Gjest Navios Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Enkelte menneske sel omtrent alt som ikkje er bolta fast i heimen på Finn.no med jevne mellomrom. Mitt spørsmål er enkelt og greit: Tykkjer de at det løner seg? Grunnen til at eg spør er at mitt inntrykk av å selje ting på Finn er at eg brukar uforbehalden lang tid på "støy" (useriøse bud, seljere som ikkje leverer, kjøparar som ikkje kommer til avtalt tid eller som ein må vente på i en evigheit) og at gevinsten for videresalg er ganske marginal. I tillegg er det elendige andrehandsmarknader på en lang rekke av greier som selges. Det må jo ende med at mykkje av det som legges ut for sal aldri blir solgt? Eg har ofte mistenkt at ein del av det ein ser på "Torget" handler om meir eller mindre desperate forsøk på å skaffe pengar (å selje H&M-klede til 50- og 100-lappar, eller iPhone-ledningar til nokre tiere), eller dårleg gjennomtenkte forsøk på å tene pengar på videresal av kinavarar eller billege brudekjolar på Ebay til tredobbel pris. Eit åpenbart unnatak er sjølvsagt hifi/kamerautstyr osb. som stort sett har ein ganske likvid andrehandsmarknad. Tiden det tar å skrive annonse og foto etc. og oppfølging koster ein jo penger. Om ein er heimeværande med barn kan eg se at det å legge ut stort og smått ikkje nødvendigvis har ein like stor kostnad, men er det virkeleg lønsamt for folk i full jobb å vere heilt på Finn-kjøret?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Lønnsomt og lønnsomt... kan man bli kvitt noe som bare ligger/henger/står og tar plass hjemme og støver ned, så er det jo verdt det å få litt kroner for det. En tusenlapp eller en femhundring i lomma er jo bedre enn å bare la ting ligge og støve ned, uten å bli brukt. Jeg selger av og til noe på Finn.no. Ikke alt selges med en gang, noe tar lenger tid, men det koster meg ikke noe annet enn et par minutter å legge ut annonse med bilde og så la den stå der. Kanskje svare på et spørsmål nå og da fra svakt interesserte. Ser ikke på det som noen "kostnad". Fritiden min koster ikke noe, slik ser ikke jeg på det. Skal du se sånn på det, så koster det jo penger å kose med dine egne barn også, for eksempel. Andre ganger blir tingene solgt med en gang, av folk som ikke engang pruter og som kommer til avtalt tid. Det er dessverre sånn at mange ikke er særlig nøye på tider når de avtaler noe, det ER IRRITERENDE, men noen har respekt for andre menneskers tid ennå, heldigvis. Solgte nylig en kåpe og fikk prisen jeg ba om for den, 1400,- kr, til den første som henvendte seg. Tok en uke eller to før jeg fikk henvendelsen. Deretter solgte jeg en taklampe, som lå ute i noen dager, før jeg solgte den til den første som viste interesse, til prisen jeg ba om. Ingen av dem forsøkte å prute, så det var jo heldig. For litt tid siden solgte jeg en bunke Xbox-spill for sønnen min, men DA var det stadig henvendelser fra folk som ville prute og prøvde seg med skambud. Uten unntak utlendinger som prøvde seg på det. Så den annonsen var det litt mere jobb med. Anonymkode: ed8b9...dc9
Gjest Navios Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 Ikkje sant. Eg har hatt eit par slike episodar med meiningslaus pruting og kjøparar som ikkje stiller opp. Takk for innspillet! Eg ble for øvrig inspirert til ein ny tråd av svaret ditt, tusen takk
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 Vi la ut en god del ting nå, siden vi skal flytte til mindre sted og trenger å bli kvitt en del. La det ut ganske billig, og har fått solgt det meste. Klart at det tar litt tid å ta bilder og lage x antall annonser, men så har vi fått inn et par tusen. Selvsagt selger man med tap når man kun får 10-25% av nypris, men alternativet hadde jo vært å kaste/gi det bort. Kostnaden med å legge det ut er jo 0, tjener ikke penger på fritiden uansett. Anonymkode: 21f4c...ab9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 Tenker det ofte må dreie seg om folk som er blakke der og da... Eller som ikke har mulighet til å kjøre ting på dynga, så de legger det heller ut på "markedet" enn å hyre inn noen fra "småjobb"-delen til å kjøre søpla deres. (sier jeg med en stor dose ironi, siden kåken er full av greier jeg fikk gratis siden det ellers skulle i søpla... ) Anonymkode: bc2b6...be6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Jeg har solgt mye rart på Finn. Det billigste 249,- ny pris som selges for en 100 lapp. Årsaken til at jeg gjør det er for det ikke blir brukt og det er bedre andre får det, ikke pga pengemangel. Jeg har solgt dyre ting billig også for å bli kvitt det. Anonymkode: eee10...e18 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Vi selger også fordi vi ønsker at noen kan få nytte av tingene fremfor å kaste dem. Det er ikke særlig mye jobb med salget, svarer på mailer og gir beskjed om at første mann til mølla gjelder. Folk kommer og henter det meste ganske kjapt. Har fått solgt ting jeg selv ikke skjønner at noen vil ha i hus, og de som får tingene blir kjempeglade ☺ Smaken er totalt forskjellig, så her forsøkes alt gitt bort eller solgt før vi kjører det på søpla. Anonymkode: 013c6...9ad
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 Mer lønnsomt enn å være på KG, iallfall. Anonymkode: e27ea...600
Harmankaya Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 Motivet for å selge unna på finn veksler mellom å tjene penger på ting som har andrehåndsverdi, og å kvitte seg med ting som andre kan få glede av - som hadde vært et avfallshåndteringsissue hvis ikke. Jeg tømte en leilighet på denne måten når jeg flytta over halve landet. Knipset med mobil og la ut fortløpende mens jeg pakket og vasket over et par dager. Ble kvitt enorme mengder 'skrot' som ikke ville vært lønnsomt å ta med seg 100 mil, og fikk i tillegg 6-7000 for det. Finn er awesome, både for kjøper og selger. Mange fornøyde studenter og utlendinger de dagene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå