Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er utdannet ingeniør, og tar PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) sammen med andre fag for å bli adjunkt. Jeg har søkt på vikarjobber (ungdomsskole). Det jeg lurer på er hvilken timelønn som gjelder for fastvikar og tilkallingsvikar for meg?

Anonymkode: 6f520...f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner svar på det på Utdanningsforbundet sine nettsider. 

Anonymkode: a4ce3...b70

Skrevet

Kommer også an på om det er i KS-området eller i Oslo.

Anonymkode: 1ea42...1a3

Skrevet

Du vil få lønn helt nederst på tabellen. Når du er ferdig med ppu så får du en del mer, ut fra hvor mye erfaring du får godskrevet. 

Skrevet

Der jeg jobber litt som lærervikar får alle time/ringevikarer samme lønn uavhengig av utdanning, og satsen er differensiert etter hva slags fag man har vært vikar i og hvorvidt det er snakk om mellomtrinn eller ungdomstrinn. Litt surt for meg som sitter med formalkompetanse i 3 undervisningsfag, har bachelor og tar PPU nå + skriver master, at det er en gjeng med 19-åringer uten ett eneste studiepoeng i noe som helst som faktisk får betalt det samme som meg. Men det er nå den lokale fagforeningen som dessverre har forhandlet frem denne "fantastiske" dealen, som jo kun slår positivt ut for de som ikke er medlemmer. 

Samtidig forstår jeg at det er lettest for kommunen og lønnssystemet at man heller legger faste timessatser på fag og trinn enn at de skal telle over hver enkelt vikars kompetanse og forsøke å beregne en timessats ut i fra det. I tillegg er det jo en vinn-vinn-situasjon for kommunen og skolen rent økonomisk å gi alle vikarer samme satser; da kan de jo bruke sånne som meg som har masse utdanning og arbeidserfaring fra skoleverket, og ikke behøve å betale meg mer enn de ukvalifiserte, ufaglærte som ikke kan noe som helst om noe som helst. 

Men for ikke å spore av ytterligere - det varierer fra kommune til kommune, men det vanlige er faste satser for fag og trinn felles for alle vikarer uavhengig av vikarenes kvalifikasjoner. Unntak for vikariatstillinger med faste prosenter, der skal du som hovedregel enten få samme lønnstrinn som den du vikarierer for (og jeg kjenner flere som hadde vikariater for lektorer med opprykk rett etter vgs og dermed tjente over 500 000 det året...) eller ut fra egen kompetanse.

Anonymkode: 8a42c...116

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...