AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #1 Skrevet 11. november 2016 Hei, jeg har blitt syk og greier knapt å stå og gå, har høy feber og infeksjon i kroppen. Har dere middagstips til Meg? Nå går det bare i te og litt frukt. Jeg har sår hals så det er begrenset hva jeg greier å få i meg. Har dere råd? Maten må være enkel å tilberede, klarer ikke å stå lenge på kjøkkenet. Og jeg har problemer med å svelge, på grunn av sår hals. Håper noen har gode råd. Anonymkode: 09063...301 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #2 Skrevet 11. november 2016 Suppe eller buljong. Anonymkode: 9d8b7...8ca
Rumle Skrevet 11. november 2016 #3 Skrevet 11. november 2016 Enig i suppe, bare prøv å unngå de som er melkebaserte (og annen mat med melk i). Drikk masse varm te, buljong, solbærsaft. God bedring
minister-mio Skrevet 11. november 2016 #4 Skrevet 11. november 2016 Absolutt suppe! Får du i deg nok væske? Viktig å drikke når du er syk og ikke får i deg mye mat
Gjest Zeitgeist Skrevet 11. november 2016 #5 Skrevet 11. november 2016 - Havresuppe på vann - Saftis - Banan, avocado, bær - Varm sitron-/lime-/appelsinjuice med fersk ingefær (og mynte), søtet med honning - gammelt triks som hjelper mot sår hals - Yoghurt
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #6 Skrevet 11. november 2016 Hvis du har hurtigris er det veldig godt i tynn buljong. Vanlig ris fungerer også, men tar mer tid. Dette er også bra mat hvis du er kvalm, for det er snilt mot magen og lett å få opp. Bare buljong, ev buljong med hardkokt egg er også godt. En annen favoritt er nudler med ekstra tynn suppe, og et rått egg rørt inn. Det krever nesten ingen matlaging og det halvkokte egget gjør at det sklir lett ned. Konsistensen kan være uvant til å begynne med. Jeg liker også ristet brød med masse smør når jeg er syk. Smøret gjør at det sklir lettere forbi den såre halsen. Det hjelper også at jeg alltid fikk dette når jeg var syk som liten. Husk at det ikke er så viktig å spise når du er syk, så lenge du er normalvektig og ellers er frisk. Pass på at du får i deg nok væske, og helst litt karbohydrater og salt. Drikk rikelige mengder varm drikke med honning, varm saft og buljong, hold deg varm og la deg selv ligge langflat på sofaen og senga mens kroppen kjemper mot virusene. Du kommer nok over det verste i løpet av få dager. Anonymkode: 0774e...46d 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #7 Skrevet 11. november 2016 Iskrem lindrer litt. grønnsakspuré. Anonymkode: 85dc6...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #8 Skrevet 11. november 2016 Kyllingsuppe med chili, ingefær og hvitløk. Anonymkode: bd078...4f8
Faith- Skrevet 11. november 2016 #9 Skrevet 11. november 2016 Suppe er nok bra for en vond hals, men for min del er det ikke så alt for ofte at suppe frister, og spesielt ikke når jeg er syk. Noen år tilbake hadde jeg et halvt års tid hvor jeg lå med 40 i ferber, oppkast og after i svelget omtrent en gang i månden. Nå er vel kanskje after litt anderledes enn normal sår hals, men jeg syntes i det minste at kald drikke var langt bedre enn varm for å lindre halsen. Jeg levde derfor egentlig kun på kald saft og vann i de dagene det var verst. Spiste også litt Ritz-kjeks som gikk greit om jeg ventet med å svelge til den hadde blitt helt myk. Som andre over har skrevet så tror jeg heller ikke det gjør så mye om man ikke får i seg veldig mye mat så lenge man ikke er syk veldig lenge. Spesielt om man bor alene så er gjerne matlaging det siste man orker. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #10 Skrevet 11. november 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har blitt syk og greier knapt å stå og gå, har høy feber og infeksjon i kroppen. Har dere middagstips til Meg? Nå går det bare i te og litt frukt. Jeg har sår hals så det er begrenset hva jeg greier å få i meg. Har dere råd? Maten må være enkel å tilberede, klarer ikke å stå lenge på kjøkkenet. Og jeg har problemer med å svelge, på grunn av sår hals. Håper noen har gode råd. Anonymkode: 09063...301 Jeg ville gått for supper, joghurtbasserte drikker og smoothie. For å roe magen ved inntak av frukt/joghurt (og så hjelper det på energien) så ville jeg puttet havre, frokostblanding eller nøtter i smoothien/joghurten og så kjørt i blender. Om du er av typen som reagerer dårlig på meieriprodukt ved infeksjon: vurder soya, mandel eller risbasserte drikker. Også: halvfabrikata og ferdigmat er din venn. Tilsett krydder og urter og husk: når du er syk er smaksløkene litt bedøvet, så du må øke mengden "smak" tilsvarende. Du blir (betydelig) raskere frisk om du unngår sukker OG får i deg nok mat, men dersom alternativet er høyt sukkerinntak eller for lite næring er det første som oftest best. Anonymkode: a5c48...bf6 1
Gjest Gallagher Skrevet 11. november 2016 #11 Skrevet 11. november 2016 Nutridrink, supper, allevo/nutrilett shaker bare for å få i seg noe næring og vitaminer, havresuppe/velling.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 Gurgle flytende paracet for å bedøve halsen. Spis iskrem. Anonymkode: e9812...7a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå