Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

jeg og min samboer flyttet inn i ny leilighet for noen få måneder siden(vi leier). 

Da vi var på visning fikk vi beskjed om at her var det stille og rolig osv osv. Nå har jeg akkurat funnet ut(på egen hånd, ikke av utleier) at det skal bygges 10 nye leiligheter i toppetasjen her. Dette har ikke vi fått noe beskjed om og vi hadde aldri flyttet inn dersom vi hadde vist dette. Byggingen kommer til å ta ca 1 år og de har allerede holdt på i 2 uker med borring og hamring fra kl 07.00 på morningen.

Utleier var klar over at jeg jobber freelance og har hjemmekontor, og vil derfor ikke kunne jobbe på 1 år dersom vi skal bo her. Ingen klarer å jobbe under slike omstendigheter. Dette er også et murhus så det høres ut som de er inne i vår leilighet og borrer.

Jeg er skikkelig oppgitt over situasjonen siden de ville ha noen som ville leie lenge og vi ville leie lenge(helt til vi skal kjøpe selv). Vi har også betalt inn en stor sum i husleiegaranti som vi ikke får igjen og som vi godtok siden vi trodde vi ville bo her i mange år. Det er jo også endel utgifter og stress ved å skulle flytte igjen.

Det jeg lurer på er om vi har krav på noe kompensasjon siden hun ikke informerte oss om en så vesentlig ting? Ved kompensasjon mener jeg husleiegarantien tilbake + litt til for flytting og ulempene dette medfører.

At det skulle bygges nye leiligheter her er noe alle eiere av leilighetene her har vist i minst 1 år.

Håper noen kan hjelpe meg, blir så stresset av dette ☹️️

Endret av Anonym2467
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner frustrasjonen, og synes at dette var dårlig gjort av utleier. Personlig syns jeg det grenser til svindel - dere får ikke det dere betaler for, nemlig husfred - men jeg er usikker på lovverket der.  Prøv å sjekk Leieboerforeningen sine nettsider, du kan også høre med Forbrukerrådet. Lykke til :)

Skrevet

Jeg så for meg at tråden skulle handle om noe helt annet. "Byggestøy" hadde vel vært mer i riktig retning...

Skrevet

Utleier har opplysningsplikt for forhold han visste eller burde visst at ville innvirke på deres beslutning om å inngår leiekontrakt. En så grov forsømmelse av denne plikten kan være nok til å heve leieavtalen. Det kan også være erstatningsgrunnlag.

Snakk med utleier og ta eventuelt saken til husleietvistutvalget/forliksrådet.

Anonymkode: 5a235...b01

• Liker 1
Skrevet

Eller prisavslag, som du selv foreslår.

Anonymkode: 5a235...b01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...