei, de nevnte det ikke da vi skulle kjøpe leiligheten eller var på visning der, men de har sagt det i ettertid. Tidligere eier spurte en gang samboer om vi hadde hatt problemer med naboene, og forklarte da at det hadde de også og at det var derfor de hadde flyttet. Dette var imidlertidig 3-4 måneder etter at vi hadde flyttet inn. TS Anonymkode: 5feee...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #15 Del Skrevet 12. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, de nevnte det ikke da vi skulle kjøpe leiligheten eller var på visning der, men de har sagt det i ettertid. Tidligere eier spurte en gang samboer om vi hadde hatt problemer med naboene, og forklarte da at det hadde de også og at det var derfor de hadde flyttet. Dette var imidlertidig 3-4 måneder etter at vi hadde flyttet inn. TS Anonymkode: 5feee...0d2 Ups, autocorrect på ''imidlertidig'', vet ikke hvorfor det dukket opp. TS Anonymkode: 5feee...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #16 Del Skrevet 12. november 2016 Hadde tatt en mr Hekkels fra friends. Hver gang jeg hørte de beveget seg hadde jeg løpt under og hamret langkosten i taket hvor de beveget seg. Men hvis ganske mange blir plaget så må man vel bare gå sammen og klage og klage til man får gjort noe. Hvis de eier så får man vel ikke kastet de ut, men finnes det kanskje noen grunnlag for å anmelde når man hele tiden støyer og plager naboer?? Anonymkode: 472ca...aea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 12. november 2016 #17 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Jeg ville ringt på og pratet med dem og hvis det ikke endret seg ville jeg skrevet et brev til styret. sammen med andre naboer som også er i konflikt, og kanskje tidligere eier vil støtte under at de bråker og ikke tar hensyn til parkering. Det virker jo ikke som muntlige klager blir tatt seriøst. Endret 13. november 2016 av Atea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2016 #18 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg derimot hadde gjort det til mitt ansvar å terrorisere dem for alle i rekken de har plaget. Revenge. Anonymkode: e6fbd...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #19 Del Skrevet 13. november 2016 Jeg jobber i politiet, er ofte på nabokrangler og har et råd til dere: dokumenter. Hver gang det skjer noe uønsket, skriv ned med hendelse, dato, tid, hvem som var tilstede. Parkerer de fast på fellesplassen, ta bilde. Klager naboen på høy lyd, skriv ned og ta bilde av desibelmåler (gratis til smarttelefoner). Osv. Når listen begynner å bli lang nok, skriv en formell klage til styret / obos. Ha dialog med styret og krev tilbakemelding på hva som har blitt gjort med klagen og hva som vil skje videre. Og ikke gi naboene ammunisjon ved å selv "ta igjen" eller lignende. Regn med at naboen også skriver ned alt dere gjør som kan brukes mot dere i konfliktråd / styremøte. Anonymkode: b3549...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. november 2016 #20 Del Skrevet 13. november 2016 I tillegg til dokumentasjon ville jeg klaget skriftlig til styret (adresseres til styret, kopi til hele styret). Få de andre plagede naboene til å klage formelt også Styret kan kreve at noen flytter og selger dersom det er systematisk brudd på ordensregler. Å kaste ting fra balkong er systematisk brudd og jeg hadde sendt bildet til styret og bedt dem ta affære. Har selv sittet i styret med denne typen problematikk og vi ba synderen rydde innen et klokkeslett ellers ble det ryddet for deres regning. Det er viktig at styret brukes her - og når naboen klager neste gang ber du de kontakte styret med en formell klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå