Gå til innhold

1P Matte privatist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal opp til privatisteksamen i 1P matte nå i slutten av November. Jeg begynner å føle meg veldig godt forberedt, og har også lært meg GeoGebra siden jeg fikk høre at dette var noe jeg måtte kunne. Det er over 6 år siden jeg gikk VGS, å det var bare kalkulator da ^^

Men lurer bare på hvordan det blir på selve eksamen? spesielt med del 2 når noe skal gjøres i GeoGeBra på pc, og resten på ark? En smule usikker på hvordan jeg formulerer på arket hva jeg har gjort i GeoGeBra.

En annen ting er dette med regneark på pc? ser mange nevner Excel, men når jeg har løst både oppgaver i pensumboka og tidligere eksamensoppgaver, har jeg bare brukt GeoGeBra. Det har aldri vært nevnt noe med at jeg må bruke excel 

Takk for hjelpen.

Anonymkode: 4cbc5...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har sett folk gjort på eksamen ang. geogebra er å ta skjermbilde av det de har gjort og lime det inn i et word dokument. Å få med formler og slikt er også viktig. Så kan dette printes ut eller leveres elektronisk avhengig av eksamen. 
Excel er nødvendig å bruke i flere oppgaver hvor det skal lages ulike diagrammer for eksempel. Ofte brukt til å regne ut gjennomsnitt og standardavvik, beregne renter på lån og så videre. Om dette er 1P pensum vet jeg ikke. Om du har klart å løse alle tidligere oppgaver med geogebra, så er det sikkert bra nok, men jeg ville brukt noe tid på å sette meg inn i funksjonaliteten til Excel også, just in case. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har hatt eksamen i matte så jobber du i Geogebra i de oppgavene som er relevante (husk at det ikke står at du skal bruke GeoGebra). Så limer du de inn i word etterpå :) 

Så når du skal levere eksamen så skjer enten;
1. Du skriver ut 
2. De kommer rundt med minnepenn hvor du leverer den
3. Leveres på nett.

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 1P som privatist nå og har ikke brukt GeoGebra i noen skoletimer, har heller ikke fått beskjed fra lærer at GeoGebra er nødvendig i 1P. Vi har derimot GeoGebra i 2P. 

Excel er egentlig et must i både 1P og 2P om jeg ikke tar feil. 

Anonymkode: 41419...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du da f.eks screenshots av GeoGeBra og Excel til de forskjellige oppgavene? for så å føre det over i word? Gjøres hele del 2 på pc? eller deler på pc og noe på ark. Er isåfall en smule usikker på hvordan jeg formulerer på arket hva jeg har gjort i GeoGeBra/Excel.

Og er det sånn at man bruker f.eks GeoGeBra på en oppgave, og Excel/regneark på en annen? Fikk først inntrykk av at på oppgaver med GeoGeBra så var man nødt til å bruke Excel også. Er kanskje ikke sånn? Tror jeg misforsto litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geogebra har noen av de samme funksjonene som excel. Jeg tok screenshot av grafene og limte det inn i word, med excel bare limte jeg bare rett inn. 

Hvis du vil se på gamle eksamensoppgaver så kan du finne det med løsninger på http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver

Brukte forresten ikke hverken geogebra eller excel så mye i 1P. Det var mer i 2P.

Anonymkode: 67dfa...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Eg har vore sensor i fleire mattefag dei siste åra (ikkje 1P), og har nokre tips. 

GeoGebra er viktig. Ein kan også bruke andre dataprogram, men ingen er så gode og kjent for sensor som GeoGebra. Regnearket i GeoGebra er nesten like bra som Excel, med unntak av stolpediagram, sektordiagram og kanskje andre småting.

Prøv å samle alt på del 2 i eitt dokument (lim inn i Word),  og mest mulig i rett rekkefølge. Du må også skrive kva du har gjort i GeiGebra, men ikkje tenk for avansert her. Du skal berre skrive kva du har gjort. Hugs å legge ved skjermbilde frå GeoGebra..

Lukke åt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 1P som privatist nå, har undervisning. Vi jobber mye med Excel, må printscreene oppgavene med og uten formler, og legge i Word. Geogebra har vi ikke hatt noe om.

Anonymkode: 54d10...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 10 dager på å sette meg inn i og forstå Excel, det tror jeg skal gå ganske så bra.

Når det kommer til del 2 av eksamen, anbefaler du/dere å bare gjøre hele del 2 i word like gjerne? da med copy/paste av screenshots fra geogebra og excel til deres respektive oppgaver osv. Og så bare gjøre oppgavene men i tillegg ville ellers gjort på papiret, ta det i word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...