Gå til innhold

Har 1 katt, vanskeligere å få leid ny leilighet dersom jeg skaffer en til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier nå leilighet og har i ettertid skaffet meg 1 katt, noe som alltid har vært helt i orden for utleieren jeg har nå. 

Jeg vurderer å skaffe meg en katt til nå mens jeg bor her, men er bekymret for hvordan dette blir når jeg skal flytte til sommeren. Vil jeg kunne finne en ny utleier som aksepterer at jeg har to katter, fremfor én? Eller utgjør det egentlig ikke store forskjellen? 

Anonymkode: ea88e...5c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig og blir litt synsing, men jeg vil tro at den første katten utelukker svært mange utleiere, spesielt om det er enkelt å få leieboere i området.

Om det først er greit med en katt så er det sikkert mange utleiere som synes det er greit med 2 katter, men hos noen vil det vel ringe varselbjeller.

Jeg ville tenke at 80% av utleierne ville si nei til en katt i det hele tatt.
Av de 20% som er igjen ville sikkert 10% si nei til 2 katter.

Så, 10% av 100% er ikke mye, men 10% av de 20% muligheter du har er halvparten (som er mye).

Dette er gjett, finger i luften, MEN:

Om du skal flytte til sommeren utsetter du like gjerne å skaffe deg den ekstra katten slik at du ikke har skaffet deg et problem. Det finnes nok av katter å få fatt i i sommer også.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ekkoet skrev:

Det er vanskelig og blir litt synsing, men jeg vil tro at den første katten utelukker svært mange utleiere, spesielt om det er enkelt å få leieboere i området.

Om det først er greit med en katt så er det sikkert mange utleiere som synes det er greit med 2 katter, men hos noen vil det vel ringe varselbjeller.

Jeg ville tenke at 80% av utleierne ville si nei til en katt i det hele tatt.
Av de 20% som er igjen ville sikkert 10% si nei til 2 katter.

Så, 10% av 100% er ikke mye, men 10% av de 20% muligheter du har er halvparten (som er mye).

Dette er gjett, finger i luften, MEN:

Om du skal flytte til sommeren utsetter du like gjerne å skaffe deg den ekstra katten slik at du ikke har skaffet deg et problem. Det finnes nok av katter å få fatt i i sommer også.

Takk for svar. 

Jeg har nok allerede vært igjennom den prosessen med å tenke igjennom alle de utleierne som blir utelukket ettersom jeg har katt. Mange har talt meg i mot, men jeg VET at jeg får leie leilighet der jeg skal bo selv om jeg har katt. Så det er ikke et problem i seg selv. :)

Så det jeg fokuserer på er om en ekstra katt vil bety større vanskeligheter eller om det blir det samme. 

Lurer på hva du mener med at det "hos noen vil ringe varselbjeller"? 

Skrevet

Jeg mente ikke "kattedame"-varselbjeller, men at én katt som kommer og går er ikke kanskje ikke allverden, men om man har 2 katter så øker man muligheten for bråk (majuing), slossing, kattetiss både inne og rundt leilighet og øker mengden hår etc.

En annen ting er at (og dette er en sær tanke jeg har, så dette gjelder nok ikke alle) har noen én katt så har man den katten for selskap og hygge, har man flere katter så har man katter fordi man liker katter. Antakeligvis liker man da 3 katter bedre enn 2 katter osv. 

Om du har en katt og skaffe deg en katt til, ville du spørre utleier om lov først? (Dette er mer et retorisk spm enn et spm til deg TS).

Om du har 2 katter og vil skaffe deg en katt til, spør du utleier om lov først? (Hvorfor skulle det ikke være grei med 3 om det var greit med 2).

• Liker 1
Skrevet
På 11.11.2016 den 14.34, ekkoet skrev:

Jeg mente ikke "kattedame"-varselbjeller, men at én katt som kommer og går er ikke kanskje ikke allverden, men om man har 2 katter så øker man muligheten for bråk (majuing), slossing, kattetiss både inne og rundt leilighet og øker mengden hår etc.

En annen ting er at (og dette er en sær tanke jeg har, så dette gjelder nok ikke alle) har noen én katt så har man den katten for selskap og hygge, har man flere katter så har man katter fordi man liker katter. Antakeligvis liker man da 3 katter bedre enn 2 katter osv. 

Om du har en katt og skaffe deg en katt til, ville du spørre utleier om lov først? (Dette er mer et retorisk spm enn et spm til deg TS).

Om du har 2 katter og vil skaffe deg en katt til, spør du utleier om lov først? (Hvorfor skulle det ikke være grei med 3 om det var greit med 2).

