AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Jeg er på boligjakt og har funnet en leilighet der jeg kan legge inn forkjøpsrett siden jeg er obos-medlem. For å gjøre dette må jeg sende inn finansieringsbeviset mitt. Samtidig står det overalt på internett at man aldri skal vise megler hvor mye man har å rutte med. Kan man stole på obos i disse sakene? Megleren er jo obos-megler. Jeg tenker at om megler ser at jeg har 3,5 mill å kjøpe for og jeg har lengst ansiennitet så kan han si til de uten obos-medlemskap at "forkjøperen har så så mye penger så du må legge på litt ekstra for å få boligen" osv. Tanker og erfaringer om dette? Kan det være fordel å få et bevis fra banken som kun dekker prisantydning slik at man har mer, men obos ikke vet det? Anonymkode: f96de...cac
Ego Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Banken skal kunne gi deg et finansieringsbevis som bekrefter at du kan dekke det beløpet du byr, uten at det nevnes hvor høyt du faktisk kan gå. Må selvsagt da få nye bekreftelser dersom du må legge inn nye bud, men du slipper i alle fall at megler utnytter situasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 8 minutter siden, Ego skrev: Banken skal kunne gi deg et finansieringsbevis som bekrefter at du kan dekke det beløpet du byr, uten at det nevnes hvor høyt du faktisk kan gå. Må selvsagt da få nye bekreftelser dersom du må legge inn nye bud, men du slipper i alle fall at megler utnytter situasjonen. Takk for svar! Det var det jeg tenkte var det lureste! Anonymkode: f96de...cac
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Jeg venter alltid med å melde forkjøpsrett til leiligheten er solgt. Dette for å slippe at megler bruker min meldte annsenitet til å presse prisen opp. Da jeg solgte var det meldt annsenitet fra 50-tallet. Dette utnyttet megler maks og det ble prisrekord. Anonymkode: 84609...6e7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 På Friday, November 11, 2016 den 13.04, AnonymBruker skrev: Jeg er på boligjakt og har funnet en leilighet der jeg kan legge inn forkjøpsrett siden jeg er obos-medlem. For å gjøre dette må jeg sende inn finansieringsbeviset mitt. Samtidig står det overalt på internett at man aldri skal vise megler hvor mye man har å rutte med. Kan man stole på obos i disse sakene? Megleren er jo obos-megler. Jeg tenker at om megler ser at jeg har 3,5 mill å kjøpe for og jeg har lengst ansiennitet så kan han si til de uten obos-medlemskap at "forkjøperen har så så mye penger så du må legge på litt ekstra for å få boligen" osv. Tanker og erfaringer om dette? Kan det være fordel å få et bevis fra banken som kun dekker prisantydning slik at man har mer, men obos ikke vet det? Anonymkode: f96de...cac Detber to ulike avdelinger av Obos. Meglerforetaket er utskilt fra boligbyggelaget som egen butikk. Lekker det info om taushetsbelagt info mellom disse to enhetene, så har Obos et alvorlig problem. Og du en kjempesak. Anonymkode: 8bbdd...2e2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg venter alltid med å melde forkjøpsrett til leiligheten er solgt. Dette for å slippe at megler bruker min meldte annsenitet til å presse prisen opp. Da jeg solgte var det meldt annsenitet fra 50-tallet. Dette utnyttet megler maks og det ble prisrekord. Anonymkode: 84609...6e7 Det kan du ikke vente med. Frist for forkjøpsrett er ofte utløpt før visning. Anonymkode: 8bbdd...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Detber to ulike avdelinger av Obos. Meglerforetaket er utskilt fra boligbyggelaget som egen butikk. Lekker det info om taushetsbelagt info mellom disse to enhetene, så har Obos et alvorlig problem. Og du en kjempesak. Anonymkode: 8bbdd...2e2 Dette stemmer ikke alltid, om Obos-megleren selger boligen, har jeg vært borti flere ganger at denne også håndterer forkjøpsretten. Jeg reagerte faktisk på dette, og fikk det bekreftet. Men om denne fikk tilgang til finansieringsbeviset, ikke bare datoen, vet jeg jo ikke. Anonymkode: f0671...6cc
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan du ikke vente med. Frist for forkjøpsrett er ofte utløpt før visning. Anonymkode: 8bbdd...2e2 Med over 30 års annsenitet I obos, og dermed en som kun ser på obos boliger, opplevde jeg svært sjeldent at forkjøpsretten var utløpt før budrunde på Oslo boliger da jeg kjøpte i våres. På de fleste ble forkjøpsrett avklart dagen etter salget. Dette fordi meglere bruker forkjøpsretten aktivt i budrunde. Anonymkode: 84609...6e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå