Gå til innhold

Hund som gnager på buret og andre ting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ein hund her som er fæl til å gnage på buret sitt, og som i tillegg har begynt å prøve å bite på gulvbelegg/møbler/vegger og har så langt tatt knekken på to ledninger.

Fins det noe som kan sprayes eller gnies på tingene som gjør at hunden vil gi pokker med å ødelegge ting, før den knekker tenner eller dreper seg selv ved å tygge på ledninger som er plugget inn?

Anonymkode: 31ab4...799

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes en hel haug med tips om du søker på Google. Hvor gammel er hunden? Høres ut som typiske valpefakter som går over når nye tenner er helt på plass. Det kan ta sin tid forresten. Selv om det ser ut som alle tennene er helt ute kan de fortsatt ha noen millimeter igjen, så når hunden har fått alle nye tenner kan du legge på et par uker til før de er helt ute.

Anonymkode: 25240...953

Skrevet

Høres ut som en understimulert hund, og jeg synes det er der du bør ha fokuset ditt TS. Behandle årsak, ikke symptomer. Hund hører heller ikke hjemme i bur.

Anonymkode: 2ebfc...d8a

• Liker 10
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en understimulert hund, og jeg synes det er der du bør ha fokuset ditt TS. Behandle årsak, ikke symptomer. Hund hører heller ikke hjemme i bur.

Dette. Hunden din kjeder seg, da blir de ofte "problemhunder". Hunder er avlet frem for å jobbe sammen med oss mennesker, når de ikke har noen jobb, så finner de ofte sin egen.

Gjør godbitsøk med hunden din, tren lydighet, lek med hunden etc. Og som sagt over her, hunder trives ikke i bur, det er ikke naturlig for en hund å stå i bur. Fjern buret fort som flekken, hunden din kan også ødelegge tennene sine ved å gnage på buret.

• Liker 7
Skrevet

Gi den en vedkubbe og la den gnage på den?

Anonymkode: 30057...ba7

Skrevet

Sikker på at han ikke har problemer med tennene? 

Det finnes bitterspray å få kjøpt i dyrebutikkene

Skrevet

Er enig i at det høres ut som en hund som kjeder seg. Gi han leker, og lek med han! De er ikke valper lenge dessverre. Også kan dere ikke ha hunden inne i et lite bur halve dagen, steng han heller inne på et rom i begynnelsen mens dere er på jobb.🙂

Anonymkode: 83309...3b3

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes en hel haug med tips om du søker på Google. Hvor gammel er hunden? Høres ut som typiske valpefakter som går over når nye tenner er helt på plass. Det kan ta sin tid forresten. Selv om det ser ut som alle tennene er helt ute kan de fortsatt ha noen millimeter igjen, så når hunden har fått alle nye tenner kan du legge på et par uker til før de er helt ute.

Det meste av det jeg har sett når jeg har googlet, er folk som spør om hjelp, men som kun får gnåling tilbake om hvor grusomt bur liksom er og at bikkja bør få være løs selv når den kan ødelegge både inventar og risikere å drepe seg selv ved å bite over en ledning med strøm, i stede for gode svar på hva TS spør om.. Og jeg ser samme trenden begynner her også, ref. innlegget under ditt. Tannfellingen er også overstått, så tror ikke det er det. Hunden har dessuten flere leker å tygge på og herje med, men velger heller å gnage på buret eller på ledninger, gulvbelegg, osv.

9 timer siden, nurcos skrev:

Dette. Hunden din kjeder seg, da blir de ofte "problemhunder". Hunder er avlet frem for å jobbe sammen med oss mennesker, når de ikke har noen jobb, så finner de ofte sin egen.

Gjør godbitsøk med hunden din, tren lydighet, lek med hunden etc. Og som sagt over her, hunder trives ikke i bur, det er ikke naturlig for en hund å stå i bur. Fjern buret fort som flekken, hunden din kan også ødelegge tennene sine ved å gnage på buret.

Gjør sånt fra før. Har ingen planer om å fjerne buret.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det litt dumt, mtp fliser og sånt? Hunden har dessuten leker..

9 timer siden, Honey Dew skrev:

Sikker på at han ikke har problemer med tennene? 

Det finnes bitterspray å få kjøpt i dyrebutikkene

Dyrlegen har ikke sagt noe, og jeg kan heller ikke se noe uvanlig når jeg kikker, men skal ta det opp med veterinær.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at det høres ut som en hund som kjeder seg. Gi han leker, og lek med han! De er ikke valper lenge dessverre. Også kan dere ikke ha hunden inne i et lite bur halve dagen, steng han heller inne på et rom i begynnelsen mens dere er på jobb.🙂

Anonymkode: 83309...3b3

Den er ikke understimulert. "hunder hører ikke hjemme i bur", yadda, yadda, yadda.

Hunden har leker og leker både på egenhånd, med sitt firbente søsken og med mennesker. Og hvem pokker sier at bikkja er stengt inne i et lite bur halve dagen, hæ?

...

Fader, som dere liker å tro dere vet hele situasjonen utifra det lille jeg skrev..  Svar på det jeg faktisk spør om i stede for å bruke tråden til å påtvinge andre deres meninger om burbruk.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste av det jeg har sett når jeg har googlet, er folk som spør om hjelp, men som kun får gnåling tilbake om hvor grusomt bur liksom er og at bikkja bør få være løs selv når den kan ødelegge både inventar og risikere å drepe seg selv ved å bite over en ledning med strøm, i stede for gode svar på hva TS spør om.. Og jeg ser samme trenden begynner her også, ref. innlegget under ditt. Tannfellingen er også overstått, så tror ikke det er det. Hunden har dessuten flere leker å tygge på og herje med, men velger heller å gnage på buret eller på ledninger, gulvbelegg, osv.

Har du søkt på engelsk? Jeg synes liksom jeg får svar på alt bare jeg søker jeg :P Og igjen, hvor gammel er hunden? Har en jævel av en tenåring selv, kan ikke ha han ute av syne i 1 minutt før han har funnet på noe pøbelskap. Min er ikke voksen før han er godt over 2 år. SELVFØLGELIG tar han kun ting han vet han ikke får lov til, utelukkende for å plage meg virker det som. Jeg VET jo at han ikke gjør det, men han synes det er veldig morsomt når jeg kjefter og løper etter han for å få tak i X ting før han ødelegger det. Hvorfor tygge på tyggebein når du kan ta stolbeinet i stedet f eks.. Jeg føler jeg aktiviserer han nok, med utstillingstrening, lydighetskurs og sporsøk ukentlig. Han er en fin og flott fyr av en hund, så han har skaffet seg mange gode venner faktisk, så han leker også med hundevenner et par ganger i uka.

Og han er i bur når jeg ikke er hjemme. Jeg er ikke for bur, men akkurat nå må dette til for å beskytte både hunden og leiligheten (jeg leier). Er borte i maks 4 timer noen dager i uka (er sykemeldt og har vært det lenge).

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du søkt på engelsk? Jeg synes liksom jeg får svar på alt bare jeg søker jeg :P Og igjen, hvor gammel er hunden? Har en jævel av en tenåring selv, kan ikke ha han ute av syne i 1 minutt før han har funnet på noe pøbelskap. Min er ikke voksen før han er godt over 2 år. SELVFØLGELIG tar han kun ting han vet han ikke får lov til, utelukkende for å plage meg virker det som. Jeg VET jo at han ikke gjør det, men han synes det er veldig morsomt når jeg kjefter og løper etter han for å få tak i X ting før han ødelegger det. Hvorfor tygge på tyggebein når du kan ta stolbeinet i stedet f eks.. Jeg føler jeg aktiviserer han nok, med utstillingstrening, lydighetskurs og sporsøk ukentlig. Han er en fin og flott fyr av en hund, så han har skaffet seg mange gode venner faktisk, så han leker også med hundevenner et par ganger i uka.

Og han er i bur når jeg ikke er hjemme. Jeg er ikke for bur, men akkurat nå må dette til for å beskytte både hunden og leiligheten (jeg leier). Er borte i maks 4 timer noen dager i uka (er sykemeldt og har vært det lenge).

Ikke søkt på engelsk, men det er jo kanskje lurest, siden de er litt mindre fanatiske ang. burbruk. Hunden er rundt 8 mnd.

Er hjemmeværende selv og er dermed med hunden det meste av dagen, men noen ganger må jeg jo nesten gå fra hunden når jeg skal noe som hunden ikke kan være med på, og da setter jeg den heller i buret, enn å risikere å komme tilbake til ødelagt gulv eller en hund som har spist kobber fra innsiden av en ledning (eller verre). Jeg leier også stedet vi bor i, og har absolutt ikke råd til å skulle fikse nytt gulvbelegg eller vegger, lister, dører som hunden har gnagd på.

Skrevet

Hvor mye tur, trening og annet får hunden pr dag da, og hvilken rase? Jeg synes også det høres ut som at hunden kjeder seg, men det kan jo være symptomer både på over- og understimulert hund. 

