Gå til innhold

Akutt forhøyelse av kolesterol

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er i 50-årene, har aldri hatt høyt kolesterol, men i dag hos legen fikk jeg beskjed om at det var blitt veldig høyt( målte for 7-8 mnd siden, da helt normalt). Jeg har gått ned ca 15 kilo de siste 6-7 månedene ( ikke noe lavkarbo, bare lavkalori ;) ) trener 3 dager i uka + at jeg går en del ellers. Spiser lite eller ikke noe fett, så hvis kolesterolet skulle vært endret, burde det jo være andre veien :ohmy: Noen som har hørt om noe lignende?       PS. Jeg har heller ikke høyt kolesterol i familien, sånn i forhold til arv.

Endret av Nita
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gjerne spise mer sunt fett. Sunt fett fjerner usunt fett (sunt fett = LDL-kolesterol, usunt fett = HDL-kolesterol). Kjør på med olivenolje og annen olje som holder seg flytende selv når det står kaldt (jo mer flytende fett er, jo sunnere er det) på salaten osv. Ta tran daglig, da dette også inneholder LDL-kolesterol. 

Anonymkode: 35ab6...e8b

Skrevet

Dette kan skyldes en feilmåling, at du har en infeksjon i kroppen eller andre forhold som kan gi feilmålinger. 

Stress ned og vent på ny kontrollprøve før du bekymrer deg. Har du en infeksjon så kontakter du legen igjen. 

Vær og klar over at kolesterol alene heller ikke er et godt parameter. Der er flere blodprøver på fettstoffer i kroppen og disse bør taes og sees på i sammenheng. Er det gjort? 

Anonymkode: 08a34...ae4

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne spise mer sunt fett. Sunt fett fjerner usunt fett (sunt fett = LDL-kolesterol, usunt fett = HDL-kolesterol). Kjør på med olivenolje og annen olje som holder seg flytende selv når det står kaldt (jo mer flytende fett er, jo sunnere er det) på salaten osv. Ta tran daglig, da dette også inneholder LDL-kolesterol. 

Omvendt. Sunt fett = HDL, usunt = LDL

Anonymkode: b4b04...a0d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Omvendt. Sunt fett = HDL, usunt = LDL

Anonymkode: b4b04...a0d

Haha, selvsagt. :) Gikk litt i surr nå. 

Skrevet

Høyt totalkolesterol er et symptom på at det skjer noe annet i kroppen din, med mindre du har familiær hyperkolesterolemi. Det er som feber. Feberen i seg selv er ikke problemet, det er bare et symptom. Du har nok en infeksjon akkurat nå og forhåpentligvis er det noe som går over av seg selv. Hos Ola og Kari Nordmann så produserer kroppen selv ca 85% av kolesterolet. Det er lite man kan gjøre med totalkolesterolet ved å forandre dietten. Spiser man mer kolesterol, så produserer kroppen mindre. Spiser man mindre kolesterol, så produserer kroppen mer. Kolesterol er nemlig livsviktig og uten det dør vi. Hver eneste celle kan produsere kolesterol, så viktig er det. Det er blant annet viktig for hjernefunksjon og finnes i alle celler i hele kroppen. En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap.

Kolesterol er kolesterol. Men det man måler er lipoproteinene som frakter kolesterolet rundt i kroppen. Det ser ut til at jo større lipoproteinene er, jo bedre er de for oss. De vanligste størrelsene man måler er HDL, LDL og triglyserider. HDL er størst, LDL mindre og triglyserider minst. HDL og store LDL er bra. Små LDL og triglyserider er dårlig. Så LDL er både bra og dårlig og man bør dele dem opp i store og små, noe sjokkerende få leger har fått med seg. Forholdet mellom HDL og triglyserider gir en god indikasjon på om det står bra til med hjertehelsa.

Jeg har god HDL og veldig lav triglyserid. Hva spiser jeg? Ren mat med mye rødt kjøtt, mye mettet fett og lite karbohydrater. ;)

Anonymkode: 410ef...0a0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om livssituasjonen min kan ha påvirket kolesterolet, jeg har de siste 7-8 månedene hatt en veldig stressende tilværelse. Spesielt noen episoder som var så stressende at jeg fikk fysiske symptomer, for så å kulminere i en ganske heavy depresjon. Jeg har googlet litt rundt, og der finner jeg stadig vekk artikler som mener stress kan være en sterk faktor i forhold til forhøyet kolesterol-verdier.

Jeg skal tilbake for mer testing, og da skal iallfall kolesterolet sjekkes på nytt :)

Endret av Nita
Skrevet
4 timer siden, Nita skrev:

Jeg vet ikke om livssituasjonen min kan ha påvirket kolesterolet, jeg har de siste 7-8 månedene hatt en veldig stressende tilværelse. Spesielt noen episoder som var så stressende at jeg fikk fysiske symptomer, for så å kulminere i en ganske heavy depresjon. Jeg har googlet litt rundt, og der finner jeg stadig vekk artikler som mener stress kan være en høy faktor i forhold til forhøyet kolesterol-verdier.

Jeg skal tilbake for mer testing, og da skal iallfall kolesterolet sjekkes på nytt :)

Huff da, høres ikke bra ut. Stress kan definitivt ha en effekt på kolesterolet. Det skal også måles fastende, noe ikke alle heller har fått med seg. Så pass på å måle fastende neste gang.

Anonymkode: 410ef...0a0

• Liker 2
Skrevet

Det samme skjedde meg. På få måneder økte kolesterolet. Jeg prøvde ut rød ris som man også får på resept og som gir få eller ingen bivirkninger og neste prøve var normal igjen. Rød ris er dyrt på resept, men du får kjøpt det på helsekost i alle fall i Sverige til en lavere pris.

Anonymkode: 5bf67...021

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...