Spørsmålet er jo ikke om det er greit for huseier jeg har nå om jeg skaffet en til, for det vet jeg at det er. Hadde aldri skaffet en katt til om jeg ikke visste det var greit for huseier. Så det synes jeg ikke var nødvendig å nevne ettersom jeg ikke har skrevet noe om det. 

Skrevet

Vel, det er ikke lett for en evt. ny huseier å vite, men beklager at jeg nevnte det siden du ikke hadde skrevet noe om dette.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er jo ikke om det er greit for huseier jeg har nå om jeg skaffet en til, for det vet jeg at det er. Hadde aldri skaffet en katt til om jeg ikke visste det var greit for huseier. Så det synes jeg ikke var nødvendig å nevne ettersom jeg ikke har skrevet noe om det. 

ekkoet skriver jo at h*n stiller dette som et retorisk spm. til deg - ikke om du har lov, men om du anser det som naturlig å spørre om i et utleieforhold (som sier noe om betydningen).

Anonymkode: b29d4...b86

Skrevet
4 minutter siden, ekkoet skrev:

Vel, det er ikke lett for en evt. ny huseier å vite, men beklager at jeg nevnte det siden du ikke hadde skrevet noe om dette.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ekkoet skriver jo at h*n stiller dette som et retorisk spm. til deg - ikke om du har lov, men om du anser det som naturlig å spørre om i et utleieforhold (som sier noe om betydningen).

Anonymkode: b29d4...b86

Beklager, vet jeg virket litt krass der og forstår hva som mentes med det som ble skrevet. My bad. 

Skrevet

Før vi kjøpte egen leilighet så leide vi med katter :)

Når vi så på annonser den gangen vi skulle flytte og det sto at det ikke var lov med husdyr så sendte vi melding og spurte om det var OK med katt. Noen sa ja (altså at det i hovedsak gjaldt hunder), mens andre sa at de ikke ønsket husdyr/ ikke lov i borettslaget. 

Tror kanskje det var 1 av 10 eller noe som sa nei til katt. For oss var det aldri et problem i hvert fall :) 
Det du dog må tenke på er at katter kan ødelegge ting i leiligheten som du må stå ansvarlig for. Hos oss pisset den ene katta under senga på gjesterommet og vi fant ikke ut av det før det var for sent og parketten var ødelagt. Da måtte vi betale for ny parkett på det rommet :) (Helt greit det, altså. Var jo vår katt som gjorde skaden!)

• Liker 1
Skrevet
På 12.11.2016 den 21.59, mjauritz skrev:

Før vi kjøpte egen leilighet så leide vi med katter :)

Når vi så på annonser den gangen vi skulle flytte og det sto at det ikke var lov med husdyr så sendte vi melding og spurte om det var OK med katt. Noen sa ja (altså at det i hovedsak gjaldt hunder), mens andre sa at de ikke ønsket husdyr/ ikke lov i borettslaget. 

Tror kanskje det var 1 av 10 eller noe som sa nei til katt. For oss var det aldri et problem i hvert fall :) 
Det du dog må tenke på er at katter kan ødelegge ting i leiligheten som du må stå ansvarlig for. Hos oss pisset den ene katta under senga på gjesterommet og vi fant ikke ut av det før det var for sent og parketten var ødelagt. Da måtte vi betale for ny parkett på det rommet :) (Helt greit det, altså. Var jo vår katt som gjorde skaden!)

Å, det var veldig betryggende å høre :) Jeg skjønner disse skadene noen katter kan gjøre (min rører ikke inventar), men har også inntrykket av at mange rett og slett ikke liker katter... Men da vil jeg jo heller ikke bo der, verken i den leiligheten eller det området, så da er det like greit å få avslag ;) 

Skrevet

Rettelse: jeg skjønner jo at det alltids vil være kattehatere rundt omkring i nabolagene, mente bare å si at jeg vil unngå så godt jeg kan å ha en kattehater/-piner/-plager som nærmeste nabo. Og ja de finnes i alle aldre...

Skrevet

Mulig det er avhengig av hvor man bor, men jeg hadde store problemer med å få leid med katt. Virket som det gjaldt dyr i det hele tatt. Ordnet seg til slutt, da:) Men hvis du vet hvor du skal bo, kan du ikke bare spørre utleier om det er greit med en katt til? Eventuelt vente til sommmeren med å skaffe deg nr 2.

Anonymkode: 7d821...98e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har innekatter selv, og kunne gjerne leid ut til noen med flere katter, så lenge de var innekatter og kastrerte. Da slipper man gauling, parringsskrik, pissing, sure naboer osv. Selv driver jeg oppdrett, og har fertile katter, men hadde ikke leid bort til en annen oppdretter hvis jeg ikke kjente vedkommende godt... 

Anonymkode: 7891e...e56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...