• Liker 1
Skrevet

Hunder må ha noe å tygge på, leker holder ikke. Gi den en frossen kong eller et ordentlig kjøttbein. De kan bli stresset om de ikke får tygge.

Anonymkode: 06b96...819

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal hun IKKE gjøre. Det er farlig

• Liker 2
Skrevet

Med mindre dette bare skjer når du ikke er tilstede, så er det også viktig at du lærer hunden din hva som er OK å gnage på, og hva som ikke er OK. Jeg har kanskje vært heldig med mine, men det har holdt med et litt strengt tonefall og "Æ-æh!" hvis de gnager på noe feil, for så å få oppmerksomheten deres over på noe de kan gnage på - en leke/bein/etc. De aner jo ikke hvorfor det skal være forskjell på et stolbein og en pinne :) 

Dersom dette skjer når du ikke er hjemme, så kan det jo være et tegn på at hunden har eller holder på å få separasjonsangst? I så fall bør du jobbe med det. Bur eller ikke bur, mange hunder synes det er vanskelig å være alene hjemme. Jeg liker å stappe en Kong-leke med bløtet tørrfôr og noe godt, fryse det ned og gi dette i bur eller ute av bur når jeg forlater hunden min. Min har vært i bur når vi har fosterhund, ettersom jeg ikke forlater henne alene med en hund jeg ikke kjenner 100% og særlig ikke med mat inne i bildet. 

Skrevet
På 11.11.2016 den 4.27, AnonymBruker skrev:

Har ein hund her som er fæl til å gnage på buret sitt, og som i tillegg har begynt å prøve å bite på gulvbelegg/møbler/vegger og har så langt tatt knekken på to ledninger.

Fins det noe som kan sprayes eller gnies på tingene som gjør at hunden vil gi pokker med å ødelegge ting, før den knekker tenner eller dreper seg selv ved å tygge på ledninger som er plugget inn?

Jeg garanterer deg; hunden gjør dette av en grunn. Hvis du ikke gjør noe med årsaken så vil hundens atferd tyte ut på andre måter. Når den ikke tygger/ødelegger, kan den istedet bjeffe, tisse inne etc etc.

Derfor er det helt meningsløst å bare "behandle" symptomene.

Sier ikke dette vor å være vanskelig, men jeg jobber fulltid med hund og har bittelitt peiling på akkurat dette.

• Liker 5
Skrevet

En hund som er 8mnd kan være ganske krevende, da dem er i pubertet og har et høyt aktivitetsnivå. Så du må nesten finne ut hvorfor. Driver du på med for mye? For lite hjerneaktivitet? Må den trimmes mer for å bli fornøyd? Må du finne andre typer leker? Bein? Jeg merker godt på min egen hund når jeg ikke har vært aktiv nok. Da blir han barnslig og finner på ting, som han normalt ikke gjør (greit nå har ikke han spist på stoler, vegger, ledninger Osv) han blir mer masete også. Så da finner jeg fram klikker og driver litt med shaping eller lydighet. Sporing kan vi også gjøre inne. Om jeg ikke har mulighet der og da til å ta en tur i skogen. Jeg har brukshund, så jeg er vel veldig oppmerksom på hunden min og signalene han gir meg. :)  så ja, du må finne ut hvorfor han gjør det han gjør.  

• Liker 1
Skrevet

Du kan prøve å kutte ut buret så kan det være at hunden slutter å gnage på det også... stakkars hund, ikke rart den allerede har fått adferdsproblemer i en alder av 8mnd!

Les deg litt opp om hundehold, og gå på kurs. 

Enkelte skulle ikke hatt hunder. 

Anonymkode: c3779...671

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve å kutte ut buret så kan det være at hunden slutter å gnage på det også... stakkars hund, ikke rart den allerede har fått adferdsproblemer i en alder av 8mnd!

Les deg litt opp om hundehold, og gå på kurs. 

Enkelte skulle ikke hatt hunder. 

Ta deg sammen. Det er helt vanlig at ungdommer i puberteten får atferdsproblemer.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg sammen. Det er helt vanlig at ungdommer i puberteten får atferdsproblemer.

Når du sperrer en hund, et fritt individ, inn i et bur så er det jaggu ikke rart at hunden gnager på buret og får adferdstproblemer! 

Burde vært en test for å få lov til å anskaffe seg dyr. 

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sannhet med modifikasjoner, men uansett så fikser man ikke problemet med å passivisere den ytterligere ved å stenge den inne i bur.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...