Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen med gode råd angående dette? Vi vurderer å kjøpe en til bolig for å leie ut. 

Anonymkode: 0be19...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

å kjøpe en til bolig for å leie ut.

det blir sett som sekundærbolig og du må betale skatt av leieinntekter. Men du kan selvsagt redusere inntekter med utgifter du har i den boligen.

Men å kjøpe bolig er en god investering. Om du skal kjøpe en enebolig, kan du kjøpe med en utleie del slik at du sitter med to utleieinntekter.

Skrevet
6 minutter siden, cmd skrev:

det blir sett som sekundærbolig og du må betale skatt av leieinntekter. Men du kan selvsagt redusere inntekter med utgifter du har i den boligen.

Men å kjøpe bolig er en god investering. Om du skal kjøpe en enebolig, kan du kjøpe med en utleie del slik at du sitter med to utleieinntekter.

Er klar over at vi må skatte av inntektene :) tenker å pusse opp og utvendig vedlikehold så vi kan trekke fra!

den aktuelle boligen er enebolig med fire soverom, så tenker å leie ut til studenten, for å maksimere inntektene. Tar gjerne i mot flere råd/synspunkt/erfaringer 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

så tenker å leie ut til studenten

Da ville jeg heller "hovedleid" til en student og han betaler hele leia til meg, ikke flere innblandet. Det er enklere at KUN en har ansvar for hele bolig og du kan forholde deg til. Så får han selv finne andre leietakere/studenter og de betaler leie til ham.

Skrevet
1 minutt siden, cmd skrev:

Da ville jeg heller "hovedleid" til en student og han betaler hele leia til meg, ikke flere innblandet. Det er enklere at KUN en har ansvar for hele bolig og du kan forholde deg til. Så får han selv finne andre leietakere/studenter og de betaler leie til ham.

Lurt! Har også vurdert utleie til kommunen for mennesker de må plassere. Har hørt de betaler en del

TS

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over at vi må skatte av inntektene :) tenker å pusse opp og utvendig vedlikehold så vi kan trekke fra!

den aktuelle boligen er enebolig med fire soverom, så tenker å leie ut til studenten, for å maksimere inntektene. Tar gjerne i mot flere råd/synspunkt/erfaringer 

Du kan ikke trekke fra oppussing. 

• Liker 1
Skrevet

Sett opp et regneark og putt inn alle tallene:

Kjøpesum (som igjen gir utregningsgrunnlag for renter, skattetrekk osv)

Hvilke utgifter som påløper (kommunlae, eiendomsskatt etc)

Hvilke utgifter som går til opppussing, vedlikehold osv

Leieinntekter

Så leker man litt med tallene og ser hva som skal til for å få det til å gå rundt, hvor man møter smertegrense osv.

Husk og at om dere binder kapital opp her kan det bli vanskeligeere å få lån til andre ting som større bolig/hytte etc.

Skrevet
3 minutter siden, Lista skrev:

Du kan ikke trekke fra oppussing. 

Er du sikker på det?

• Liker 1
Skrevet

Evt bare drite i det så du ikke bidrar til å presse boligpriser fra helvete videre opp. 

Anonymkode: 69a4b...f84

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, ekkoet skrev:

Er du sikker på det?

Ja, men det spørs hva slags oppussing det er snakk om. Burde vært mer presis. Å sette ting tilbake i samme stand regnes med vedlikehold. Hvis man hever standarden regnes det som påkostning, og det gir ikke fradrag. 

Eks:

Man bytter ut en ødelagt benkeplate av laminat  med en ny benkeplate av laminat = vedlikehold

Man bytter ut en ødelagt benkeplate av laminat med en ny benkeplate av stein = påkostning

https://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Fradrag-for-kostnader-ved-utleie/

edit: la til link 

Endret av Lista
Skrevet
1 minutt siden, Lista skrev:

Ja, men det spørs hva slags oppussing det er snakk om. Burde vært mer presis. Å sette ting tilbake i samme stand regnes med vedlikehold. Hvis man hever standarden regnes det som påkostning, og det gir ikke fradrag. 

Eks:

Man bytter ut en ødelagt benkeplate av laminat  med en ny benkeplate av laminat = vedlikehold

Man bytter ut en ødelagt benkeplate av laminat med en ny benkeplate av stein = påkostning

Akkurat her går vel definisjonsområdet hele veien fra svart til hvitt. Hva hvis den nye benkeplaten i laminat er dyrere enn benkeplaten i stein?

Definisjonen av oppgradering er vanskelig, jeg har tolket denne som at "hvis du setter inn noe som ikke var der fra før så er det ikke oppussing". Feks om du installerer varmepumpe, bygger på etc. er skillet veldig klart.

Om man setter ting tilbake til original stand, så er dette oppussing. Men i mange tilfeller er det ikke mulig å sette tilbake til standarden som var på 80-tallet, fordi ting ikke finnes lengre eller fordi lovene sier at man ikke skal installere sikringsskap med skrusikringer lengre. Standarden på 80-tallet er ikke lik standarden idag, det er umulig å sette noe tilbake til standarden som var på 80-tallet.

Uansett, dette kan man nok diskutere frem og tilbake, men mitt synspunkt er at svært mye oppussing vil man kunne trekke fra på skatten.

Skrevet
27 minutter siden, ekkoet skrev:

Akkurat her går vel definisjonsområdet hele veien fra svart til hvitt. Hva hvis den nye benkeplaten i laminat er dyrere enn benkeplaten i stein?

Definisjonen av oppgradering er vanskelig, jeg har tolket denne som at "hvis du setter inn noe som ikke var der fra før så er det ikke oppussing". Feks om du installerer varmepumpe, bygger på etc. er skillet veldig klart.

Om man setter ting tilbake til original stand, så er dette oppussing. Men i mange tilfeller er det ikke mulig å sette tilbake til standarden som var på 80-tallet, fordi ting ikke finnes lengre eller fordi lovene sier at man ikke skal installere sikringsskap med skrusikringer lengre. Standarden på 80-tallet er ikke lik standarden idag, det er umulig å sette noe tilbake til standarden som var på 80-tallet.

Uansett, dette kan man nok diskutere frem og tilbake, men mitt synspunkt er at svært mye oppussing vil man kunne trekke fra på skatten.

Når man ser på standard så er jo en granittplate av høyere standard enn laminat. Ergo er det en påkostning. 

Ja, mye kan diskuteres, men i "norske øyne" vil jeg si oppussing som regel består i å øke standarden, som dermed er en påkostning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...