Gå til innhold

Jeg føler meg diskriminert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig kommet tilbake på jobb etter en ukes fravær grunnet svangerskapskvalme og alle arbeidsoppgavene mine er blitt overtatt av vikaren. Det er fortsatt veldig tidlig i svangerskapet og har ikke fortalt noen om graviditeten enda pga arbortfaren. Sjefen vet likevel at vi prøver å få barn og mistenker nok at jeg kan være gravid. Istedet har jeg fått vikarens oppgaver som innebærer tunge løft og fysisk krevende. Jeg har egentlig en kontorjobb. 

Jeg har gitt beskjed om at jeg ønsker å jobbe og å få tilbake arbeidsoppgavene mine, men blir bare ignorert. Jeg får beskjed om at jeg vil få det etterhvert men det skjer ingenting. Samtidig må jeg lære opp vikaren mer og mer av mine arbeidsoppgaver. 

De avtaler møter om mine arbeidsoppgaver uten å informere meg. Har arbeidsgiver lov til å behandle meg på denne måten? 

Anonymkode: da388...2b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke har informert arbeidsgiver om graviditeten, er ikke dette relevant i vurderingen.

Om arbeidsgiver kan holde på som de gjør blir derfor et spørsmål om arbeidsgivers endringsrett som gjelder for alle.

Utgangspunktet er at arbeidsgiver ikke kan endre innholdet i stillingen i forhold til det som avtalt i arbeidsavtalen. Med mindre dette er spesifikt avtalt på forhånd. Men arbeidstaker har heller ikke uten videre rett til å utføre bestemte arbeidsoppgaver.

For å vite om arbeidsgiver har gått utover sin fullmakt må det gjøres en vurdering og sammenligning av de arbeidsoppgavene du hadde og de du nå har.

Anonymkode: a09af...a7d

Skrevet

For det første må du gi beskjed til arb.giver om at du er gravid, og at fraværet skyldes sv.skapsrelaterte plager, slik at arb.giver kan få refundert utgiftene til sykepenger fra NAV.

Og ellers er det en god ide å ta kontakt med fagforeningen sin ift. arbeidsoppgavene, de kan gi deg råd da de har vært borti lignende saker tidligere.

Anonymkode: 1d955...c47

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første må du gi beskjed til arb.giver om at du er gravid, og at fraværet skyldes sv.skapsrelaterte plager, slik at arb.giver kan få refundert utgiftene til sykepenger fra NAV.

Og ellers er det en god ide å ta kontakt med fagforeningen sin ift. arbeidsoppgavene, de kan gi deg råd da de har vært borti lignende saker tidligere.

Jeg venter i det lengste med å gi beskjed til arbeidsgiver, siden jeg er fortsatt tidlig i svangerskapet og arbeidsgiver misliker sterkt at ansatte blir gravide. Ifølge hun har jeg lovet for lenge siden at jeg aldri skal ha barn. Som regel blir gravide forskjellsbehandlet og de blir syke pga sjefen. Siste gravide på jobb ble skjelt ut da hun fortalte det til sjefen. Ifølge sjefen er gravide ødeleggende for firmaet. Hun ble sykmeldt dagen etter dette og hun kommer dessverre aldri tilbake. 

Skrevet

Dette må du ta opp med advokat eller fagforening. De har gode råd.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg venter i det lengste med å gi beskjed til arbeidsgiver, siden jeg er fortsatt tidlig i svangerskapet og arbeidsgiver misliker sterkt at ansatte blir gravide. Ifølge hun har jeg lovet for lenge siden at jeg aldri skal ha barn. Som regel blir gravide forskjellsbehandlet og de blir syke pga sjefen. Siste gravide på jobb ble skjelt ut da hun fortalte det til sjefen. Ifølge sjefen er gravide ødeleggende for firmaet. Hun ble sykmeldt dagen etter dette og hun kommer dessverre aldri tilbake. 

Fagforening, fagforening, fagforening. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...